ارز دیجیتال

HTML و CSS چیست؟

1402/01/20 0

اگر شما هم به طراحی سایت علاقه داشته باشید و فعالیت در این زمینه و یادگیری بیشتر یکی از اهداف شما باشد، از جمله بدیهی ترین اطلاعاتی که لازم است به آن تسلط پیدا کنید؛ مفاهیم مرتبط با اچ تی ام ال (HTML) و سی اس اس (CSS) می باشد. به عبارتی دانش بنیادی ای که هر شخص طراح آموخته و در کار خود به کار گرفته است، همین زبان نشانه گذاری متن می باشد که از طریق آن می توانید کدهایی را ایجاد کنید که هر یک منجر به نمایش یک سری از ویژگی ها در صفحات وب خواهند شد. دنیای طراحی وب دنیایی است شلوغ و پر رقابت ، بنابراین اگر واقعا قصد دارید به جایی برسید؛ باید تلاش کنید و بیشتر بیاموزید و نمونه کارهای بیشتری را طراحی نمایید. امروزه، با توجه به تغییراتی که در سبک بازاریابی و تبلیغات حاصل شده است ؛ طراحی سایت به عنوان یک مهارت جهانی در نظر گرفته می شود. شما در هر کشوری از دنیا که زندگی کنید با تسلط بر web design می تواند درآمد زایی داشته باشید اما کسی موفق است که اصولی و حرفه ای می آموزد و در نهایت حرفه ای نیز کار می کند. Html و css  از مهمترین استانداردهای تصویب شده وب می باشند و برای ورود به این شغل، لازم است تا با مفاهیم مرتبط با آن ها آشنا شوید که در ادامه ی این مطلب به اختصار به معرفی آنها پرداخته شده است.

HTML چیست؟

HTML مخفف HyperText Markup Language است که در زبان فارسی به آن زبان نشانه گذاری فرامتنی گفته می شود. از نظر ظاهری متن هایی که با زبان html نوشته می شوند، تفاوتی با دیگر متن ها ندارند، اما به کمک زبان html می توان با نوشتن یک دستور مانند button یک دکمه را در صفحه وبسایت نمایش داد؛ به همین دلیل به زبان html زبان نشانه گذاری فرا متنی گفته می شود. زبان نشانه گذاری، زبانی است که توسط رایانه ها قابل درک است، اساساً برای توصیف صفحات وب طراحی شده است و متنی که استفاده می کنید را تعاملی تر می کند. این زبان ابتدا در سال 1989 به عنوان زبان وب اختراع شد و از آن برای ایجاد یک صفحه وب استفاده می شود. هنگامی که برای اولین بار با دنیای HTML روبرو می شوید، احتمالاً با مجموعه ای از اصطلاحات و عبارات روبرو خواهید شد که تا حدودی گیج کننده نیز هستند. تنها نکاتی که در شروع یادگیری زبان html باید بدانید عبارتند از عناصر، برچسب ها و ویژگی های این زبان. HTML5 آخرین “نسخه” HTML است و به طور کلی، عملکردی مشابه HTML استاندارد دارد، اما بسیار پویاتر است و از کد بسیار کمتری برای ساختن صفحات وبسایت و عناصر موجود در صفحات وبسایت ها استفاده می‌کند.

CSS چیست؟

CSS را می‌توانیم زبانی برای ارائه ظاهر مناسب برای مخاطب بدانیم. در CSS رنگ‌ها، طرح بندی و فونت‌ها و سایر موضوعات ظاهری صفحه مشخص می‌شوند. در این زبان نحوه نمایش عناصر مختلف صفحه در دستگاه‌های مختلف (مانند دسکتاپ و یا موبایل) بر اساس اندازه و بزرگی و کوچکی صفحه تعیین می‌شود. ما غالباً html و css را مکمل هم و در کنار هم می‌دانیم ولی جالب است بدانید که شما می‌توانید از CSS در تمام زبان‌هایی که مبتنی بر زبان XML نوشته شده‌اند، استفاده کنید. با این اوصاف شما برای تبدیل شدن به یک طراح سایت باید html و css را حتی در حد مقدماتی هم که شده فرا بگیرید. شاید بپرسید چرا فقط در حد مقدماتی؟ در پاسخ باید گفت که در دنیای امروز که شاید یادگیری html و css برای هر کسی مقدور نباید، ابزارها و CMS های متنوعی برای طراحی سایت به وجود آمده‌اند که خیلی‌ها بدون یادگیری html و css به سراغ آن‌ها می‌روند. یکی از معروف‌ترین این ابزارها وردپرس است. شما با یادگیری کار با وردپرس قادر خواهید بود تا سایت خورد نظر خودتان را به راحتی راه‌اندازی کنید اما در نظر داشته باشید که حتی در وردپرس هم به آشنایی اولیه در مورد html و css نیاز دارید.

نتیجه گیری :
در این مقاله در مورد css صحبت کردیم و دیدیم که مهمترین کاربردهای css چیست و چه مزیت هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد. اما فراموش نکنید که برای طراحی سایت، آموزش CSS به تنهایی کافی نیست و به یادگیری HTML و جاوا اسکریپت نیز نیاز دارید. اگر از آموزش‌ها و تمرینات پروژه محور استفاده کنید، قطعا زمان یادگیری شما بسیار کاهش خواهد یافت و پس از چند هفته می‌توانید از قابلیت‌های CSS در کدهای خود استفاده کنید. مطالبی که در سون لرن ارائه می‌شود به شما در آموزش‌های اولیه و آمادگی برای کار با CSS کمک می‌کند.

لینک های مفید
بالا