ارز دیجیتال

ارز دیجیتال مونرو چیست  و چگونه کار میکند

1403/02/03 0

ارز دیجیتال مونرو (XMR) یک ارز دیجیتال همتا به همتا متمرکز بر حریم خصوصی است که به گونه ای طراحی شده است که غیرقابل ردیابی و ناشناس باشد. تراکنش در بلاک چین مونرو را نمی توان به یک کاربر خاص یا هویت واقعی مرتبط کرد زیرا ارز دیجیتال قابل تعویض است. این اصطلاح ارزی را توصیف می کند که در آن هر واحد یکسان است و به طور متقابل با هر واحد دیگر آن ارز قابل تعویض است. بنابراین در حالی که یک بیت کوین خریداری شده از تاریک نت را می توان از طریق تجزیه و تحلیل تراکنش های بلاک چین از بیت کوین خریداری شده در کوین بیس متمایز کرد، دو سکه مونرو مجزا دقیقاً یکسان به نظر می رسند و نمی توان آنها را از هم جدا کرد. این باعث می‌شود Monero یک ارز بسیار نامحبوب با تعداد زیادی تنظیم‌کننده مالی باشد، زیرا آنها نمی‌توانند پرداخت‌های XMR را ردیابی کنند یا داده‌های کاربرانش را جمع‌آوری کنند.

ارز دیجیتال مونرو چگونه کار می کند؟

آدرس‌های مخفی به فرستنده این امکان را می‌دهند که برای هر تراکنش منفرد، یک آدرس عمومی یک بار از طرف گیرنده ایجاد کند. با این حال، گیرنده همچنان می‌تواند مانند بیت‌کوین از یک آدرس عمومی برای دریافت تمام پرداخت‌های خود استفاده کند. هر کاربر Monero یک کلید نمای خصوصی و یک کلید خرج خصوصی ایجاد می کند. کلید نمای خصوصی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تمام تراکنش‌های مرتبط با حساب خود را ببینند، در حالی که کلید خرج کردن خصوصی شبیه کلید خصوصی بیت‌کوین است. برای مجاز کردن پرداخت‌ها استفاده می‌شود. امضای حلقه مفهومی از رمزنگاری عمومی است و به امضای دیجیتالی اطلاق می شود که می تواند توسط هر عضوی از گروه خاصی از افراد با کلیدهای خصوصی امضا شود. هر زمان که یک تراکنش XMR انجام می‌دهید، کیف پول ارز دیجیتال مونرو شما حلقه‌ای از کلیدهای کاربران دیگر که از زنجیره بلوکی بیرون می‌کشد، تشکیل می‌دهد. برای هر کسی که مشاهده می کند، غیرممکن است که بگوییم از کلید چه کسی برای امضا استفاده شده است و این تراکنش را ناشناس می کند. در ژانویه 2017، Monero تراکنش‌های محرمانه حلقه (RingCT) را معرفی کرد که ارزش معاملات را نیز پنهان می‌کند.

ارز دیجیتال مونورو

ماینینگ ارز دیجیتال مونرو

شبکه ارز دیجیتال مونرو مبتنی بر مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) است، مانند بیت‌کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، که استخراج‌کنندگان را تشویق می‌کند تا بلاک‌هایی را به بلاک چین اضافه کنند. الگوریتمی که این سیستم را مدیریت می‌کند به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر مدارهای مجتمع ویژه برنامه (ASIC) مقاوم باشد - تجهیزات استخراج تخصصی که به شرکت‌ها و افراد ثروتمند برتری قابل توجهی نسبت به سایر ماینرها می‌دهد. بیش از 65 درصد از قدرت هش بیت کوین از مزارع استخراج ASIC در چین می آید، بنابراین واضح است که آنها در معرض خطر متمرکز شدن شبکه هستند. در سال 2019، ارز دیجیتال مونرو به الگوریتم RandomX ارتقاء داد که برای استخراج‌کنندگان CPU (مثلاً لپ‌تاپ) و استخراج‌کننده‌های GPU (با استفاده از کارت‌های گرافیکی مستقل) بهینه شده است، که در تئوری باید شبکه را غیرمتمرکزتر نگه دارد.

چه چیزی به ارز دیجیتال مونورو ارزش میدهد 

برای اکثر کاربران، ارزش ارز دیجیتال مونرو از حریم خصوصی و ناشناس بودن آن ناشی می شود. این فرصت را به افراد می دهد که هر زمان که خواستند به هر دلیلی بدون نگرانی از مشاهده شدن توسط دولت، هکرها یا هر شخص ثالث دیگری، تراکنش رمزنگاری انجام دهند. سکه‌های XMR همچنین نمی‌توانند توسط شرکت‌ها برای پیوندهای مشکوک به جنایت در لیست سیاه قرار گیرند، زیرا هیچ راهی برای ردیابی واقعی آنها وجود ندارد. مونرو علاوه بر کاربرد آن به عنوان یک وسیله مبادله، ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که معتقدند تقاضا برای حفظ حریم خصوصی در آینده افزایش می‌یابد و قیمت و ارزش بازار کلی XMR را افزایش می‌دهد نیز ارزش داشته باشد.

ارز دیجیتال مونرو
نتیجه گیری
ما در این مقاله در مورد ارز دیجیتال مونرو بحث کردیم. بیت کوین ممکن است بیش از یک دهه پیش گام های اولیه را به سمت پول نقد دیجیتال خصوصی تر برداشته باشد، مونرو پیشرفت های قابل توجهی در جهت ناشناس ماندن مالی واقعی داشته است. اگرچه این یکی از بسیاری از سکه های حفظ حریم خصوصی موجود در بازار است، اما بین رمزنگاری پیشرفته و ویژگی هایی مانند آدرس های مخفیانه و امضاهای حلقه، همراه با مقاومت ASIC، مونرو جایگاه خود را به عنوان بزرگترین سکه حریم خصوصی از نظر ارزش بازار تضمین کرده است. علاوه بر این، مونرو توسط جامعه ای اداره می شود که بیشتر بر اساس ایده آل ها است تا سود و معتقد است که حریم خصوصی یک حق اساسی است. همانطور که حقوق حفظ حریم خصوصی در دنیای مدرن بیش از پیش از بین می رود، ارزش ارزهای رمزنگاری شده مانند مونرو آشکارتر می شود و با یک انجمن اختصاصی و به روز رسانی منظم برای آینده، به نظر می رسد مونرو جایگاهی را برای خود در بازارهای ارزهای دیجیتال بزرگتر ایجاد کرده است، و آن را ترک نمی کند.
 

لینک های مفید
بالا