ارز دیجیتال

وظیفه الگوریتم ونیز در سئو و اسپم های این الگوریتم چیست

1403/03/23 0

قبل از راه‌اندازی الگوریتم ونیز زمانی که شما عبارتی را در گوگل سرچ می‌کردید صرفا با نتایج ساده و اغلب نامرتبطی مواجه می‌شدید. اما بعد از راه‌اندازی این الگوریتم در هنگام جستجوی محلی کاربران توانستند مواردی از قبیل شماره تماس، موقعیت جغرافیایی و نقشه و… را نیز بر اساس نوع جستجو خود در اختیار داشته باشند. قبل از راه‌اندازی الگوریتم ونیز در سئو محلی ابتدا سرویس گوگل مپ راه‌اندازی شد و در ادامه با گسترش آن گوگل توانست نتایج بهتری را به کاربران ارائه دهد. همراه با راه‌اندازی گوگل مپ، کاربران نمی‌توانستند علاوه بر نتایج سرچ عادی خود به موقعیت مکانی ارائه‌دهندگان خدمات نیز دسترسی داشته باشند و از آن زمان مپ به نتایج جستجوی گوگل اضافه شد. در واقع الگوریتم ونیز با استفاده از سرویس گوگل مپ، آی پی و موقعیت جغرافیایی کسب و کار‌ها یا به عبارتی سایت‌های فعال اطلاعاتی را استخراج کرده و آن‌ها را دسته‌بندی میکند. سپس این اطلاعات با توجه به مرتبط بودنشان با عبارت سرچ شده کاربر و بر اساس موقعیت مکانی مورد نظر در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند.

وظیفه الگوریتم ونیز چیست؟

تا اینجای مطلب به طور کلی و اجباری متوجه شدید که الگوریتم ونیز چیست. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره وظایف و نحوه عملکرد این الگوریتم صحبت کنیم. الگوریتم ونیز در سئو محلی ابتدا موقعیت جغرافیایی هر کاربر را شناسایی می‌کند. در واقع زمانی که کاربر به اینترنت متصل شده و وارد گوگل می‌شود این الگوریتم موقعیت جغرافیایی فرد را بر اساس آی پی و لوکیشن تشخیص می‌دهد و بر اساس آن نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج را به او نمایش خواهد داد. البته گوگل در تلاش است تا با راه‌اندازی الگوریتم‌های مکمل ونیز نتایج مرتبط‌تری را در سطوح گسترده به کاربران نمایش دهد. در این راستا اخیرا گوگل الگوریتمی به اسم الگوریتم MUM (مام) را راه‌اندازی کرده تا بر روی نمایش نتایج محلی تاثیر بیشتری بگذارد و دقت آن را افزایش دهد. به طور کلی وظیفه الگوریتم ونیز شناسایی موقعیت جغرافیایی کاربر و تطبیق آن با موقعیت‌های مکانی نزدیک به عبارت جستجو شده فرد است تا بهترین نتیجه حاصل شود.

آپدیت شدن الگوریتم ونیز

با گذر زمان الگوریتم ونیز به منظور ارائه نتایج بهتر نیاز به آپدیت جدید داشت. از جمله این الگوریتم‌ها می‌توانیم به الگوریتم موش کور و الگوریتم کبوتر اشاره کنیم که تاثیر بسزایی بر الگوریتم Venice داشتند. در واقع الگوریتم کبوتر بر روی سرچ عبارات محلی توسط کاربران تمرکز دارد. زمانی که کاربر بر یک موقعیت جغرافیایی یا مکان مشخصی تاکید داشته باشد؛ الگوریتم کبوتر تلاش می‌کند تا با آنالیز داده‌های موجود بهترین نتیجه را به کمک الگوریتم Venice به او نمایش دهد. از طرفی الگوریتم موش کور برای بها دادن به کسب و کار‌های محلی راه‌اندازی شد. در واقع الگوریتم موش کور نیز با بررسی و شناسایی کسب و کار‌های کوچک و محلی، آن‌ها را به صفحه نتایج اصلی منتقل می‌کند تا کاربران به آن‌ها دسترسی داشته باشند. به بیان دیگر می‌توان گفت که الگوریتم‌های کبوتر و موش کور زیرمجموعه‌ای از Venice algorithm در سئو محلی هستند و زیر نظر آن فعالیت می‌کنند.

تاثیرات الگوریتم ونیز گوگل بر سئو

همیشه الگوریتم‌های گوگل و به‌روزرسانی‌هایشان در سئو تاثیرات مهمی دارند. الگوریتم ونیز و آپدیت‌های آن هم تا حد زیادی بر سئو اثر گذاشتند. با روی کار آمدن الگوریتم ونیز و مهم شدن موقعیت‌ مکانی در صفحه نتایج جستجو، کسب‌وکارهای کوچک هم امکان رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ را پیدا کردند و می‌توانستند در صدر نتایج گوگل ظاهر شوند و در کنار آن بتوانند مشتریانی که در نزدیکی خود حضور دارند را جذب کنند. این الگوریتم درست مثل دیگر الگوریتم‌ها ابتدا برای زبان انگلیسی و سپس برای سایر زبان‌های دنیا معرفی و ارائه شد. بعد از پیاده‌سازی الگوریتم ونیز، اگر بعد از اسم مکان‌ها نام شهر خود را جستجو می‌کردید، نتایجی که در نقشه به شما نزدیک و از سایر رقبا بهتر بودند را نشان می‌داد.

اسپم‌های الگوریتم ونیز

پس از اینکه الگوریتم ونیز روی کار آمد، اسپم‌های مرتبط با آن هم رشد کردند. کسب‌وکارها زمانی که متوجه شدند گوگل به موقعیت مکانی آن‌ها و آدرسی که در سایت درج می‌کنند، اهمیت می‌دهد، دست به انجام روش‌های اسپمی زدند. تعدادی از سایت‌ها برای اینکه در نتایج جستجوی شهرهای مختلف نشان داده شوند، در قسمتی از سایت خود نام تمام شهرها یا مناطق را درج کرده بودند و گوگل در ابتدا قادر به تشخیص این اسپم‌ها نبود و سایت‌هایی که این روش را انجام داده بودند، در صدر نتایج جستجو نشان داده می‌شدند. اما کمی بعدتر و به کمک به‌روزرسانی‌های مختلف، گوگل مراحل اعتبارسنجی را دشوارتر کرد و جلوی این اسپم‌ها را گرفت. یکی از راهکارهایی که گوگل ارائه داد، سرویس Google My Business و گسترش گوگل مپ بود که همین حالا هم استفاده می‌شوند و برای ثبت آدرس کسب‌وکار خود در گوگل باید از طریق آن‌ها اقدام کنید.

نتیجه گیری

گوگل بعد از سال ۲۰۱۲ و رونمایی از الگوریتم ونیز در یک بیانیه اعلام کرد که بعد از این نتایج محلی به شکل بهینه شده ارائه می شوند. گوگل با کمک الگوریتم های ونیز، کبوتر و موش کور توانست تشخیص دهد چه زمانی سرچ کاربر را بر اساس نتایج محلی بهینه سازی نماید. این امر رضایت حداکثری کاربران را به همراه داشت. Google Place سرویس قدیمی گوگل قادر نبود جستجوی محلی خوبی را ارائه کند. در صورتی که کسی عبارت سوپرمارکت را سرچ می کرد تمام محتواهای حاوی کلمه کلیدی سوپرمارکت لیست می شدند. حتی سوپرمارکت هایی که در فواصل طولانی از کاربر قرار داشتند نیز لیست می شدند. در صورتی که کاربر جزئیات بیشتری در سرچ می نوشت باز هم نتیجه دلخواه به او نمایش داده نمی شد. الگوریتم ونیز بر پایه موقعیت مکانی کاربر عمل می کند. موقعیت مکانی کاربران بر اساس آی پی و نرم افزار جی پی اس به محض اتصال به اینترنت مشخص است. گوگل بر اساس این اطلاعات می تواند به کاربر نزدیکترین محل را پیشنهاد دهد. امروزه گوگل برای بهینه‌سازی بیشتر موتور جستجوی خود الگوریتم جدیدی به نام مام عرضه کرده است. این الگوریتم و ونیز به کسب و کارهای کوچک فرصت پیشرفت می دهند و رضایت کاربران را نیز جلب می کنند.

لینک های مفید
بالا