ارز دیجیتال

تتر چگونه کار مکیند؟

1402/09/06 0

تتر (Tether) یک ارز دیجیتال رمزپایه مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است و هر توکن آن (1 USDT) معادل با یک دلار آمریکا است که توسط ذخایر دلاری در حساب های بانکی پشتیبانی می شود. دلار تتر (USDT) در حقیقت یک استیبل کوین یا رمزارز با ثبات است که استفاده از آن برای پرداخت های روزانه و هزینه های آنلاین می تواند بسیار کاربردی باشد و از طرفی ارزش آن به ارزش دلار آمریکا و سایر ارزهای فیات وابسته است. این دارایی دیجیتالی توسط شرکت Tether Limited، ثبت شده در کشور هنگ کنگ و متعلق به هلدینگ تجاری Tether Holdings Limited، صادر می‌شود.

تاریخچه ارز دیجیتال تتر:

J.R. Willett با انتشار یک مقاله سفید (whitepaper) در ژانویه سال 2012 میلادی، چگونگی ساخت ارزهای دیجیتال جدید در بستر پروتکل بیت کوین را توضیح داد. ویلت در ادامه به پیاده سازی این ایده در ارز رمزپایه مستر کوین (Mastercoin) که دارای یک بنیاد با همین نام نیز بود (بعداً به بنیاد Omni تغییر نام داد)، کمک کرد تا از «لایه دوم» جدید استفاده کند. پروتکل Mastercoin به عنوان پایه و اساس تکنولوژی استیبل کوین تتر در نظر گرفته شد و در همین راستا یکی از اعضای اصلی بنیاد مستر کوین به نام Brock Pierce به یکی از بنیانگذاران اولیه Tether تبدیل شد. بنیانگذار دیگر تتر به نام Craig Sellars نیز مدیر ارشد فناوری در بنیاد مستر کوین بود. نمونه اولیه تتر که در ابتدا “Realcoin” نام داشت، ژوئیه سال 2014 میلادی توسط بنیانگذاران آن به نام های Brock Pierce ،Reeve Collins ،Craig Sellars به عنوان یک استارتاپ مستقر در سانتا مونیکا، ایالت کالیفرنیا علنی شد. اولین توکن ها در تاریخ 6 اکتبر 2014 در بلاک چین بیت کوین صادر شد. این کار با استفاده از پروتکل Omni Layer انجام شد. در تاریخ 20 نوامبر 2014 میلادی مدیرعامل تتر، Reeve Collins، اعلام کرد که این پروژه به “Tether” تغییر نام یافته است. این شرکت همچنین اعلام کرد که سه مدل توکن با پشتوانه دلار آمریکا، یورو و یوآن ژاپن ارائه خواهد کرد. همچنین شرکت Tether Limited در وب سایت رسمی خود بدون ارائه جزئیات دقیق اعلام کرده است که در کشور هنگ کنگ ثبت شده و دارای دفترهایی در سوئیس است. در ژانویه سال 2015 میلادی صرافی ارز دیجیتال Bitfinex معاملات دلار تتر را روی پلتفرم خود فعال نمود. در حالی که نمایندگان شرکت های Tether و Bitfinex می گویند که این دو جدا از یکدیگر هستند، مجموعه اسنادی با عنوان اسناد پارادایس در نوامبر سال 2017 نشان داد که مقامات Bitfinex در حقیقت همان Philip Potter و Giancarlo Devasini هستند که مسئول راه اندازی Tether Holdings Limited در جزایر ویرجین انگلیس در سال 2014 میباشند. سخنگوی Bitfinex و Tether گفته است كه مدیر عامل هر دو شركت ذکر شده Jean-Louis Van Der Velde است. لازم به ذکر است Bitfinex یکی از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال دنیا با حجم بالای معاملات بیت کوین است.

تتر چگونه کار مکیند

ارز دیجیتال تتر چگونه کار می کند؟

پلتفرم Omni Layer برای اولین بار توکن Tether را روی بلاک چین بیت کوین منتشر کرد. این توکن روی دیگر بلاک چین ها نظیر اتریوم(Ethereum)، ایاس(EOS)، الگوراند(Algorand) و ترون(Tron) نیز نصب گردید. بنابراین دسترسی به تتر بسیار آسان است و قابل ذخیره روی کیف پول های اتریوم، ترون، ایاس و... است. در ازای هر واحد توکن تتر که معادل یک رمزارز ترکیبی فیات و دیجیتال است یک دلار در ذخایر بانکی نگهداری می شود. به طور مثال اگر 4 میلیون واحد USDT وارد بازار شود لازم است 4 میلیون دلار در خزانه بانک نگهداری شود تا قیمت آن همواره 1 دلار ثابت باقی بماند. از تتر برای حفظ شفافیت مالی، حسابداری و ... در بلاک چین استفاده می گردد. بنابراین امکان بررسی مقدار تتر در گردش روی بلاک چین بیت کوین توسط هر شخص وجود دارد. شرکت iFinex نسبت به نیاز بازار به صورت کاملا متمرکز توکن های تتر را تولید می کند. بنابراین زمانی که شخصی قصد خرید حجم بالایی از تتر را داشته باشد، شرکت آیفینکس مبلغ را به دلارهای خود اضافه کرده و در ازای آن تتر مورد نیاز مشتری را تولید می کند. تراکنش های توکن تتر به صورت غیرمتمرکز روی بلاک چین های بزرگی انجام می شود.  در زمان فروش تتر نیز زمانی که یک شخص تصمیم دارد ارزهای تتر خود را به دلار تبدیل کند آنها را به شرکت تتر می فروشد. تتر فروخته شده از بین می رود و از گردش خارج می گردد یا  توسط شرکت به افراد دیگری فروخته می شود. در حال حاضر همانند دیگر رمزارزها کاربران از طریق صرافی های ارز دیجیتال و شرکت های واسط اقدام به خرید و فروش تتر به صورت گسترده می کنند.

نتیجه گیری:
ما سعی کردیم در مقاله مقاله تتر چگونه کار می کند؟ اطلاعاتی در مورد استیبل کوین تتر برای شما ارائه کنیم و به بررسی امن بودن تتر بپردازیم و عملکرد تتر رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بدونین که تتر چگونه کار می کنه. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال تتر به صورت ویژه در دسته بندی استیبل کوین های وثیقه ای فیات قرار می گیره. به عبارت دیگه، ارز فیات مانند دلار آمریکا، یورو یا ین از هر رمز ارزی در گردش مالی پشتیبانی می کنه که این موضوع باعث میشه تا قیمت اون ارز دیجیتال ثابت بمونه.

لینک های مفید
بالا