ارز دیجیتال

جوملا چیست؟

1402/01/27 0

با جستجو در فضای وب و تحقیق مختصری در خصوص سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMS، می‌بینید پس از وردپرس، یکی از محبوب‌ترین و بهترین سی‌ ام ‌اس‌ها، جوملا معرفی شده است. در این مطلب قصد داریم بگوییم جوملا چیست ، چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه عمل می‌کند. پیش از ورود به بحث، ابتدا لازم است تعریف مختصری از سی ام اس (CMS) ارائه دهیم. Content Management System یا همان سی ام اس، یک نرم‌افزار سیستمی است که به شما کمک می‌کند یک محتوای دیجیتالی را به بهترین شکل مدیریت و اجرا و بهینه کنید. در واقع می‌توانیم بگوییم سی ام اس ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد بدون هیچ کدنویسی پیچیده‌ای، یک وبسایت بسازید.

جوملا چیست؟

سایت ساز جوملا مشابه هر سیستم سایت ساز دیگری امکان ساخت سایت را به شما خواهد داد. همانطور که می‌دانید برای ایجاد یک سایت در اینترنت پس از خرید هاست و دامنه نیاز به انتخاب یک سیستم ساز ساز مناسب دارید که با نصب آن بر روی هاست و اتصال به پایگاه داده قادر به قرار دادن دیتا در آن باشید. این سیستم سایت ساز به سه روش مختلف می‌تواند مورد استفاده بگیرد که شامل سیستم سایت ساز اختصاصی، سیستم سایت ساز رایگان(مانند جوملا، وردپرس، دروپال و…) و سیستم سایت ساز آماده(مانند پورتال) است. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاصی می‌توانند باشند. به عنوان مثال در طراحی سایت اختصاصی نیاز به هزینه بسیار بالایی دارید و به دلیل اینکه توسعه سیستم توسط گروه محدودی انجام می‌گیرد روند توسعه یا تامین امنیت در آن ضعیف خواهد بود. در این صورت دو روش دیگر باقی خواهد ماند که در این مقاله قصد داریم به معرفی هر دو روش بپردازیم. ما در این مقاله قصد داریم که ابتدا به معرفی جوملا و بررسی امکانات آن بپردازیم و سپس با یک پیشنهاد بهتر روش دیگری را برای راه‌اندازی سریع سایت در اینترنت به شما معرفی کنیم.

مزایای جوملا چیست؟

موارد زیادی وجود دارد که می‌توان در پاسخ به سوال مزایای جوملا چیست معرفی نمود ولی این موارد در سایر CMSهای دیگر نیز یافت خواهند شد. ما در اینجا فقط به مورادی خواهیم پرداخت که جوملا در آنها نسبت به سایر سیستم‌های مدیریت محتوا و البته نه همه آنها، برتری دارد و امتیاز خوبی را خواهد گرفت.

کاملا رایگان است :
جوملا کاملا رایگان است و شرکت ارائه‌دهنده به هیچ عنوان هیچ پولی از شما نخواهد گرفت. خیلی از سایت‌سازهای موجود برای شما دردسرهایی مانند خرید اشتراک و هزینه آپدیت را درست می‌کنند که در جوملا نه تنها از آنها خبری نیست بلکه تمامی آپدیت‌ها و پچ‌های امنیتی نیز به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

ماژول و افزونه‌های رایگان :
مورد دیگری که برای این سیستم عامل رایگان به عنوان یک مزیت تلقی می‌شود این است که در جوملا شما کمتر افزونه غیررایگانی را مشاهده می‌کنید و افزونه‌های رایگان این سیستم مدیریت محتوا به خوبی قادر خواهند بود تا برای شما یک وضعیت ایده‌آل را فراهم کنند. شما به مخزن ۶۰۰۰تایی از افزونه‌ها و ماژول‌های رایگان و تایید شده توسط جوملا دسترسی دارید که با نسخه‌های استاندارد جوملا نیز هماهنگ شده‌اند و به هیچ عنوان با یکدیگر به تداخل نخواهند خورد. این مشکل در سایر برنامه‌های CMS موجود قابل رویت است و می‌تواند تا اندازه‌ای دردسرساز باشد که جوملا آن را رفع کرده است. البته افزونه‌های غیررایگان نیز برای جوملا وجود دارد و خیلی از خدمات به صورت پرمیوم و با پشتیبانی بالا ارائه خواهد شد.

قالب‌های رایگان :
یکی دیگر از مزایای مهم و ارزشمندی که جوملا می‌تواند برای شما داشته باشد ارائه قالب‌های رایگان است. شاید به نظر برسد که این قالب‌ها کیفیت لازم را نداشته و مانند سایر سیستم‌های مدیریت محتوا، قالب‌های غیررایگان امکانات خیلی بیشتری را دارند اما به هیچ عنوان این‌طور نیست و شما با استفاده از قالب‌های رایگان جوملا می‌توانید یک سایت خوش آب‌ورنگ داشته باشید. این قالب‌ها در زمینه‌های مختلف به شما ارائه خواهند شد و شما این امکان را دارید تا در موضوعات مختلف با استفاده از آنها یک سایت ایده‌آل و حرفه‌ای را برای خود راه‌اندازی کنید. قالب‌های جوملا می‌توانند موارد مختلفی مانند تالارهای گفت‌وگو، دانلود سنترها، وبلاگ‌ها، سایت‌های فروش و موارد مختلف دیگر را داشته باشند. اکنون که صحبت از سایت فروشگاهی شد نوبت به آن رسیده است که ببینم بزرگترین مزیت جوملا چیست؟

نتیجه گیری :
این مقاله در تلاش بود تا به این سوال که جوملا چیست و چه کاربردهایی دارد به طور مختصر پاسخ دهد. جوملا که یک نوع سامانه مدیریت محتوای تحت وب به حساب می‌آید جهت ساخت انواع وب سایت‌ها و سایر برنامه‌های تحت اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوملا یک برنامه متن‌باز است که همه می‌توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند. ویژگی‌های خوبی در جوملا وجود دارد و می‌توان کاربردهای بسیاری را برای آن تعریف کرد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره شد. مزیت‌هایی که استفاده از این سیستم مدیریت محتوا به همراه دارد سبب می‌شود برای تامین نیازها مورد توجه کاربران قرار گیرد.


 

لینک های مفید
بالا