ارز دیجیتال

نظریه بازی در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/07 0

تئوری بازی که به آن نظریه بازی نیز می‌گویند، با ارزهای دیجیتال ارتباط تنگاتنگی دارد و در اکثر موارد بخشی از پلتفرم‌های بلاکچینی است که نادیده گرفته می‌شود. این تئوری در امنیت پلتفرم‌ها نقش بسیار مهمی دارد و رونق گرفتن توسعه تئوری بازی‌ها با افزایش علاقه و گسترش پلتفرم‌های بلاکچینی رابطه مستقیمی دارد. این موضوع یک حوزه جدیدی را به نام “اقتصاد ارز دیجیتال (Cryptoeconomics)” ایجاد کرده که تئوری بازی در آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. در واقع نقش تئوری بازی در حوزه اقتصاد ارز دیجیتال، شناخت و درک مولفه‌های اصلی تعاملات بین بازیکنان در پلتفرم‌های مبتنی بر ارز دیجیتال است. در فضایی که اقتصاد ارز دیجیتال بر آن حاکم است، می‌توان تعامل بین بازیکنان را با استفاده از اصول و قواعد نظریه بازی‌ها تحلیل کرد و به نتایج جالبی رسید.

نظریه بازی در ارز دیجیتال چیست؟

نظریه بازی به محیط‌های رقابتی مربوط است که در آن یک فرد یا شرکت سعی می‌کند ویژگی برتری نسبت به رقیب خود داشته باشد. به طور کلی، یعنی یک نفر توانایی بالایی را دارد و فرد دیگر دارای کاستی است. فرمول‌های ریاضی به کار رفته در نظریه بازی می‌تواند در زمینه‌های اقتصادی، روانشناسی، منطقی و کامپیوتری کاربرد داشته باشد. در این نظریه رفتار انسان‌ها در شرایط خاصی در یک جهان کوچک بررسی می‌شود. این جهان چهارچوب‌ها و قوانین خاصی دارد و و شرایط ایجاد شده به رفتارهای قابل‌پیش‌بینی و صادقانه بازیکنان منجر می‌شود.
در یک سناریو نظریه بازی سه عنصر اصلی وجود دارد:
•    بازیکنان
•    استراتژی‌ها
•    بازده‌ها
در واقع بازیکنان، کاربران مسئول تصمیم‌گیری هستند. استراتژی به عمل‌هایی گفته می‌شود که بازیکنان با در نظر گرفتن عمل‌های احتمالی بازیکنان دیگر، انجام می‌دهند. بازده مربوط به نتیجه اعمالی است که بازیکنان در سیستم انجام دادند. با روش‌های تشویقی درست، این بازده‌ها می‌توانند به جهت خاصی هدایت و بارها نیز تکرار شوند. هدف نظریه بازی در ارز دیجیتال این است که از منطق انسانی استفاده کند و شبکه‌ای بسازد که نیاز به نظارت نداشته باشد و همچنان نتایجی مناسب و مثبت رقم بزند. برای برنامه‌ریزی تصمیمات انسان‌ها ابتدا نیاز است که انگیزه‌های مردم درک شود که کار آسانی نیست.

کاربردهای نظریه بازی Game Theory چیست؟

نظریه بازی Game Theory یکی از اجزای ذاتی در اکوسیستم رمزنگاری هست که در پروتکل های دیفای هم حضور داره و با اون مرتبط هست. نظریه بازی تعداد زیادی از جنبه های طراحی پروتکل دیفای از جمله مدل های مشوق و پویایی رای دهی حاکمیتی قرار داره. هرجا که منابع محدود، گزینه های مختلف تصمیم گیری، دستاوردهای مختلف وجود داشته باشه، میشه از نظریه بازی Game Theory استفاده کرد. علاوه بر این، نظریه بازی Game Theory کاربردهای زیادی داره. • یکی از کاربردهای نظریه بازی Game Theory، معاملات ارزهای دیجیتال و واکنش ها و تصمیم های سرمایه گذاران در مقابل نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال و رفتارها و تصمیم های سایر سرمایه گذاران هست.
• یکی دیگه از کاربردهای نظریه بازی Game Theory، رفتار پروژه های رمزنگاری شده در مورد قیمت گذاری دارایی ها و ارزهای دیجیتال بومی خودشون هست.
• تصمیم کشورهای عضو اوپک در مورد تغییر میزان استخراج و فروش نفت و میزان متابعت یا عدم پیروی اون ها از سهمیه بندی های انجام شده و توافق شده هست.

نتیجه گیری :
توسعه سازوکارهای نظریه بازی در ارزهای دیجیتال ادامه خواهد یافت و می‌تواند به یکی جذاب‌ترین مفاهیم این صنعت تبدیل شود. نقش این سازوکارها در امنیت، اعتبار و ماندگاری این صنعت را نمی‌توان دست‌کم گرفت و موفقیت یا شکست آنها در شبکه‌های غیرمتمرکز مشخص خواهد شد، زیرا پلتفرم‌های منحصربه‌فردی فعال خواهند شد که حاوی تعداد زیادی کاربر خواهند بود.

لینک های مفید
بالا