ارز دیجیتال

فاندینگ ریت چیست؟

1402/03/04 0

اگر یک معامله‌گر در دنیای ارزهای دیجیتال هستید، احتمالا پس از هربار مواجهه با یک نمودار تحلیلی، عبارت شاخص فاندینگ ریت را مشاهده کرده‌اید. اگرچه نرخ تامین مالی یا همان شاخص فاندینگ ریت تاثیر بسیاری در معاملات دارد، با این حال جالب است بدانید که تقریبا نادیده گرفته می‌شود. تریدرهای تازه‌کاری که از ماهیت این مفهوم بی‌خبر هستند، نه‌تنها در معرض خطرات و ریسک‌های متعددی قرار می‌گیرند، بلکه از پتانسیل بالای معاملات فیوچرز آتی برای کسب سود نیز غافل می‌مانند. اگر مایلید یک سر و گردن از سایر تریدرها بالاتر باشید، بهترین فرصت پیش روی شما است. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم شاخص فاندینگ ریت یا همان نرخ تامین مالی چیست و چگونه می‌تواند مانند یک بازیکن اثرگذار، نقشی کلیدی در معاملات شما داشته باشد.

فاندینگ ریت چیست؟

کارمزد فاندینگ ریت که تحت عنوان “Funding Fee” شناخته می‌شود، نرخی است که بر اساس آن معامله‌گرانی که در بازار معاملات اوراق فیوچرز دائمی یا همان پرپچوال دارای پوزیشن باز هستند، به‌طور متناوب وجهی را به نسبت پوزیشن لانگ یا شورت خود دریافت یا پرداخت می‌کنند. این معیار بر اساس اختلاف قیمت یک دارایی در دو بازار اسپات و فیوچرز محاسبه شده و یک تریدر ممکن است در برهه‌ای مجبور به پرداخت کارمزد فاندینگ شود و در زمانی دیگر، بسته به شرایط بازار، وجهی را بر اساس Funding Rate دریافت کند. فاندینگ ریت در بازارهای رمز ارزی، از واگرایی ادامه‌دار قیمت در دو بازار مذکور جلوگیری می‌کند. این معیار معمولا چند بار در روز محاسبه شده و بسته به شرایط بازار تغییر می‌کند که ممکن است در صرافی‌های مختلف متفاوت باشد.

فاندینگ ریت چگونه کار می‌کند؟

تا به اینجا باید متوجه شده باشیم که فاندینگ ریت چیست و چه نقشی در قراردادهای دائمی دارد، اما Funding Rate چگونه باعث همگرایی قیمت در دو بازار فیوچرز و اسپات می‌شود؟ فاندینگ ریت به‌صورت پرداخت‌های دوره‌ای به دارندگان پوزیشن لانگ یا شورت (با توجه به تفاوت قیمت قراردادهای دائمی و قیمت اسپات) انجام می‌شود. به‌عبارت دیگر معامله‌گران با توجه به قیمت دارایی‌ها و پوزیشن‌هایی که دارند، پرداخت‌کننده یا دریافت‌کننده Funding Rate هستند. برای مثال فرض کنید که قیمت بیت کوین در بازار فیوچرز بیشتر از اسپات است؛ یعنی معامله‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت بیت کوین در آینده افزایش می‌یابد، بنابراین خرید استقراضی انجام داده و وارد پوزیشن لانگ شده‌اند. برای نزدیک کردن قیمت در دو بازار، باید کاری کرد که معامله‌گران نسبت به نگه داشتن پوزیشن‌های خود یا ورود به پوزیشن‌های لانگ جدید دلسرد شوند و در نتیجه فشار خرید کاهش یابد. در طرف دیگر دارندگان پوزیشن شورت باید انگیزه لازم را داشته باشند که پوزیشن خود را حفظ کنند یا قرارداد جدید فروش استقراضی ثبت کنند که باعث کمتر شدن قیمت در بازار فیوچرز شود. در این حالت بازارگردان از کسانی که پوزیشن لانگ دارد درصدی را به‌عنوان فاندینگ ریت کسر می‌کند و به دارندگان پوزیشن شورت می‌دهد.

فاندینگ ریت چگونه محاسبه می شود؟

فاندینگ ریت شامل دو مؤلفه نرخ بهره و پرمیوم (premium) است.
در بایننس فیوچرز (Binance Futures)، نرخ بهره هر روز به طور میانگین ۰/۰۳ درصد است، به استثنای قراردادهایی مانند بایننس تتر (BNBUSDT)، لینک تتر (LINKUSDT) و لایت کوین تتر (LTCUSDT) که نرخ بهره آن‌ها صفر است. در مقابل پرمیوم با توجه به قیمت قرارداد دائمی و قیمت مارک متفاوت خواهد بود. در دوره‌هایی که نوسان زیاد است، قیمت میان قرارداد دائمی و قیمت مارک ممکن است متفاوت باشد که در چنین مواردی نرخ پرمیوم با توجه به این دو کم یا زیاد می‌شود. اگر تفاوت قیمت میان قرارداد دائمی و قیمت مارک خیلی زیاد باشد، نرخ پرمیوم نیز بالا خواهد بود و برعکس، نرخ پرمیوم پایین نشان‌دهنده این است که تفاوت قیمت میان این دو خیلی کم است. اگر فاندینگ ریت مثبت باشد، قیمت قرارداد دائمی بالاتر از قیمت مارک خواهد بود؛ بنابراین در این صورت معامله‌گرانی که در موقعیت لانگ قرار دارند به آن‌هایی که موقعیت شورت دارند، پرداخت می‌کنند. برعکس، فاندینگ ریت منفی به این معنا است که قیمت قراردادهای دائمی پایین‌تر از قیمت مارک قرار دارد و معامله‌گرانی که موقعیت شورت دارند به آن‌هایی که موقعیت لانگ دارند، پرداخت می‌کنند.

نتیجه گیری :
فعالیت در بازارهای مالی به‌خصوص بازار ارزهای دیجیتال، به‌دلیل نوسانات به نسبت شدید آن، ریسک بالاتری از دیگر بازارهای مالی دارد. اگر معامله‌گران تصمیم بگیرند در بازار آتی فعالیت کنند، میزان این ریسک بیشتر هم خواهد شد؛ پس برای موفقیت در این بازار نیاز به دانش کافی و اطلاع از جزئیات آن امری بدیهی است. آشنایی با فاندینگ ریت و تأثیر آن بر روند قیمتی یکی از مواردی است که دانستن آن می‌تواند در تصمیم‌گیری به شما کمک کند. فاندینگ ریت درواقع برای این به وجود آمد تا قیمت را در بازار نقدی (Spot) و آتی (Future) برای معاملاتی که تاریخ انقضا ندارند، متعادل نگه دارد و اجازه ندهد قیمت یک جفت ارز مشخص مثلاً BTC/USDT در دو بازار نقدی و آتی از هم فاصله زیادی بگیرند؛ درواقع از ایجاد واگرایی جلوگیری کرد. در این مقاله سعی کردیم Funding Rates را تعریف کرده و تأثیر روانی آن بر بازار و قیمت را بررسی کنیم. همچنین اندیکاتور و شاخصی را معرفی کردیم تا به کمک آن‌ها بتوانید ادامه روند را حدس بزنید.


 

لینک های مفید
بالا