ارز دیجیتال

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

1401/12/16 0

هر وب سایت یا وبلاگ باید دائما توسط محتواهای جدید و مفید تغذیه شود. وقتی چنین محتوایی در دسترس باشد مسئله بعدی سازماندهی، ویرایش، ذخیره سازی و انتشار آن در طراحی سایت است. در این مرحله آنچه نیاز داریم یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است. در این ادامه این مطلب می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم که CMS چیست، چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد، انواع آن کدام است و چگونه مناسب ترین سیستم را از میان انواع CMS انتخاب کنیم؟ پس با ما همراه باشد تا مفیدترین و کاربردی ترین اطلاعات را در مورد سیستم های مدیریت محتوا با شما در میان بگذاریم.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم یا سامانه مدیریت محتوا (به انگلیسی Content Management System که آن را به اختصار CMS می‌خوانند) در تعریف ساده یک نرم‌افزار تحت وب به منظور ساخت، مدیریت، اصلاح، ویرایش و در نهایت انتشار محتوای دیجیتال اعم از متن، عکس، فایل صوتی یا ویدئویی و دیگر فرمت‌های فایل‌ها در وب‌سایت‌ها است. این مقوله با عناوین دیگری مثل Web Content Management یا به اختصار WCM و همچنین Digital Experience Platform یا به اختصار DXP نیز شناخته می‌شود. در این مطلب تصمیم داریم تا این مبحث را از نگاهی جامع مورد بررسی قرار داده و جوانب مختلف آن را مطرح کنیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید درک صحیحی از بحث سامانه‌های مدیریت محتوا داشته باشید. سی‌ام‌اس‌ها از اوایل قرن بیستم و با همه‌گیر شدن دنیای اینترنت جایگاه اصلی خود را پیدا کردند و طی چند سال بعد از ظهور خود پیشرفت قابل توجهی پیدا کردند. می‌توان گفت هرکسی که حتی در مبتدی‌ترین سطح در بحث طراحی یا کار در سایت‌ها فعالیت داشته است به نوعی با این مبحث روبه‌رو شده است. در دهه اخیر گسترش چشم‌گیر سامانه‌های مدیریت محتوا آنقدر زیاد بوده که باید بگوئیم هرکسی از هر قشری که در سطح اینترنت (وب‌سایت) فعالیت می‌کند با این ابزارها سر و کار دارد.

مزایا سیستم های مدیریت محتوا :

استفاده از سیستم مدیریت محتوا کارایی متعدد و مزیت های بسیاری دارد. از جمله برخی از مزایا و کاربردهای CMS در شرکت ها به شرح زیر می باشد :

ساده تر کردن فرآیند طراحی وب سایت
صرف زمان کوتاه تر جهت ایجاد صفحات جدید و یا تغییرات
ثبات بیشتر
هدایت آسانتر کاربران میان بخش های مختلف
افزایش پایداری وب سایت
پشتیبانی از طراحی غیر متمرکز
امنیت بیشتر
اجتناب از بکاربردن اطلاعات تکراری و زائد
قابلیت رشد و توسعه ساده تر وب ساده
کاهش هزینه های نگهداری سایت
 

فراتر از همه موارد ذکر شده، مهمترین قابلیت سیستم مدیریت محتوا (CMS) ، پشتیبانی از استراتژی ها و اهداف متعدد سازمان ها در طراحی وب سایت می باشد. بطور کلی CMS باعث افزایش سطح رضایت مشتریان، فروش بیشتر محصولات و برقراری ارتباط بیشتر با کاربران میگردد.همچنین ممکن است شما وب سایتی را قبلا طراحی کرده باشید و با گذر زمان نیاز به تغییرات اساسی را در سایت خود احساس نمایید. مسلما در عرصه رقابت امروزی به روز بودن اطلاعات و بهنگام سازی وب سایت مطابق نیازهای مشتریان یکی از چالش های اصلی شرکت های مختلف می باشد.با توجه به اینکه در گذر زمان بسیاری از محتوای سایت قدیمی شده و نیاز به تغییرات اساسی در آنها احساس می شود، از طرفی دیگر نیاز به فرد متخصص در این زمینه، جهت بازنگری و اصلاح محتوای قدیمی ضروری می باشد.همچنین در این شرایط ردیابی اطلاعات قدیمی سایت بسیار دشوار خواهد بود. بطور مثال در صورتی که یکی از مشتریان ادعای دادخواست یا بازنگری مطلب و یا فرم خاصی مربوط به ماهها و یا حتی سال های گذشته را داشته باشد، ممکن است سازمان را در شرایط سختی قرار دهد.

نتیجه گیری :

با توجه به مزیت های بی شمار، سادگی و رشد روز افزون استفاده از سیستم های منبع باز مدیریت محتوا، انتخاب بهترین و مناسبترین سیستم جهت توسعه روزافزون عرصه فعالیت شما در اینترنت و شبکه های داخلی از اهمیت ویژه ای برخورددار است.با صرف زمان و منابع کافی و مناسب برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا، شما مطمئن شوید که مناسبترین سیستم مدیریت محتوا را برگزیده اید.

لینک های مفید
بالا