ارز دیجیتال

فریم ورک بک اند چیست؟

1402/01/21 0

زمانی که تصمیم به انتخاب کردن یک فریمورک برای توسعه لایه Back-End در طراحی سایت دارید، گزینه‌های بسیار زیادی پیش روی شما قرار می‌گیرد. با وجود آنکه هر کدام از این گزینه‌ها با نقاط ضعف و قدرت خودشان ارائه می‌شوند اما ویژگی‌های منحصر به فردی نیز وجود دارد که ممکن است مطالعه آن‌ها در تصمیم‌گیری به شما کمک بکند. در این مطلب قصد داریم به شما ۸ فریمورک مناسب برای توسعه بک-اند را معرفی کنیم. برخی از این فریمورک‌ها ممکن است قدیمی‌تر از برخی دیگر باشند اما در هر دو صورت فریمورک‌های این لیست در اپلیکیشن‌های بزرگی استفاده شده‌اند.

فریم ورک بک اند چیست؟

ابزاری است که فرایند توسعه وب را به شکل راحت تر و سریع تر خودکارسازی میکند و یا به بیاندیگر فیمورک کتابخانه است شامل ابزار ها ، ماژول ها که به برنامه نویس در طراحی وب سایت و اپلیکیشن کمک میکند .    بک اند قسمتی از یک نرم افزار و سایت است که مخاطبان نمیتوانند آن را مشاهده کنند به بیان دیگر میتوان گفت بک اند مغز یک نرم افزار و سایت است و وظیفه آن کنترل منطق است . کدهای بک اند به شکل مستقیم با سیتم در ارتباط نیست ، این کد ها از طریق سرور به کاربران ارسال میشود به همین دلی است که نان دیگر بک اند Server Side نام دارد .
ویژگی های یک فریمورک خوب
یک فریم ورک خوب دارای ویژگی های زیر است:
•    سادگی در یادگیری، سازگاری، و آسان برای پیاده سازی
•    باید یک رفتار پیش فرض است داشته باشد و نباید حاوی کد اضافی باشد.
•    از مزیت های گذشته استفاده و قابلیت تکامل در آینده را داشته باشد.
•    به توسعه دهنده اجازه می دهد اجزایی بسازد که قابل استفاده مجدد باشند.
•    جریان کنترل توسط فریم ورک کنترل می شود.
•    می توان آن را گسترش داد.
•    حاوی کد پیش‌فرض است که نمی‌توان آن را تغییر داد و فقط می توان آن را گسترش داد.
در ادامه بهترین فریم ورک های بک اند و فرانت اند را معرفی می کنیم و از آن ها مثال هایی را خواهیم دید.ویژگی هر یک از فریم ورک های را و مزایا و معایب آن را نیز بررسی خواهیم کرد تا برای ساخت برنامه های خود بهترین آن ها را انتخاب کنیم.

معرفی محبوبترین فریم ورکهای بک اند :

Laravel :
لاراول محبوب‌ترین فریم ورک زبان برنامه‌نویسی پی اچ پی به شمار می‌رود. این فریم ورک در حقیقت بسیاری از ابزارها و امکانات مختلف را که پیش از آن در فریم ورک های زبان پی اچ پی وجود نداشت را گرد هم آورد و با اضافه کردن امکانات اساسی و مهمی همچون پشتیبانی از احراز هویت داخلی، به‌سرعت مشهور شد. لاراول باهدف برنامه‌نویسی هرچه ساده‌تر با زبان پی اچ پی و امنیت بسیار بالا برای کدها به‌صورت متن‌باز و رایگان منتشر شده است. لاراول از سیستم معماری MVC (Model, View, Controller) بهره می‌برد که دارای توابع داخلی بسیار زیاد و منطق جداکننده لایه‌های مختلف است که درنهایت سرعت و عملکرد را در کنار سبک بودن برای کدهای لاراول به ارمغان می‌آورد. خط فرمان Artisan در لاراول این امکان را فراهم می‌کند که با استفاده از چند خط کد ساده کارهای پیچیده‌ای را خلق و مدیریت کرد و با استفاده از ابزار تست لاراول (Unit Testing) این کدها و تغییرات آن را بررسی کرده و از خرابی احتمالی کدها جلوگیری کند. امنیت این فریم ورک نسبت به سایر فریم ورک های پی اچ پی بسیار بالا است؛ به‌گونه‌ای که پارامترهای گوناگون زیادی در اختیار طراح می‌گذارد که سایت و اپلیکیشن امن‌تری ایجاد کند. مثلاً این فریم ورک برای ذخیره کردن کلمات عبور از یک سیستم الگوریتمی هش (Hash) کردن استفاده می‌کند که باعث می‌شود این کلمات عبور در پایگاه داده ذخیره نشوند و درعین‌حال در برابر حمله‌های سایبری مقاوم باشند.

Django :
اگر می‌خواهید وبسایتی را طراحی کنید که پیچیده است، می‌توانید جنگو را انتخاب کنید. جنگو فریمورک طراحی وب بر پایه زبان برنامه‌نویسی پایتون است که بر ساخت وبسایت‌های مبتنی بر پایگاه داده و پیچیده متمرکز شده است. اگر داشتن یک وبسایت با کارایی بالا برای شما اولویت دارد، پس باید جنگو را انتخاب کنید. جنگو محبوب‌ترین فریم‌ورک پایتون است که در توسعه وب استفاده می شود. فریمورک جنگو بر اساس اصل DRY (Don’t Repeat Yourself) کار می‌کند. طبق این اصل، کدهای جنگو قابلیت استفاده مجدد دارند. این ویژگی سرعت توسعه وبسایت را افزایش و این امکان را به برنامه‌نویسان می‌دهد که به جای صرف انرژی در نوشتن کدهای تکراری، بر مسائل مهم‌تری متمرکز شوند. از دیگر ویژگی‌های فریمورک جنگو می‌شود به امنیت بالا، محیط کاربرپسند و یادگیری آسان آن اشاره کرد. علاوه بر این، جنگو یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فول استک است. در نتیجه اگر با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنا هستید و می‌خواهید با پایتون وبسایت طراحی کنید، جنگو یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

نتیجه گیری :
انتخاب پشته مناسب فناوری برای توسعه وب ، شامل انتخاب  بهترین فریم ورک های بک اند back-end) )، ممکن است یک تکه نباشد ، اما بسیاری از موارد بستگی به موارد استفاده از برنامه و اینکه چه فناوری با آن جفت می شود. اگرچه اکثر توسعه دهندگان معمولاً کار با چارچوبهای آشنا را ترجیح می دهند ، اما در بعضی مواقع چاره ای جز تلاش برای استفاده از چارچوب جدید باقی نمی ماند ، در حالی که آنها هرگز قبلاً از آنها استفاده نکرده اند با این وجود ، با آزمایش چارچوب های جدید ورود به سرزمین های ثبت نشده می تواند سرگرم کننده باشد و هم یک تجربه عالی یادگیری.


 

لینک های مفید
بالا