ارز دیجیتال

معاملات مارجین چیست؟

1402/09/12 0

معاملات مارجین در تحلیل تکنیکال فعالیتی است که در آن، با اهرم ساختن موجودی فعلی ارز دیجیتال، مبلغی سرمایه اضافه ‌تر قرض گرفته می ‌شود تا امکان انجام معاملات با سرمایه بالاتر برای شخص فراهم شود. معامله مارجین، روشی برای خرید و فروش و معامله دارایی با استفاده از سرمایه‌ ای است که توسط شخص ثالث فراهم شده است. در مقایسه با انواع روش‌ های معمولی معامله، حساب‌های مارجین به معامله‌گران با استفاده از اهرم‌ ها، امکان دسترسی به مقادیر بیشتری از سود (و همچنین ضرر) را می ‌دهند. این توانایی در افزایش سود معاملات باعث می شود که معاملات مارجین در بازارهای کم نوسان به ویژه بازار بین المللی فارکس محبوبیت خاصی پیدا کند. معاملات مارجین همچنین در بازارهای سهام، کالاها و ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. در بازارهای سنتی، سرمایه قرض گرفته شده معمولا توسط یک سرمایه‌گذار واسطه تامین می شود. ولی در معاملات ارزهای دیجیتال، سرمایه‌ها معمولا توسط معامله گران دیگر تامین می‌شوند که بر اساس تقاضای بازار برای سرمایه‌ های مارجین سود می ‌کنند. اگرچه این کار زیاد رایج نیست، ولی بعضی صرافی‌ های ارزهای دیجیتال نیز، برای کاربرانشان سرمایه مارجین فراهم می‌کنند.

معامله مارجین چیست؟

آیا برای شما به عنوان یک تریدر ارز دیجیتال اتفاق افتاده که موقعیت‌های پرسودی را در بازار رمزارزها پیش بینی کنید، اما سرمایه کافی برای وارد شدن به بازار را نداشته باشید؟ معاملات مارجین در ترید ارز دیجیتال برای چنین شرایطی طراحی شده‌اند. معامله مارجین یا حاشیه معامله‌ای است که سرمایه‌گذار توسط یک اهرم و واسطه، سرمایه مورد نیاز خود را برای ورود به بازار به دست می‌آورد و این سرمایه را از شخص ثالثی به عنوان قرض دریافت می‌کند تا در زمان مشخصی به او برگرداند. به صورت کلی، طرف سوم این نوع معاملات صرافی‌ها هستند که سرمایه‌ای را به صورت مقطعی در اختیار شما قرار می‌دهند. همان طور که سرمایه‌گذار از این روش به سرمایه بیشتری برای سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر دست پیدا می‌کند، این کار می‌تواند برای او سودهای کلان‌تر و ضررهای مخرب‌تری را به همراه داشته باشد و به همین دلیل است که صرافی‌ها قبل از واریز سرمایه بیشتر برای شما، ترجیح می‌دهند اطلاعات حساب شما را احراز هویت کرده و مشخص کنند که آیا شما توانایی مالی بازپرداخت چنین وامی را دارید یا نه؛ چرا که هیچ چیز در این دنیا رایگان انجام نمی‌شود!

نحوه محاسبه مارجین چگونه است؟

در یک نگاه کلی می‌توان گفت میزان مارجین یا وثیقه‌ای که باید برای دریافت نقدینگی بیشتر در اختیار بروکر قرار دهید، به قوانین و سیاست‌های همان صرافی برمی‌گردد. با این حال اگر اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید، دیگر فرقی ندارد قیمت تتر، بیتکوین یا سایر رمزارزها در لحظه چقدر است؛ نحوه محاسبه مارجین به این صورت است که شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مارجین مرتبط با معامله را محاسبه کنید. در یک نگاه کلی، میزان مارجین با اهرم‌ها یا لوریج (Leverage) در ارتباط است؛ به این شکل که نسبت سرمایه قرض گرفته شده به میزان مارجین بروکر، نمایانگر لوریج خواهد بود. بگذارید این مفهوم را با یک مثال بسیار آسان، شفاف‌تر کنیم. بیایید تصور کنیم در قوانین و Policy یک صرافی یا بروکر نوشته شده که اهرم 1:50 در اختیار تریدرها قرار داده خواهد شد. این عدد به چه معناست؟ به این معنا که اگر مایلید صد دلار در بازار معامله کنید یا به زبان دیگر، در یک پوزیشن صد دلاری شرکت کنید، باید یک پنجاهم آن، یعنی دو دلار به‌عنوان وثیقه در اختیار صرافی قرار دهید. بنابراین نحوه محاسبه مارجین در معاملات بازارهای مالی چندان سخت نیست؛ کافی است درصد مارجین مد نظر بروکر را بدانید، آن را در حجم معامله خود محاسبه کنید و در نهایت، مقدار نهایی مارجین را به‌دست آورده و در حساب کاربری خود در صرافی قرار دهید تا معامله آغاز شود.

نتیجه گیری :
در ابتدای این مطلب مفهوم مارجین را توضیح دادیم. سپس معاملات مارجین و خرید با معاملات مارجین را شرح دادیم و در ادامه سود و ضرر را در معاملات مارجین توضیح دادیم. سپس اهرم در معاملات مارجین و مارجین اولیه و مارجین نگهداری را شرح دادیم. در ادامه مارجین کال را توضیح دادیم و حالات مختلف معاملات مارجین را بیان کردیم و به معایب مارجین تریدینگ پرداختیم. درباره معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال توضیحاتی را بیان کردیم و به تفاوت معاملات مارجین و اسپات و همچنین به تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز پرداختیم و ریسک‌های معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال را شرح دادیم. سپس به آموزش معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال پرداختیم. در انتهای این مطلب نیز در راستای آموزش معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال، معاملات مارجین در صرافی‌های کوکوین و بایننس و کوینکس را آموزش دادیم.
 

لینک های مفید
بالا