ارز دیجیتال

صرافی P2P چیست؟

1402/01/29 0

امروزه دنیای کرپتوکارنسی‌ها به‌صورت گسترده‌ای در حال رشد و توسعه است؛ از این رو پلتفرم‌های معاملاتی و روش‌های خرید و فروش این دارایی‌ها هم به سرعت در حال تغییر و بروزرسانی خود هستند. دنیای ارزهای‌دیجیتال دارای قانون خاصی نیست! اما قانون‌گذاران به‌مرور به این حوزه ورود خواهند کرد تا از کلاهبرداری‌ها و ورشکستگی‌ها جلوگیری کنند. با این حال بعضی از قانون‌ها به ضرر پلتفرم‌های معاملاتی تمام خواهد شد و این پلتفرم‌ها نمی‌توانند به کاربران کشورهای تحریم شده مانند ایران، خدمات ارائه دهند. به همین دلیل صرافی‌های غیرمتمرکز و صرافی‌های P2P به‌وجود آمده‌اند تا بازار ارزهای دیجیتال را با همان آرمان همیشگی خود یعنی بی‌حد و مرز بودن، گسترش و پیشرفت دهند.

معامله همتا به همتا (P2P) چیست؟

معامله همتا به همتا نوعی مبادله ارز رمزنگاری است که از طریق آن معامله گران می توانند بدون دخالت شخص ثالث متمرکز، مستقیما با یکدیگر معامله کنند. برخلاف صرافی های متمرکز ارز رمزنگاری که معمولا دارای مقررات سخت‌گیرانه هستند و کاربران را ملزم می کنند تا قبل از دسترسی به پلتفرم و استفاده از آن، فرایند تایید را طی کنند، پلتفرم های معاملاتی P2P از نظر مقررات سخت گیری زیادی نمی کنند. در معاملات P2P، معامله گر می تواند قیمت مورد نظر خود را انتخاب کند و به جای استفاده از موتور خودکار برای انجام تراکنش های خود، مستقیما با طرف مقابل وارد معامله شود. این بدان معناست که معامله گر آزادی عمل بیشتری برای انتخاب بهترین قیمت و روش پرداخت با هزینه های کم تر دارد. همچنین، کاربر می تواند از حریم خصوصی خود بهتر محافظت کند، چون مستقیما با طرف مقابل معامله می کند. این عوامل باعث جذابیت معاملات P2P برای کاربرانی می شوند که به دنبال روشی ساده تر و مستقیم تجارت ارزهای رمزنگاری هستند.

انواع صرافی ها و صرافی P2P :

انواع صرافی ها و صرافی P2P :همانطور که همه ی شما عزیزان می دانید صرافی ها در دو دسته کلی قرار می گیرند که فعالیتشان به صورت متمرکز  یا غیر متمرکز است. اگر به سراغ صرافی هایی بروید که به صورت فیزیکی هستند کمتر نگران سرمایه تان خواهید بود چرا که به صورت متمرکز هستند و به راحتی می توانید در هنگام مواجه به مشکل به آن ها مراجعه کنید اما اگر به سراغ صرافی های غیر متمرکز بروید چون کاملا به صورت اینترنتی هستند و هیچ نیروی انسانی پشت آن ها نیست اگر تراکنش خرید و یا فروش شما موفق نباشد نمی توانید سرمایه تان را بازگردانید. صرافی P2P   اگر چه این صرافی  به صورت غیر متمرکز فعالیت می کند اما به دلیل اینکه توانسته توجه تاجران را به خود جلب کند به شهرت رسیده است و شما می توانید با خیال آسوده در این صرافی به خرید و فروش ارز دیجیتال مد نظرتان بپردازید. شما در  صرافی P2P  می توانید برای ارزهای دیجیتال قیمت پیشنهاد دهید چرا که این صرافی این خدمات را در اختیار مشتریان قرار داده است و این مشتریان هستند که قیمت ارز را در این صرافی مشخص و به ثبت می رسانند و این قیمت ها به صورت بالاترین و کمترین میزان در تابلوهای این صرافی قابل مشاهده است.

کاربردهای P2P :

کاربردهای P2P یک طرح کلی است که به منظور تقسیم شدن بار مسئولیت ها بر دوش بخش های مختلف از آن استفاده می شود. شاید بتوان P2P را به یک خط کش تقسیم کننده وظایف تشبیه کرد که بخش های مختلف را جداسازی می کند و مانع از بهم ریختگی در سیستم های اینترنتی می گردد. P2P را میتوان نوعی ناظم مدرسه دانست که بچه ها را به موقع در سرجای خود و در کلاس مربوطه قرار می دهد و از هر نوع آشوب و بهم ریختگی جلوگیری می کند. بخش های P2P هر کدام حکایت جداگانه ای را بیان کرده و هر کدام از بخش ها منابع P2P را تشکیل می دهد. نیروی پردازشگر و حافظه دیسک به بخش های دیگر دسترسی خواهد داشت و برای این دسترسی نیازی به استفاده از نیروی سرور نمی باشد. تقسیم منابع توسط P2P به خوبی انجام شده و یک مسیرطولانی به کمک این بخش پرپیچ و خم طی خواهد شد. میتوان به کمک شبکه تشکیل شده توسط P2P یک دنیای مجازی را ایجاد کرد و استفاده های زیادی از آن کرد.

نتیجه گیری :
مبادله همتا به همتا (P2P) که یک روش ساده و درعین‌حال کم دردسر است، به‌گونه‌ای در بین مردم محبوبیت پیدا کرده است که می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های نه‌چندان دور افراد زیادی بجای مراجعه به صرافی برای مبادلات خود از مبادله Peer to Peer استفاده می‌کنند. همچنین دلیل ترجیح دادن مبادله همتا به همتا بسیاری از افراد نسبت به صرافی‌های متمرکز این است که معتقد هستند در دنیای بلاک‌ چین صنعت کریپتو نباید در انحصار غول‌هایی مانند صرافی‌های متمرکز باشد که با پشتوانه دارایی‌های مردم روزبه‌روز ثروتمند می‌شوند. همچنین صرافی‌های همتا به همتا مانند LocalCoinSwap قدرت مالی را مجدد به مردم بازمی‌گرداند و افراد زیادی بر این باورند که صنعت ارزهای دیجیتال باید این‌گونه باشد.

لینک های مفید
بالا