ارز دیجیتال

متاورس چیست؟

1401/12/08 0

این روزها سوال خیلی از افراد این شده که متاورس چیست؟ این مقاله کامل جواب شما رو خواهد داد. در اصل وقتی قبل از خرید ارز دیجیتال در حال بررسی در این حوزه هستیم متوجه میشیم که هر قدر زمان میگذره و جلوتر میریم فناوری های دیجیتال بیشتر خودنمایی می کن و جنبه های زندگی بشری رو تحت تاثیر قرار میدن. تعاملات دیجیتالی به یک عنصر لاینفک زندگی ما تبدیل شده و تکنولوژی های جدید روز به روز در حال دگرگون کردن سبک زندگی گذشته و خلق مفاهیم جدید هستن. در این بین همه روزه اسم پروژه ها و ایده های دیجیتالی جدیدی رو میشنویم که هر کدوم برا خودشون هدفی معین کردن و درصدد جلب توجه عمومی هستن. یکی از این پروژه های جدید و نوظهور که توجهات زیادی رو هم جلب کرده، پروژه متاورس (Metaverse) هستش. متاورس یک پروژه واقعیت مجازی جهت پیوند جهان فیزیکی ما با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت هستش. نوعی واقعیت مجازی دیجیتال جایگزین که کاربران در اون زندگی، کار، تحصیل و معاشرت می کنن و همیشه آنلاین هستند.

متاورس چیست؟

متاورس از دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است. کلمه متا به معنی «برتر» و ورس که از کلمه  «Universe» گرفته شده به معنی «جهانی» است. به این ترتیب عبارت متاورس را می‌توان «جهان برتر» یا «برتر از جهان» تلقی کرد. متاورس به عنوان یک شبکه‌ مجازی عمل کرده که در آن کاربران قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط اطراف خود تعامل کنند. به عبارتی دیگر، در دنیای متاورس افراد به صورت آنلاین و مجازی به نقش‌آفرینی می‌پردازند. این دنیای مجازی، جنبه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی،‌ بازی‌های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و در نهایت بلاک‌چین را با یکدیگر ادغام می‌کند. به همین دلیل متاورس را می‌توان به دنیایی که توسط واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده ساخته می‌شود هم نسبت داد.با افزایش نفوذ بلاک‌چین در دنیای فناوری، پای متاورس به بازی‌های بلاک‌چینی باز شد. بازی‌هایی که افراد در آن می‌توانند آیتم‌های بازی را در قالب ارز دیجیتال خریداری و معامله کنند. البته توجه داشته باشید نوع عملکرد بازی‌های متاورس در بلاک‌چین، تفاوتی با بازی‌های غیر بلاک‌چینی ندارد و فقط دارایی‌های بازیکن در بازی به توکن تبدیل شده است.

تاریخچه متاورس :

کلمه متاورس ترکیبی از دو لغت Meta+Universe است. واژه متا از ریشه یونانی «فراتر» گرفته شده و ورس هم از کلمه یونیورس به معنای «جهان» آمده است. از این رو از نظر لغوی metaverse را می‌توانیم به «جهان ماوراء» ترجمه کنیم. اصطلاحی بسیار جذاب و انقلابی که احتمالاً در مورد آشنایی با آن بسیار کنکاو شده‌اید.این اصطلاح، اولین بار در رمان علمی تخیلی نیل استفنسون (Neal Stephenson) با عنوان «سقوط برف» در سال ۱۹۹۲ به کار رفت. در این کتاب، metaverse به‌عنوان آخرین تیر از کمان اینترنت بر پیکر نیمه جان دنیای سنتی شلیک شده است. تعبیری فلسفی از اهمیت واقعیت مجازی که در آن هر تعامل دیجیتال می‌تواند تاثیری مستقیم بر دنیای واقعی داشته باشد.پس از انتشار این رمان، چندین کتاب، فیلم و برنامه تلویزیونی هم به مفهوم متاورس پرداختند. از جمله مهمترین این آثار می‌توانیم به فیلم تحسین شده استیون اسپیلبرگ به نام Player One Ready  (بازیکن شماره ۱؛ آماده) اشاره کنیم که از رمانی با همین نام از ارنست کلاین (Ernest Cline) در سال ۲۰۱۱ اقتباس شده است.

ارتباط ارز دیجیتال با متاورس چیست ؟

بلاک چین و ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان منبع تامین کننده امنیت اطلاعات، قدرت پردازشی و حافظه مورد نیاز در متاورس فعالیت کند. سیستم غیرمتمرکز ارز دیجیتال تضمین می‌کند که اطلاعات خصوصی افراد در دست شرکت‌ها و اشخاص نمی‌افتد. یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که ارز دیجیتال در متاورس ایفا می‌کند ایجاد یک سیستم اقتصادی کارا و خودکار است که امکان تبادل مالی بین افراد را بدون نیاز به اعتماد دوجانبه فراهم می‌کند.

نتیجه گیری :
با توجه به مفاهیم گسترده‌ای که فناوری متاورس دارد، بسیاری از علاقه‌مندان و حتی تحلیل‌گران حوزۀ فناوری در مورد مفهوم آن دچار سردرگمی‌ شده‌اند. به بیان ساده،Metaverse  بیش‌تر به توسعۀ اینترنت اشاره دارد و معمولاً به‌عنوان فضاهای آنلاین توصیف می‌شود که افراد می‌توانند در آن به‌عنوان یک آواتار با کاربران دیگر معاشرت، کار و بازی کنند. متاورس یکی از فناوری‌های چشمگیری است که پس از معرفی در رمان‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی، در عصر دیجیتال ما پدیدار شده است و می‌تواند آینده، عادات رفتاری روزمره و روش‌های کار ما را تغییر دهد. تعطیلی‌های ناشی از از اپیدمی کرونا باعث شد شرکت‌ها از طریق اینترنت، جوامع مجازی بسازند و استفاده از فناوریMetaverse  را گسترش دهند. می‌توان گفت همه‌گیری کرونا تأثیر مثبتی در مقبولیت و گسترش این فناوری داشته است. همچنین، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری که در این حوزه می‌شود، باعث افزایش دوچندان محبوبیت این فناوری خواهد شد.

لینک های مفید
بالا