ارز دیجیتال

تله خرسی چیست؟

1402/03/02 0

در بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال، فارکس و سهام، روندهایی هست که می‌توان به عنوان تله از آن‌ها نام برد. این تله‌ها به منظور شکار تریدرهایی طراحی شده‌اند که احساسی تصمیم می‌گیرند و معامله می‌کنند. تله خرسی و تله گاوی از رایج‌ترین آن‌ها هستند. در این نوشتار آکادمی بیت‌پین تلاش کرده‌ایم تا با توضیح اینکه تله خرسی چیست به نحوه‌ی شناسایی آن هم کمک کنیم تا کمتر در دام این تله بیفتید. برای آشنایی با تله خرسی پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

تله خرسی چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده زمانی که یک دارایی را خریداری می‌کنیم، قیمت آن می‌ریزد. اما درست زمانی که آن را می‌فروشیم، قیمت دوباره رشد می‌کند. اگر این اتفاق را تجربه کردید، بنابراین شما در تله خرسی قرار گرفتید. اجازه دهید با تعریف آن شروع کنیم. Bear Trap یا همان تله خرسی، وضعیتی در بازار است که در آن فروشندگان انتظار دارند حرکت نزولی ادامه پیدا کند، اما بازار مسیر خود را تغییر می‌دهد. تله خرسی وضعیتی در بازار است که در آن معامله گران انتظار دارند حرکت نزولی پس از شکست ناگهانی حمایت ادامه یابد، اما بازار تغییر مسیر می‌دهد.

تله خرسی چگونه کارمیکند؟

تله خرسی می‌تواند باعث شود که فعالان بازار، انتظار کاهش قیمت یک دارایی مالی را داشته باشند و در نتیجه، اقدام به فروش دارایی یا باز کردن موقعیت شورت کنند. با این حال، ارزش دارایی در چنین سناریویی بدون تغییر باقی مانده و یا افزایش می‌یابد که در نهایت باعث ضرر و زیان معامله‌گر می‌شود. در چنین شرایطی، تریدری با دیدگاه صعودی (گاوی) ممکن است این دارایی در حال افت ارزش را به فروش برساند و یک تریدر با دیدگاه نزولی (خرسی) احتمالاً تلاش می‌کند با گرفتن موقعیت شورت، از کاهش قیمت سود بگیرد؛ اما روند نزولی ادامه پیدا نمی‌کند و یا پس از یک بازه زمانی کوتاه برعکس می‌شود. این بازگشت قیمت را به عنوان تله خرسی می‌شناسند.فعالان بازار اغلب با تکیه بر الگوهای تکنیکال، روندهای بازار را تحلیل می‌کنند و سپس به ارزیابی راهبردهای سرمایه‌گذاری می‌پردازند. تریدرهای تکنیکال تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلفی مانند جابه‌جایی‌های فیبوناچی، شاخص قدرت نسبی (RSI) و اندیکاتورهای حجمی، تله‌های خرسی را شناسایی کرده و از آنها دوری کنند. این ابزارها به تریدرها در درک و پیش‌بینی صحت و پایداری روند فعلی قیمت یک دارایی، کمک زیادی می‌کنند.

تله خرسی چه زمانی رخ می‌دهد؟

بر خلاف تله گاوی، تله‌های خرسی توسط فروشندگان شورت (در بازار اسپات) یا شورت سِلرها (Short Sellers – در بازارهای فیوچرز این اصطلاح به‌کار می‌رود) یا بازیگران بزرگی که به‌دنبال فریب تریدرهای کوچکتر هستند، رخ می‌دهد. آغاز یک Bear Trap می‌تواند به‌راحتی یک فروش ساده یا شورت سلینگ (Short Selling) دارایی‌ها به سرمایه گذاران بی‌تجربه باشد. چنین جریان عرضه‌ای در بازار، ریزش قیمت‌ها را به‌همراه دارد که منجر به ترس و فروش دارایی‌ها توسط تازه‌واردان خواهد شد. بنابراین زمانی که قیمت‌ها به زیر یک نقطه خاص می‌رسد، موسسات دارایی‌های را مجددا خریده و در سطوح بالاتر به فروش می‌رسانند. در این مرحله، باقی بازار به‌خاطر فومو شروع به خرید مجدد می‌کند که باعث افزایش دوباره قیمت‌ها می‌شود. به زبان ساده‌تر، موسسات با تلاش برای کاهش قیمت باعث نزولی جلوه دادن بازار و افزایش تقاضا برای خرید ارز دیجیتال می‌شوند. حالا زمانی که بازار ظاهرا نزولی شد، سرمایه‌گذاران به تدریج به خرید در یک قیمت پایین‌تر اقدام کرده و منتظر رشد مجدد آن به سطوح بالاتر هستند.

نتیجه گیری :
اکنون شما به خوبی می‌دانید که تله خرسی چیست و تله خرسی در چه بازار هایی به وجود می آید. اگر معاملات خود را در بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس دنبال میکنید از این پس نگاه کاملاً متفاوت تری نسبت به تله خرسی در این بازارها خواهید داشت و حتی می توانید از این الگو وارد یک معامله کاملاً درست و در جهت صعودی شوید. البته استفاده از نکاتی که در این مقاله برای تشخیص تله خرسی و البته نحوه ترید در تله خرسی به آنها اشاره کردیم نکات بسیار حرفه ای هستند که نیاز به تمرین بسیار زیاد بر روی نمودار قیمت دارند و بدون تمرین شما نمی توانید تسلط کافی به استفاده از آن ها پیدا کنید.


 

لینک های مفید
بالا