ارز دیجیتال

شاخص پوئل(Puell Multiple) چیست؟

1402/10/25 0

از بهترین شاخص های فاندامنتال در کنار تحلیل تکنیکال برای خریدهای بلندمدت می توان به شاخص پوئل یا همان PM اشاره کرد. این شاخص که از تقسیم ارزش صدور روزانه بیت کوین تولید شده، برحسب دلار بر میانگین متحرک ارزش صدور روزانه در 365 روز به دست می آید و بهترین زمان برای خرید بیت کوین را به ما نشان می دهد. به گفته لکس موسکوفسکی یکی از تحلیلگران برتر حوزه ارزهای دیجیتال، این شاخص بار دیگر به منطقه سبز وارد شده است. در این مقاله از سری مقالات آموزش ارز دیجیتال قصد داریم به معرفی و بررسی این شاخص بپردازیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

شاخص پوئل چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که شاخص پوئل چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که شاخص پوئل یا Puell Multiple توسط شخصی به اسم دیوید پوئل به وجود اومده که درآمد ماینرهای بیت کوین رو نسبت به قیمت بیت کوین تجزیه و تحلیل می کنند. به عبارت دیگه، شاخص پوئل مشخص می کنه که چه زمانی ماینرها به منظور محاسبه سود به دست اومده از همکاری در شبکه بیت کوین، به صورت دسته جمعی اقدام به فروش می کنند. این شاخص با تقسیم میزان ارزش روزانه بیت کوین هایی که جدیدا ماین شدن بر ارزش صدور روزانه بیت کوین با میانگین متحرک 365 روز محاسبه و به دست میاد. جالب اینجاست که بدونین خیلی از سرمایه گذاران و تریدرها بعد از هر روند صعودی بیت کوین، به کمک شاخص پوئل(Puell) به دنبال تایید تحلیل های خودشون هستن. بنابراین، میشه گفت این شاخص یکی از ابزارهای مهم و قوی برای تجزیه و تحلیل رمزارزهاست و کاربران می تونن اون رو به عنوان یه ابزار در جعبه ابزار تحلیل تکنیکال خودشون اضافی کنند. این شاخص به صورت پیوسته در نوسانات کاهش های قیمت رو بر اساس افزایش در زمان های گذشته، شناسایی و بررسی می کنه.

نکات مهم در تحلیل شاخص پوئل Puell Multiple:

با بهره گیری از شاخص پوئل یا Puell Multiple شما می توانید فعالیت ماینرها را رصد کرده و بررسی کنید. اما اضافه کردن فرمول های میانگین‌ گیری و معادلات مختلف در محاسبات PM منجر به اشتباهاتی برای سرمایه گذاران و تحلیلگران این شاخص درون شبکه ای نیز خواهد شد. تا کنون این شاخص در ارسال سیگنال خرید برای بازار گاوها بسیار دقیق بوده است. با این حال باید این را هم در نظر گرفت که گاهی نیز باعث اشتباه کاربران و تحلیلگران شده است. حتی خود سازنده شاخص پوئل، دیوید پوئل Puell Multiple، نیز درباره مقایسه PM با هش ریت برای دریافت سیگنال خرید به کاربران هشدار داده است. زیرا با توجه به سرکوب اخیر ماینرها در چین، نرخ هش با کاهش فراوانی همراه بوده و در تحلیل این سیگنال ها تاثیر بسزایی داشته است. از این رو و از آنجاییکه نرخ هش بیت کوین تابعی از قیمت آن است، لازم است در انجام معاملات امکان ارسال سیگنال خرید اشتباه توسط PM را نیز در نظر گرفت.

نتیجه گیری:
ما سعی کردیم در مقاله شاخص پوئل چیست؟ اطلاعاتی درباره شاخص پوئل یا Puell Multiple به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب شاخص Puell بپردازیم و نحوه استفاده از شاخص پوئل رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، شاخص پوئل یا Puell Multiple توسط شخصی به اسم دیوید پوئل به وجود اومده که درآمد ماینرهای بیت کوین رو نسبت به قیمت بیت کوین تجزیه و تحلیل می کنند. این شاخص کاربردهای زیادی داره که همین موضوع باعث شده تا مورد استقبال خیلی از تحلیلگران و تریدرهای بازار رمزارزها قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره. شما می تونین با استفاده از این شاخص روند بازار رمزارزها رو شناسایی کنین و معاملات پرسودی انجام بدین.
 

لینک های مفید
بالا