ارز دیجیتال

لتنسی چیست؟

1402/03/03 0

لتنسی یا latency  در لغت به معنای تاخیر است؛  تاخیر زمانی که هنگام ارسال سفارش و دریافت پاسخ اتفاق می‌افتد  و به سرعت انتقال داده‌ها اشاره دارد. در بحث معامله‌گری و ترید ، تاخیر یا لتنسی مدت زمان بین کلیک کاربر برای ارسال سفارش و دریافت پاسخ از صرافی است که برای معامله گران آنلاین در بازار ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت است. در دنیای دیجیتال لتنسی نسبتا مهم است چرا که نشان می‌دهد داده‌ها با چه سرعتی بین سیستم‌های مختلف جابجا می‌شوند. “لتنسی پایین یا کم” به معنی انتقال سریع داده‌ها است و “لتنسی بالا یا زیاد” به سرعت  انتقال دیتای کمتر اشاره دارد. البته کلمات ” کم” و “زیاد” نسبی هستند و با پیشرفت تکنولوژی این کلمات  در بیشتر شبکه اینترنت جای خود را به سطوح لتنسی “کم” و “کمتر” داده‌اند.

لتنسی چیست؟

Latency در شبکه، همان مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک درخواست از مبدأ به مقصد ارسال شود. فرض کنید که سرور A در تهران داده‌ای را به سرور B در برلین ارسال کند. سرور A این داده را در ساعت 04:38:00.000 ارسال کرده و سرور B در ساعت 04:38:00.145 دریافت کرده است. میزان Latency یا تأخیر در این مسیر، همان اختلاف ساعت ارسال و دریافت یعنی 0.145 ثانیه یا 145 میلی ثانیه است. معمولاً تأخیر را نیز با واحد میلی ثانیه نشان می‌دهند. در اغلب موارد، Latency را بین دستگاه کاربر (Client) و سرور یا دیتا سنتر اندازه گیری می‌کنند. این اندازه گیری به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا بفهمند سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی یا اپلیکیشن های آن‌ها برای کاربران چقدر است. هرچقدر عدد Latency پایین‌تر باشد، اتصال سریع‌تر است. با استفاده از اینترنت پوینت تو پوینت و راهکارهای دیگر اینترنت سازمانی می‌توان تأخیر در اتصال را کاهش داد و یکپارچگی بیشتری در شبکه ایجاد کرد.

تاخیر چه تاثیری بر روی کسب‌وکارها دارد؟

اگرچه داده‌های موجود در اینترنت با سرعت بالایی حرکت می‌کنند ، اما فاکتورهایی مانند مسافت و تاخیرهای ناشی از تجهیزات زیرساخت اینترنتی باعث می‌شود که تاخیر هرگز به‌طور کامل از بین نرود. با این وجود لازم است این تاخیر را به حداقل برسانیم. تأخیر زیاد منجر به عملکرد ضعیف وب‌سایت می‌شود، بر سئوی سایت تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند کاربران را ترغیب به ترک سایت یا برنامه شما کند.

کاهش بهره‌وری سازمان :

تاخیر زیاد سرویس اینترنت و طولانی شدن زمان لود صفحات می‌تواند بهره‌وری و عملکرد افراد در سازمان را کاهش دهد. برای توجیح این کاهش بهره‌وری، شرایطی را در نظر بگیرید که کارمندان برای انجام یک کار به جستجوی منابع در اینترنت نیاز دارند و به دلیل تاخیر بالای اینترنت در لود صفحات وب‌سایت، به‌جای یک ساعت، تمام ساعات کاری کارمندان صرف انجام آن کار شود.

از دست دادن منابع و درآمد :

معاملات تجاری روز‌به‌روز در حال حرکت به سمت فضای آنلاین هستند و کسب‌وکارهای متعددی خدمات و محصولات خود را به‌صورت آنلاین به مشتریان ارائه می‌دهند. اینترنت با سرعت پایین برابر است با تأخیرهایی که منجر به طولانی‌تر شدن فرایند پردازش می‌شود. در نتیجه اگر کسب‌وکار شما با تاخیر در سایت خود مواجه شود، ممکن است مشتریان خدمات رقیب شما را انتخاب کنند که باعث از دست دادن منابع و درآمد شما خواهد بود.

نتیجه گیری :
در نهایت، انتخاب یک ارائه دهنده میزبانی سایت مناسب با دیتا سنترهای با سرعت بالا در مکان های کلیدی، در جهت کاهش تعداد نودهایی که یک بسته دیتا از آن عبور می کند، بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که نمی توان تأخیر را به طور کامل از بین برد، اما با افزایش ظرفیت منابع سخت افزاری سرورها از جمله پردازنده و حافظه، می توان تأثیر آنرا کاهش داد. در نظر داشته باشید که کاهش تاخیر به زیر ۲۵ هزارم ثانیه برای انسان قابل تشخیص نیست و این موضوع برای بیشتر نیازهای امروزی ما کافی است.


 

لینک های مفید
بالا