ارز دیجیتال

تفاوت پروتکل HTTP و HTTPS در آدرس دامنه

1402/10/19 0

HTTP و HTTPS دو واژه‌ای هستند هر روز در دنیای اینترنت آن‌ها را می‌بینیم. در واقع، تغییر HTTP به HTTPS  رتبه سئو سایت کاربر را در موتور جست و جوی گوگل افزایش می‌دهد؛ چرا که بیشتر بازدیدکنندگان معمولا از سایت‌هایی بازید می‌کنند که امنیت بیشتری داشته باشد. گوگل نیز اعلام کرد رتبه وبسایت‌هایی که از پروتکل https استفاده نمی‎‌کنند را کاهش می‌دهد. HTTPS یک نسخه امنیتی پیشرفته از پروتکل انتقال hypertext یا ابرمتن است. از طرفی دیگر، HTTP پروتکل برنامه‌ای است که از طریق آن تمام ارتباطات داده در وب انجام می‌شود. HTTP به کاربران کمک می‌کند تا صفحات وب را بازیابی کنند. HTTPS یا HTTP Secure همین کار را انجام می‌دهد اما همانطور که از نامش پیداست، به شیوه‌ای امن‌تر.

HTTP چیست؟

HTTP یک پروتکل است که وظیفه برقراری ارتباط میان Server و Clinet را در یک شبکه کامپیوتری برعهده دارد. زمانی که بازدید کننده وارد یک وب سایت می شود اطلاعات آن از طریق http به کامپیوتر بازدید کننده ارسال می شود و زمانی که از سمت بازدید کننده اطلاعاتی به وب سایت برمی گردد، مانند اطلاعات ورود، کامپیوتر نیز با استفاده از http اطلاعات را به وب سایت بر میگرداند. در این حالت تمامی اطلاعاتی که منتقل میشود برای هر شخصی بر روی شبکه قابل مشاهده است و به راحتی توسط هکرها قابل دست یابی است. به همین منظور نسخه امن HTTP در قالب HTTPS مطرح می شود. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله ی ریدایرکت ۳۰۱ چیست را مطالعه کنید.

منظور از HTTPS چیست؟

حرف S در https به معنی امنیت است و https مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure، یعنی پروتکل امن سایت های اینترنتی. در https هم کامپیوتر بازدید کننده و هم وب سایت دارای کد محرمانه هستند که به آنها اجازه می دهد تا اطلاعتشان بصورت رمز گذاری شده بین یکدیگر رد و بدل شود و شخص دیگری بر روی شبکه نتواند به اطلاعات منتقل شده دست رسی پیدا کند.

تفاوت‌های http و https:

حال با توجه به توضیحاتی که در رابطه با هر یک از پروتکل‌های http و https داده شد، زمان آن رسیده تا به تفاوت بین http و https بپردازیم. قطعا تا اینجای کار متوجه اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت مطرح بین این دو گزینه شده‌اید‌. در واقع امنیت سایت همان تفاوتی است که در رابطه پروتکل‌های مذکور دارای فاکتور است. این موضوع را حتی همان حرف s در انتهای https، می‌تواند بیان کند. در واقع کد گذاری اطلاعات متنی و نشان گذاری به وسیله امضای الکترونیک، در رابطه با عملکرد پروتکل https، می‌تواند عامل این امنیت باشد. در نتیجه افراد سودجویی که به دنبال پیام‌های محرمانه شما هستند، امکان دریافت از طریق شنود و یا بازدید پیام را نخواهند داشت. با توجه به همین مسئله، از پروتکل https برای سایت‌های خاص استفاده می‌شود تا امنیت کاربران تضمین شود. برای نمونه سایت‌های مربوط به بانک‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی، ایجاد حساب کاربری و مواردی از این دست، در آدرس سایت خود دارای پروتکل https هستند تا تمامی داده‌ها به شکلی محفوظ بین کاربر و سرور تبادل پیدا کنند. البته توجه داشته باشید که سطح بالای امنیت در رابطه با پروتکل https، به معنای جلوگیری از حملات هکری یا جلوگیری از دریافت ایمیل‌های اسپم نیست؛ بلکه در خصوص امنیت تبادل و انتقال داده‌ها در هنگام ارائه درخواست و پاسخ است. به طور کلی در رابطه با هر یک از این پروتکل‌ها، مزایا و معایبی مطرح است که در مقایسه و توجه به تفاوت بین http و https، به برتری پروتکل https پی خواهید برد. چرا که امنیت بالای https خود مهم‌ترین عامل گزینش آن است.

نتیجه گیری:
استفاده از رمزگذاری برای اتصال در سراسر اینترنت و برقرای ارتباطات شبکه داخلی سازمان بسیار مهم است. همانطور که گفتیم، گواهی SSL اصلی‌ترین تفاوت HTTP و HTTPS است. HTTP گواهی SSL ندارد، اما این مورد در پروتکل HTTPS موجود است که اطلاعات شما را رمزگذاری می‌کند تا اتصالات شما ایمن شوند. بنابراین، می‌توان گفت که HTTPS امن‌تر از HTTP است.
 

لینک های مفید
بالا