ارز دیجیتال

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

1402/03/06 0

استیبل کوین الگوریتمی نوعی از سرمایه است که بدون پشتیبانی از سوی ارزهای فیات و دیگر دارایی‌ها با قیمتی ثابت و با کمترین نوسان در بازار ارزهای دیجیتال به حیات خود ادامه می‌دهد. بازار ارزهای دیجیتال، بازاری پرتکاپو و نوسانی است و ممکن است در برخی مواقع دچار نوسان‌های شدید شود؛ در حالیکه بعد از مدتی ممکن است کاربران را وارد دوران کم تنشی کند. در زمان نوسان‌های شدید بازار، بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را به شکل یک دارایی با ارزش ثابت در بازار نگه دارند که به آنها استیبل کوین می‌گویند. استیبل کوین‌های الگوریتمی نوع خاصی از استیبل کوین‌ها هستند که آشنایی با آنها می‌تواند برای کاربران و معامله‌گران ارز دیجیتال در تصمیم‌گیری در خصوص شکل نگهداری سرمایه‌شان مفید باشد. با در نظر گرفتن اهمیت شناخت استیبل کوین‌های الگوریتمی، وبلاگ کیف پول من امیدوار است که با نگارش این مقاله تخصصی در خصوص ماهیت استیبل کوین الگوریتمی، چگونگی عملکرد آن، مزایا و معایب و همچنین مقایسه استیبل کوین الگوریتمی با نمونه معمولی آن اطلاعاتی مفید و کاربردی را در اختیار کاربران حوزه ارز دیجیتال بگذارد.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

در این بخش به این سؤال می‌پردازیم که استیبل کوین الگوریتمی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال بیایید از مفهوم الگوریتم شروع کنیم. شاید در ابتدا کلمه الگوریتم کمی مبهم به نظر برسد. اما به طور ساده، الگوریتم مجموعه‌ای از کدها است که دستورات لازم برای انجام یک فرایند را صادر می‌کنند. در دل الگوریتم‌ها سازوکاری تعریف شده است تا عملکرد فرایندها را به‌خوبی مدیریت کنند. یک مثال واضح برای درک الگوریتم، تایم‌لاین اینستاگرام شماست. اینستاگرام دارای یک الگوریتم هوشمند برای تایم‌لاین صفحات کاربران است. این تایم‌لاین به این صورت کار می‌کند که پست‌های محبوب و پرمخاطب را در اولویت نمایش قرار می‌دهد.در بازار ارز دیجیتال نیز، الگوریتم‌ها کدهای تعریف شده روی بلاکچین هستند که در مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند پایه‌ریزی شده‌اند. استیبل کوین الگوریتمی بر اساس همین الگوریتم‌ها کار می‌کند. در این ارزهای پایدار، الگوریتم‌ها عرضه و تقاضا را تنظیم کرده و جلوی نوسانات را می‌گیرند. استیبل کوین الگوریتمی معمولاً به دو توکن متکی است. یکی استیبل کوین و دیگری ارز دیجیتال که پشتوانه استیبل‌کوین‌ها است. در این میان، الگوریتم به‌عنوان رابط تنظیم‌کننده بین این دو عمل می‌کند.

نحوه کار استیبل کوین های الگوریتمی :

یک سیستم «دو کوینی» یک ساختار استیبل کوین الگوریتمی معمولی است که در آن یک کوین برای «جذب» نوسانات بازار استفاده می‌شود و دیگری تلاش می‌کند تا ارزش را ثابت نگهدارد. اولین توکن معمولاً به عنوان توکن تعادل یا سهم نامیده می‌شود و اغلب در صرافی‌های غیرمتمرکز ثانویه (DeXs) مانند یونی سواپ (UNI) معامله می‌شود. در ابتدا، ترا تنها به این ترتیب دو کوین متکی بود، اما اخیراً ذخایر بیت کوین (BTC) را به عنوان پشتوانه‌ خود پذیرفته است. برای درک سیستم دو کوینی در اکوسیستم استیبل کوین الگوریتمی، شبکه ترا را مثال می‌زنیم. سیستم بلاک چین ترا شامل دو توکن است: TerraUSD، یک استیبل کوین، و لونا، به اصطلاح توکن حکومتی شبکه است. تعامل بین این دو به منظور ثابت نگه داشتن ارزش دلار TerraUSD است. اگر قیمت استیبل کوین به دلیل تقاضای سرمایه گذاران به بیش از یک دلار برسد، کاربر لونا می ‌تواند یک دلار لونا را با آن کوین مبادله کند و از قیمت بالاتر سود ببرد. برعکس، تریدر می‌توانند با مبادله آن با لونا به ارزش یک دلار در زمانی که ارزش کوین کاهش می یابد، سود ببرند. این عمل، باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت می‌شود. برای شروع، استیبل کوین الگوریتمی برای عملکرد کل اکوسیستم نیاز به سطحی از پشتیبانی تقاضا دارند. با این حال، اگر تقاضا به زیر سطح معینی کاهش یابد، کل سیستم شکست خواهد خورد. برای حفظ یک اکوسیستم به اصطلاح “پایدار”، استیبل کوین الگوریتمی به افراد مستقل برای انجام آربیتراژ تثبیت کننده قیمت برای کسب مشوق‌های بازار متکی هستند. با این وجود، با توجه به کاربران بازار، اجرای آربیتراژ اختیاری تثبیت کننده قیمت بدون تعهدات قانونی به همان اندازه پر از ریسک است.

نتیجه گیری :
لازم به ذکر است که با وجود تمام این تفاسیر، استیبل کوین الگوریتمی مقوله‌ای جدید به حساب می‌آید و این پروژه‌ها تنها به عنوان آزمایشی برای رشد و توسعه دادن فضای دیفای در حال انجام هستند. این موضوع جالبی به حساب می‌آید که با مورد بررسی قرار دادن نحوه عملکرد این پروژه‌ها، روند کاری آنها برای رسیدن به هدف ثبات الگوریتمی بدون استفاده از وثیقه و یا حمایت وام‌دهی را زیر نظر بگیریم.

لینک های مفید
بالا