ارز دیجیتال

فریم ورک های فرنت اند چیست؟

1402/01/21 0

آیا کنجکاو هستید که بدانید برنامه نویسی فرانت اند چیست؟ شاید شما هم از جمله افرادی باشید که بارها عبارات فرانت اند و بک اند را شنیده‌اید ولی معنی و مفهوم آن‌ها را نمی‌دانستید. اغلب برنامه نویسانی که در حوزه‌ی طراحی سایت کار می‌کنند، این سوال را از یکدیگر می‌پرسند: برنامه نویس بک اند هستی یا برنامه نویس فرانت اند؟ برای اینکه بدانید برنامه نویسی فرانت اند چیست و برنامه نویس Front End کیست، ابتدا باید بدانید که Front end چیست؟ ما در این مقاله، برنامه نویسی فرانت اند، موارد مورد نیاز برای یادگیری آن و تفاوت‌های برنامه نویس فرانت اند با سایر حوزه‌ها را توضیح می‌دهیم. پس در ادامه‌ی این مقاله، با وب سایت آموزش برنامه نویسی سون لرن همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

فریم ورک فرانت اند چیست؟

فریم ورک فرانت اند پلتفرمی‌برای توسعه قسمت ظاهری سایت شما و کمک به طراحی سایت فروشگاهی است. به طور کلی شامل روشی برای ساخت فایل‌های شما، مرتبط کردن داده‌ها با عناصر DOM، استایل دادن به اجزای شما و ایجاد درخواست‌های AJAX است و توسعه و طراحی سایت شرکتی. تجربه کاربری بالاترین اولویت برای هر کسب و کاری است که یک وب سایت را توسعه می‌دهد. مهم نیست که چقدر عملیات و عملکردهای چند وجهی در پس‌زمینه رخ می‌دهند، دیدگاه و تجربه کاربران باید یکپارچه و شکیل باشد. این امر مستلزم استفاده از چارچوب‌های فرانت اند است که توسعه وب سایت‌های تعاملی و کاربر محور را ساده می‌کند. در این وبلاگ، بهترین فریم ورک‌های فرانت اند برای توسعه اپلیکیشن‌های وب را فهرست می‌کنیم. برخی از موفق ترین شرکت‌ها مانند فیس بوک، نتفلیکس و اینستاگرام از این فریم ورک های فرانت اند محبوب استفاده می‌کنند. فریم ورک های فرانت اند بلوک‌های اصلی فرآیند توسعه نرم افزار هستند. اما زمانی که می‌خواهید برنامه‌های جذاب بصری بسازید که بالاترین رتبه را در تجربه کاربر دارند، گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید.
بهترین فریم ورک ‌های فرانت ‌اند :
حالا که به طور کامل با مفهوم کتابخانه و فریم ورک آشنا شدید، در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین فریم ورک ‌های فرانت ‌اند را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

فریم ورک انگولار (Angular  ) :
یکی از اصلی‌ترین و محبوب¬ترین فریم ورک‌های فرانت‌اند، انگیولار است. این فریم ورک توسط تیم گوگل در سال 2010 به صورت عمومی منتشر شد. این فریم ورک کامپوننت محور است و به صورت اتصال دو طرفه یا به عبارتی 2-way data binding کار می‌کند. این فریم ورک بسیار وسیع و جامع است و به همین واسطه ممکن است یادگیری آن برای برنامه نویسان مبتدی که تازه در حوزه فرانت‌اند مشغول به فعالیت شدند، دشوار و طاقت‌فرسا باشد. به همین واسطه پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد دارید فریم ورک انگولار را یاد بگیرید، حتماً تسلط خوبی بر زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت داشته باشید تا با چالش‌های یادگیری روبرو نشوید.

React.js :
فریم ورک React.js یک کتابخانه کامپوننت محور (Component-Based) جاوا اسکریپت محسوب می شود که به Syntax JSX مجهز است. این فریم ورک توسط یکی از مهندسین نرم افزار شرکت فیسبوک برای مقابله با مشکلات گسترش شبکه اپلیکیشن آن طراحی شد. این فریم ورک فرانت اند به صورت رسمی در سال 2011 در اپلیکیشن فیسبوک استفاده شد و دو سال بعد یعنی در سال 2013 به عنوان یک کتابخانه منبع باز در دسترس برنامه نویسان قرار گرفت. یکی از مهم ترین خصوصیات فریم ورک React.js تعبیه یک DOM مجازی (مدل شی گرای سند) در آن است که به صورت اتصال داده یک طرفه (1-way data binding) فعالیت می کند. به طور کلی فریم ورک React.js به لطف DOM مجازی، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد. یادگیری این فریم ورک نیز در مقایسه با فریم ورک های دیگر به خصوص Angular برای برنامه نویسان آسان تر است.

Vue.js :
یکی دیگر از فریم‌ورک‌های رایگان و محبوب جاوا اسکریپت، vue js است. اما vue js چیست؟ این فریم‌ورک برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های برنامه‌نویسی قابل استفاده است. استفاده از Vue.js انتخاب مناسبی برای طراحان فرانت‌اند است؛ چرا که کار با آن بسیار ساده و روان است. این فریم‌ورک بسیار انعطاف‌پذیر است و برای طراحی و‌ب‌‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها یک گزینه کاربردی محسوب می‌شود.

نتیجه گیری :
امیدوارم در پایان این مقاله این موضوع برای شما روشن تر شده باشد که برنامه نویسی فرانت اند چیست و این که چگونه یک فرانت اند کار حرفه ای شویم. در بالا مراحلی را برشمردیم که با طی کردن صبورانه آن‌ها می‌توانید به یک توسعه دهنده Frontend تبدیل شوید. پشتکار و صبوری اصل مهمی است. فراموش نکنید که  باید از مسیر خود برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند لذت ببرید. زندگی مقصد نیست، بلکه یک مسیر است!

لینک های مفید
بالا