ارز دیجیتال

بایننس کوین چیست؟

1401/12/10 0

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین دارایی‌های بازار کریپتو، BNB است. این کوین رمزارز بلاکچین بایننس (BNB Chain) است و نقش به‌سزایی در اکوسیستم کریپتوکارنسی دارد. کمتر کسی پیدا می‌شود که نام این ارز دیجیتال را نشنیده باشید، اما با این حال در این مقاله از میهن بلاکچین می‌خواهیم نگاهی به آن بیندازیم و درباره مواردی مانند نحوه کارکرد، توکنومیکس و مواردی از این دست صحبت کنیم.

بایننس کوین چیست؟

ارز دیجیتال بایننس کوین اولین بار طی یک مراسم عرضه اولیه سکه (ICO) که از 26 ژوئن تا 3 جولای 2017 (5 تا 12 تیر 1396) ادامه داشت، در دسترس قرار گرفت؛ یعنی درست 11 روز پیش از آغاز فعالیت‌های معاملاتی در صرافی بایننس. در آن مراسم، کاربران با هر واحد ETH توانایی خرید 2700 واحد BNB را داشتند، و با هر واحد BTC نیز قادر به خرید 20 هزار واحد BNB بودند.
علاوه بر این، بایننس از همان ابتدا اعلام کرده بود که خریداران این توکن روی خود صرافی بایننس سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و در نتیجه سهمی در درآمد آن نخواهند داشت. اما با این وجود، عرضه اولیه BNB با استقبال کاربران و سرمایه‌گذاران مواجه شد.
توکن‌های BNB در مراسم ICO به شیوه زیر توزیع شدند:
•    تیم موسس: 40 درصد برابر با 80 میلیون واحد
•    سرمایه‌گذاران فرشته: 10 درصد برابر با 20 میلیون واحد
•    فروش عمومی: 50 درصد برابر با 100 میلیون واحد
 
100 میلیون توکن تعلق گرفته به مراسم فروش عمومی همگی با قیمت 15 سنت به فروش رسیدند. در نتیجه، با پایان یافتن مراسم 15 میلیون دلار سرمایه در قالب بیت کوین و اتریوم جمع آوری شد. سپس 35 درصد از این سرمایه برای بروزرسانی پلتفرم بایننس و سیستم تبادل آن کنار گذاشته شد؛ 50 درصد به فعالیت‌های مارکتینگ، برندینگ و آموزش به سرمایه‌گذاران جدید تعلق گرفت؛ و 15 درصد باقیمانده نیز به عنوان ذخیره‌ای برای شرایط اضطراری و غیر قابل پیش بینی کنار گذاشته شد.
رمز ارز BNB ابتدا با استاندارد اتریومی ERC-20 عرضه شده و موجودی آن نیز معادل 200 میلیون واحد بود. اما پس از برگزاری چندین مراسم سوزاندن توکن (یا توکن برن) امروزه موجودی در حال گردش این ارز دیجیتال از موجودی اولیه آن کمتر شده و در اوایل سال 2023، به حوالی 159 میلیون واحد رسیده است.
بایننس در ادامه بلاک چین بومی (بایننس چین - Binance Chain) خود را در تاریخ 18 آپریل 2019 (29 فروردین 1397) عرضه کرد و به کاربران بایننس کوین اجازه داد تا تمام توکن‌های ERC-20 خود را با نسبت 1 به 1 به توکن‌های BEP-2 تبدیل نمایند. سپس در سپتامبر 2020 (شهریور 1399)، شاهد عرضه شدن بی ان بی اسمارت چین BNB Smart Chain بودیم که در گذشته با نام بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) شناخته می‌شد. بی ان بی اسمارت چین یک شبکه بلاک چینی است که به صورت موازی و همراه با بی ان بی بیکن چین (BNB Beacon Chain) کار می‌کند.
بنابراین اکنون می‌توانید بایننس کوین را در سه قالب اصلی پیدا کنید:
•    BNB در قالب توکن BEP-2 که روی بی ان بی بیکن چین (نام قبلی: بایننس چین) عرضه شده است.
•    BNB در قالب توکن BEP-20 که روی بی ان بی اسمارت چین (نام قبلی: بایننس اسمارت چین) عرضه شده است.
•    BNB در قالب توکن ERC-20 که روی شبکه بلاک چینی اتریوم عرضه شده است.

تاریخچه ارز بایننس کوین :

بایننس در حال حاضر یکی از بزرگترین صرافی‌های موجود از نظر حجم معاملات روزانه است. بنیانگذار این صرافی چانگ پنگ ژائو است که از او می‌توان به عنوان ثروتمندترین و شناخته شده‌‌ترین فرد در دنیای کریپتوکارنسی یاد کرد. در ابتدا صرافی بایننس در چین قرار داشت، اما به دلیل قوانین سخت‌گیرانه چین برای ارزهای دیجیتال، این صرافی به ژاپن انتقال پیدا کرد. یکی از مهم‎ترین دلایل انتقال صرافی بایننس به ژاپن، علاقه‌مندی این کشور به ارزهای دیجیتال بود. صرافی بایننس از زمانی که به صورت رسمی آغاز به کار کرده است تا به امروز پیشرفت قابل توجهی داشته است و توانسته است به بزرگترین صرافی برای تجارت ارزهای دیجیتال تبدیل شود. به همین دلیل زمانی که صرافی بایننس، رمز ارز بایننس را به لیست خود اضافه کرد به سرعت مورد توجه قرار گرفت.این ارز دیجیتال ابتدا با هدف پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و معاملات در صرافی بایننس به وجود آمد. در حال حاضر نیز کاربران این ارز دیجیتال از تخفیف کارمزد در بازار بهره‌مند می‌شوند. پایه بازار BNB نیز در صرافی بایننس از جمله پایه‌بازارهای محبوب این صرافی است. این ارز در جولای سال ۲۰۱۷ طراحی شد و به روش عرضه اولیه در بازار به فروش رسید.قیمت ارزدیجیتال بایننس در ابتدا در حدود ۰.۱  دلار بود. اما در اواخر سال ۲۰۱۷ بود که قیمت این توکن به ۲۵ دلار رسید. این افزایش قیمت باعث شد تا افراد زیادی به آینده این ارز دیجیتال امیدوار شوند و روی بایننس سرمایه‌گذاری کنند. خرید BNB می‌تواند سرمایه‌گذاری آینده‌داری باشد.

نتیجه گیری :
نمی‌توان انکار کرد که سرنوشتبایننس کوین به شدت با عملکرد آن به عنوان صرافی پیوند خورده است. در حالی که بایننس به تدریج تخفیف معاملاتی ارائه شده توسط سکه را حذف می‌کند، آن‌ها در حال یافتن راه‌های دیگری برای ارزشمند کردن سکه هستند.این موارد شامل سوزاندن عرضه سکه و ایجاد صرافی غیرمتمرکز است که از بایننس کوین به عنوان واحد پول اصلی خود استفاده می‌کند. این نه تنها ارزش سکه بایننس را افزایش می‌دهد بلکه در آینده نیز کاربرد خواهد داشت. آن‌ها همچنین موارد استفاده جدیدی را برای BNB اضافه می‌کنند، که آن را به طور فزاینده‌ای مفید می‌کند و تقاضای سکه را افزایش می‌دهد.البته، احتمال افزایش ارزش بایننس کوین به موفقیت بایننس به عنوان صرافی بستگی دارد. اگر این صرافی بتواند شتابی را که در مدت زمان شش ماه از زمان راه اندازی شده این صرافی را به رتبه یک در حجم معاملات تبدیل کرده، حفظ کند، آینده برای سکه بایننس و کسانی که سکه دارند کاملاً روشن خواهد بود.تاکنون به نظر می‌رسد که این یک نتیجه قابل‌پیش‌بینی است، اما همه چیز به سرعت در فضای ارزهای رمزنگاری شده تغییر می‌کند.و گرچه به نظر می‌رسد BNB ارزش خود را بهتر از سایر آلت کوین‌ها حفظ می‌کند، اما همچنان روند کلی بازارها را دنبال می‌کند، که در حال حاضر به سمت پایین است.

لینک های مفید
بالا