ارز دیجیتال

استاپ لاس چیست؟

1402/09/06 0

استاپ لاس یکی از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال است که ابزاری حیاتی برای تریدرها به شمار می‌رود. استاپ لاس در لغت به معنی کاهش زیان است و در عمل به معنی تعیین محدوده‌ای برای خروج از ترید و معامله با ضرر است. تعیین استاپ لاس برای خروج از معاملاتی که برخلاف روند مورد انتظار حرکت کرده‌اند انجام می‌شود و عدم استفاده از آن می‌تواند سبب گسترش زیان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باشد. روش‌های مختلفی برای تعیین حد ضرر وجود دارد و صرافی‌های ارز دیجیتال و بروکرهای فارکس امکان تعیین حد ضرر را برای کاربران فراهم می‌کنند. در این مقاله علاوه بر پاسخ به سوال استاپ لاس چیست روش‌های تعیین استاپ لاس در ارز دیجیتال را نیز بررسی می‌‌کنیم.

استاپ لاس چیست ؟

خوشبختانه راه حلی وجود دارد که می‌توانید به یک صرافی مانند بایننس اعلام کنید که به طور خودکار در قیمت خاصی و یا زیر آن قیمت اقدام به فروش کند. برای آنهایی که با ترید آشنا نیستند، به این مکانیزم، گذاشتن استاپ لاس گفته می‌شود. اما اگر مایل به یک تعریف فنی‌تر هستید، و می‌خواهید بدانید که استاپ لاس چیست باید به طور خلاصه و مفید آن را چنین تعریف کنیم:
استاپ لاس سفارشی است که در آن، به یک بروکر گفته می‌شود تا یک دارایی را زمانی که به قیمت معینی رسید، به فروش برساند. سفارش‌های حد ضرر برای محدود کردن زیان یک سرمایه‌گذار در یک پوزیشن طراحی شده‌اند. اگرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران سفارش حد ضرر را برای موقعیت‌هایی که دارایی‌هایی را خریده‌اند و انتظار بالا رفتن قیمت را دارند، مورد استفاده قرار می‌دهند، اما از آن می‌توان برای محافظت در موقعیت فروش استقراضی نیز استفاده کرد که در آن صورت اگر قیمت به بالای حد خاصی برسد، اقدام به خرید دارایی مورد نظر می‌شود. اما تعیین استاپ لاس چه کمکی به ما می‌کند؟
حد ضرر مکانیزمی عالی است و می‌تواند به روش‌های مختلفی به ما کمک کند:
حفظ پول ما: با نقد کردن خودکار دارایی‌های ما در زمانی که قیمت به قیمت خرید ما افت می‌کند و یا به سطح خاصی نزول می‌کند، از ضرر کردن کل سرمایه ما جلوگیری می‌کند. می‌توانیم استاپ لاس را قیمت خرید خود در نظر بگیریم و حتی کارمزد تراکنش‌ها را نیز به این قیمت اضافه کرده و حد ضرر را بالاتر در نظر بگیریم.
جلوگیری از این که یک موقعیت بد، بدتر شود: باعث می‌شود که شما بیش از آنچه که مایلید، پول از دست ندهید و این یعنی در حالی که امیدوارید سرمایه‌گذاری شما رشد کند، به خودتان یک محدوده عملکرد می‌دهید.
کسب حداقل مقداری سود: در حالی که شما منتظرید که کندل استیک سبز رنگ بزرگ‌تر شود، حد ضرر ، مقداری سود را برای شما تضمین خواهد کرد.
استراتژی به کار بردن یک حد ضرر خوب باعث می‌شود که حال خوبی پیدا کنید. بله در واقع در پشت حد ضرر ، یک استراتژی نهفته است. تازه واردها کورکورانه معامله می‌کنند و امیدوارند که پولشان از دست نرود. اما شما نباید این‌طور باشید؛ شما باید از نمودارها کمک بگیرید و با آنها ارتباط برقرار کنید. تکنیک‌های استاپ لاس جذابی وجود دارند که می‌توانند برای شما مفید باشند. در ادامه، تعدادی از این تکنیک‌ها را بررسی می‌کنیم.

استاپ لاس

چه عواملی در تعیین حد ضرر تاثیر گذار هستند؟

عامل های گوناگونی بر تعیین حد ضرر، تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال می توانیم به ویژگی های سرمایه گذار از نظر ریسک پذیری و دیدگاه زمانی او در سرمایه گذاری اشاره کنیم. اما در کل، عوامل تأثیرگذار بر این فرآیند شامل موارد زیر می شوند:
خط روند حمایت مهم یا کف قیمتی سهم
فیبوناچی
امواج الیوت
الگوهای نموداری
کف دوقلو
الگوی سروشانه
جابه جایی حد ضرر
تغییر موقعیت حد ضرر به نقطه ای بالاتر یا پایین تر، به معنی تعیین حد شناور یا متغیر است. مثلا زمانی که یک سهم را روی قیمت ۲۵۰ تومان می خریم، حد ضرر را برای آن در نقطه ۲۳۰ تومان قرار می دهیم. اگر قیمت سهم افزایش یافت و به نقطه ۳۳۰ تومان رسید، حد ضرر را در نقطه بالاتری مثلا روی قیمت ۳۰۰ تومان می گذاریم. به این فرآیند، تغییر حد با توجه به روند قیمت سهام گفته می شود.

نتیجه گیری:
ما سعی کردیم در مقاله استاپ لاس چیست؟ اطلاعاتی در مورد تعیین حد ضرر یا استاپ لاس(Stop Loss) به شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل تاثیرگذار در تعیین حد ضرر بپردازیم و اهمیت استاپ لاس در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، استاپ لاس در واقع سوپاپ اطمینانی برای پیشگیری از هدر رفت و خسارت به ارزهای دیجیتال معامله گران محسوب میشه. به این ترتیب، شما هم می تونین با استفاده از استاپ لاس تعیین کنین که به چه مقدار تحمل ضرر کردن رو دارین
 

لینک های مفید
بالا