ارز دیجیتال

ارز دیجیتال پولکا دات چیست؟

1402/09/05 0

بستری برای ساخت برنامه‌های کامپیوتری غیرمتمرکز بدون خطر توقف یا دستکاری، تراکنش‌های فوق‌ سریع و ارزان، رقیب اتریوم، شبکه‌ای با هزاران بلاک چین و ارز دیجیتالی که در رتبه‌های بالای بازار قرار گرفته است و سرمایه‌گذاران زیادی منتظر جهش نجومی آن هستند؛ همه این عناوین مربوط به پولکادات (Polkadot) هستند. پولکادات نسل جدید پروتکل‌های بلاک چین است. این پروژه سعی دارد شبکه‌ای واحد از بلاک چین‌های هدفمند و یکپارچه ایجاد کرده و از این طریق بر مشکلات مقیاس‌پذیری (کندی و پرهزینه‌بودن تراکنش‌ها) و تعامل‌پذیری در فضای ارز دیجیتال غلبه ‎کند. به‌بیان ساده‌تر، اگر بلاک چین‌های مختلف را راه‌حلی برای مشکلات دنیای واقعی بدانیم، می‌توان شبکه پولکادات را راه‌حلی برای مشکلات خود بلاک چین‌ها دانست. اگرچه به‌گفته تیم توسعه‌دهنده، پولکادات رویای «چاقوی سوئیسی بودن» یا رویای «یک بلاک چین برای همه امور» را در سر نمی‌پروراند، اما شبکه‌ای از بلاک چین‌های هماهنگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اگر هنوز متوجه ارزش بالقوه چنین پلتفرمی نشده‌اید، کافی است آینده‌‎ای نه‌چندان دور را تصور کنید. فرض کنید طوفان سهمگینی به ‌راه افتاده و در این بین به خودروی شما آسیب شدیدی وارد شده است. یک اوراکل (انتقال‌دهنده پیام به بلاک چین) که مخصوص آب‌و‌هوا است، وقوع طوفان را تأیید و در بلاک چین خود ثبت می‌کند. سپس یک پلتفرم دیگر با کمک سنسورها و دستگاه‌های مختلف، میزان آسیب واردشده به خودروی شما را محاسبه و در بلاک چین خود ثبت می‌کند. هر دو بلاک چین با ارسال تراکنشی به بلاک چین شرکت بیمه شما، شرایط را گزارش می‌کنند و بلاک چین بیمه، بر اساس قرارداد هوشمند خود، معادل خسارت را به حساب شما انتقال می‌دهد. تمام این فرایند کاملاً هوشمند و بدون نیاز به واسطه‌ها و بازرسان انجام می‌شود. ارتباط میان این بلاک چین‌ها، نیازمند وجود شبکه پولکادات است.

بنیانگذار پولکادات:

مدیر پروژه پولکادات، گاین وود (Gavin wood) در سال 2014 شبکه پولکادات را راه اندازی کرد. او در ابتدا به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم، با ویتالیک بوترین (مدیرعامل اتریوم) به توسعه اتریوم پرداخته است. گاین وود مخترع زبان برنامه نویسی Solidity و منتشر کننده یلو پیپر ماشین مجازی اتریوم می باشد. او شبکه پولکادات را همراه با بنیاد Web3 تاسیس کرده است. گاین وود از پروژه اتریوم در سال 2016 جدا شد و تمرکز خود را فقط معطوف به شبکه پولکادات کرد. او در سال 2017 پولکادات را با همکاری رابرت هابرمایر و پیتر چاپان، وارد بازار ارزهای دیجیتال کرد. این ارز دیجیتال پس از گذراندن دوران بحرانی که هکرها برای این شبکه ایجاد کردند، سرانجام توانست در سال 2018 با ارتقا و بهبود اکوسیستم و همچنین کمک های مالی Web3 به مسیر پیشرفت خود ادامه داد و در سال 2020 ایده انتقال حساب را به شبکه ی خود اضافه کرد.

پولکا دات

 معرفی پروژه پولکادات Polkadot:

پروژه پولکادات Polkadot یک پلتفرم بلاکچینی متن‌ باز(Open source) است که با هدف ایجاد ارتباط و اتصال بین شبکه‌های بلاکچین مختلف توسعه یافته است. این پروژه توسط تیم Polkadot بنیان‌گذاری شده و توسط شرکت Parity Technologies توسعه یافته و مدیریت می‌شود.
پولکادات با استفاده از تکنولوژی Substrate، یک زیرساخت بلاکچین قدرتمند ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد شبکه‌های بلاکچینی خود را با توجه به نیازهای خاص خود طراحی و سفارشی سازی کنند. این امکان به شبکه‌ها اعتبار، مقیاس‌پذیری و امنیت بالا را می‌بخشد و باعث می‌شود بتوانند به طور همزمان عملکردهای متنوعی مانند انجام تراکنش‌ها، اجرای قراردادهای هوشمند و مدیریت دارایی‌ها را انجام دهند و به این ترتیب، فناوری Polkadot پذیرش فناوری های وب 3.0 را در سطح تجاری امکان پذیر می‌کند.
همچنین یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سوئیس، مسئول توسعه اکوسیستم پولکادات است که این همکاری با محققان و توسعه دهندگان باعث می‌شود شبکه Polkadot  به یک پلتفرم جذاب و پرطرفدار برای توسعه برنامه های Web 3.0 تبدیل شود.
پولکادات با استفاده از الگوریتم Proof of Stake به جای استفاده از Proof of Work، امنیت شبکه را ارتقاء می‌بخشد که این موضوع باعث افزایش مقیاس‌پذیری پولکادات می‌شود همچنین با اجرای شبکه‌های موازی به نام “پلکان‌ها” (parachains) و اتصال آن‌ها به شبکه اصلی پولکادات، این پروژه امکان اشتراک و انتقال داده را بین شبکه‌های مختلف  فراهم می‌کند؛ به طور کلی می توان گفت پولکادات با امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، به عنوان یک پروژه بلاکچین بسیار متمایز و نوآورانه شناخته می‌شود. این پلتفرم قدرتمند به توسعه‌دهندگان و تیم‌های فنی امکان می‌دهد تا برنامه‌ها و شبکه‌های بلاکچین قدرتمند و قابل اطمینانی را ایجاد کنند و در محیطی امن و مقیاس‌پذیر فعالیت کنند.

نتیجه گیری:
روی کاغذ، از زوایای مختلف پولکادات برای توسعه‌دهندگان جذاب و کاربردی است. شبیه اتریوم، این نیز یک نتورک عادی نیست و یک اکوسیستم بزرگ به شمار می‌رود، به طوری که افراد، کسب و کارهای کوچک و بیزینس‌های بزرگ قادر به بهره‌مندی از قابلیت‌هایش خواهند بود. فراهم شدن امکان مستقر کردن بلاک چین‌های اختصاصی بر اساس نیازهای خاص، و همچنین توانایی ارتقا دادن سیستم بعد از پیاده‌سازی بدون دردسر (نظیر ایجاد هارد فورک)، مفهوم تازه‌ای در دنیای بلاکچین به شمار می‌رود. پولکادات اکنون یک اکوسیستم بسیار جوان است. اگرچه پروژه‌های زیادی در دست توسعه قرار دارند، اما تا راه‌اندازی نخستین پروژه بزرگ به کمی زمان نیاز داریم. بر اساس اعلام وب سایت polkaproject.com، اکنون بیش از صدها پروژه بلاک چینی منطبق با Polkadot در حال توسعه هستند. این پروژه‌ها از کیف پول ارز دیجیتال گرفته تا زیرساخت، ابزار و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را شامل می‌شوند.

لینک های مفید
بالا