ارز دیجیتال

پاراچین چیست؟

1402/07/16 0

زنجیره‌های بلوکی یا بلاکچین (Blockchain) به عنوان یکی از فناوری‌های نوین دنیای ارز دیجیتال با هدفی مشخص به فعالیت و پیشرفت خود ادامه می‌دهد. اهدافی مثل امنیت کاربران، مقیاس پذیری و تمرکز زدایی جزو اصلی‌ترین اهداف این فناوری است که تیم‌های توسعه دهنده در بسیاری از موارد برای دستیابی به این اهداف با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند. ضمن اینکه برقراری ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف نیز جزو آن دسته از موضوعاتی است که هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
پاراچین به عنوان یک بلاکچین مستقل و یک فناوری نوین قصد دارد برقراری این ارتباط را آسان کند. به عبارتی می‌توان اینگونه گفت که پاراچین‌ها یکی از راه‌های ارتباطی جدیدی هستند که پروژه‌های مختلف مبتنی بر بلاکچین، برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن‌ها استفاده می‌کنند. پاراچین به شکل موازی در شبکه پولکادات فعالیت می‌کند و به ایجاد پل‌های ارتباطی بین بلاکچین‌ها می‌پردازد. ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که ارز پولکادات چیست یا پاراچین چگونه کار می‌کند. در ادامه به بررسی کامل مفهوم پاراچین و زنجیره‌های آن در شبکه پولکادات خواهیم پرداخت.

پاراچین (Parachain) چیست؟

پاراچین بلاک چینی است که برای اپلیکیشن خاصی طراحی و با شبکه‌های پولکادات (DOT) و کوساما (KSM) یکپارچه شده است. این بلاک چین اختصاصی به شبکه ریلی چین (Relay Chain)، قلب پولکادات و کوساما، متصل می‌شود.

زنجیره‌های پاراچین شبکه پولکادات

what-is-parachain

برای اینکه بدانید پاراچین پولکادات چیست می‌توان اینگونه شروع کرد: پاراچین‌ها از ویژگی‌های شبکه پولکادات مثل امنیت، مقیاس پذیری و قابلیت همکاری آن استفاده می‌کنند. در همین راستا بر اساس ویژگی ترکیب پذیری زنجیره‌ای شبکه پولکادات، پاراچین‌ها امکان جابه‌جایی هر نوع داده یا دارایی را دارند؛ بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گیری کرد که این فناوری و اجرای آن در شبکه پولکادات باعث شده تا این شبکه ایده‌های جدیدی از برنامه‌های کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال را ارائه دهد.

پولکادات برای برقراری ارتباط بین بلاکچین‌ها

حفظ و ساختار “parachain” در شبکه پولکادات بر عهده یک نگهدارنده شبکه تحت عنوان “collator” است. این نگهدارنده‌ها تراکنش‌های پاراچین کاربران شبکه را جمع‌آوری می‌کنند. ساختار تطبیق پذیر پاراچین‌ها باعث شده است تا از آن‌ها در موارد مختلفی مثل ذخیره‌سازی غیر متمرکز داده، امور مالی غیر متمرکز، تایید هویت و … استفاده شود.
با وجود تمام این موارد، بین دو مفهوم قرارداد هوشمند و پاراچین تفاوت‌هایی وجود دارد. قراردادهای هوشمند نرم افزارهایی هستند که روی بلاکچین‌هایی مثل اتریوم، سولانا و … اجرا می‌شوند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اجرای این قراردادها روی بلاکچین به دلیل وجود رقبا و تراکم زیاد، کاهش سرعت و افزایش هزینه تراکنش‌ها را در شبکه به همراه داشته باشد. اما پاراچین نوعی از بلاکچین مستقل است که با هدفی خاص فعالیت می‌کند و طیف وسیعی از کاربردها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

کاربرد پاراچین

پاراچین‌ها مسئول اجرای تراکنش‌ها هستند و توان عملیاتی بلاک‌چین‌هایی لایه‌صفر مانند پولکادات و کوساما را افزایش می‌دهند. هر پاراچین برای منظور خاصی طراحی می‌شود. برای مثال، در اپلیکیشن‌های دیفای یا گیمینگ درصورت داشتن بلاک چین اختصاصی که برای آن اپلیکیشن بهینه‌سازی شده باشد، سرعت انجام تراکنش و کارمزدها بهبود می‌یابد. ریلی چین نیز که هسته پولکادات و کوساماست، امنیت این بلاک‌چین‌ها را تأمین می‌کند. ترکیب ریلی چین و پاراچین باعث افزایش امنیت و مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز‌بودن پولکادات می‌شوند.

خصوصیات پاراچین چیست؟

what-is-parachain

پاراچین‌ها در شبکه بلاکچین پولکادات دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انعطاف پذیری

مدل پاراچین پولکادات، با این اعتقاد طراحی شده است که در اینترنت آینده انواع مختلف بلاکچین‌ها را خواهیم داشت که با هم کار خواهند کرد. همانطور که نسخه فعلی اینترنت نیازهای مختلف را برآورده می‌کند، بلاکچین‌ها باید بتوانند خدمات متنوعی را ارائه دهند: یک زنجیره ممکن است برای بازی طراحی شود، دیگری برای مدیریت هویت، دیگری برای امور مالی و غیره. در عین حال این شبکه‌ها باید بتوانند باهم تعامل داشته باشند و دیتا و اطلاعات را میان هم به اشتراک بگذارند. لذا پاراچین، انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد.
به همین دلیل، پولکادات هیچ معیاری در مورد طراحی پاراچین قید نمی‌کند به غیر از اینکه باید بتوانند به اعتبارسنجی کنندگان پولکادات ثابت کنند که هر بلوک از پاراچین از پروتکل مورد توافق پیروی می‌کند. این انعطاف پذیری به این معنی است که هر پاراچین می‌تواند طراحی، توکن و روند حاکمیتی خاص خود را داشته باشد، که برای موارد استفاده خاص خود طراحی شده است. پاراچین‌ها می توانند به عنوان شبکه‌های عمومی یا خصوصی، به عنوان شرکت‌ها یا انجمن‌ها، به عنوان بسترهایی برای دیگران برای ایجاد برنامه‌های کاربردی و یا به عنوان کالاهای مشترک به نفع کل اکوسیستم پولکادات، در میان طیف گسترده‌ای از مدل‌های دیگر، استفاده شوند.

مقیاس پذیری

با استفاده از مدل پاراچین ، پولکادات به زنجیره‌های بلوکی اجازه می‌دهد تا مقیاس پذیری را در لایه ۱ بدست آورند تا اینکه به راه حل‌های لایه ۲ اعتماد کنند. این یک روش غیرمتمرکز و کارآمدتر برای دستیابی به مقیاس‌پذیری بلاکچین است. پاراچین اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها به صورت موازی در یک اکوسیستم از بلاکچین‌های لایه ۱ پخش و پردازش شوند؛ که به طور قابل توجهی باعث بهبود توان و مقیاس پذیری می‌شود.

قابلیت همکاری

پاراچین به جوامع بلاکچین این امکان را می‌دهد که بر بلاکچین لایه ۱ خود کنترل و حاکمیت کامل داشته باشند و از امکان تجارت آزاد با سایر پاراچین‌ها و شبکه‌های خارجی نیز بهره‌مند شوند. قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای پولکادات نه تنها امکان تبادل رمزارزها، بلکه امکان تبادل هر نوع داده‌ای از جمله فراخوانی قراردادهای هوشمند، اعتبارسنجی‌ها و اطلاعات خارج از زنجیره، از طریق اوراکل‌ها، را امکان پذیر می‌کند. این ماهیت فرصت‌های جدیدی را برای برنامه‌های کاربردی برای همکاری و ایجاد سرویس‌های جدید ایجاد می‌کند.

حاکمیت

پاراچین‌ها در پولکادات در انتخاب مدل حاکمیتی که مناسب خود می‌دانند آزاد هستند و می‌توانند به تعدادی ماژول از پیش ساخته شده برای پیاده سازی سیستم‌های مختلف حاکمیتی دسترسی پیدا کنند. توانایی دستیابی به مکانیزم‌های پیچیده حاکمیت درون زنجیره‌ای به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا احتمال اتفاق افتادن فورک در زنجیره خود را که می‌تواند جامعه خود را به دو قسمت تقسیم کند، به میزان قابل توجهی کاهش دهد. هر پروژه می‌تواند مدل مدیریتی خود را پیاده‌سازی کند و براساس نوع صنعت، حوزه و جامعه هدف خود مدل مدیریتی شبکه را تعیین کند.

هزینه اجرای پاراچین چه مقدار است؟

برای اجرای پاراچین در پولکادات، اجاره یک اسلات مهم است، بنابراین هزینه آن چقدر است؟ در حالت ایده آل هیچ هزینه ای ندارد، زیرا کل مقدار DOT قفل شده برای اسلات پاراچین در پایان دوره اجاره باز می شود. همچنین به این معنی است که Parachain می تواند بدون پرداخت کارمزدهای اضافی یا کارمزدهای گس به قدرت محاسباتی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. اما از آنجایی که DOT در طول دوره اجاره در حالت قفل وجود دارد و نمی توان از آن برای هیچ هدفی استفاده کرد، بنابراین هزینه اجرای پاراچین را می توان به بهترین وجه به عنوان هزینه فرصت توصیف کرد.
جمع‌بندی
پاراچین‌ها بازوی اجرایی شبکه‌های پولکادات و کوساما هستند و باعث افزایش مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکزسازی چشمگیر این بلاک‌چین‌های لایه‌صفر می‌شوند. توسعه‌دهندگان در هر پاراچین اپلیکیشن غیرمتمرکز خاصی را طراحی می‌کنند. پاراچین ازطریق رأی‌گیری کاربران و با استفاده از رمزارزهای پولکادات و کوساما انتخاب می‌شود.
 

لینک های مفید
بالا