ارز دیجیتال

چرا تتر جایگزینی خوبی برای دلار است؟

1402/07/06 0

این روزها خیلی‌ها از تتر و خرید آن به جای دلار صحبت می‌کنند. اگر شما هم از همان کسانی هستند که خیلی اسم تتر را شنیده‌اید، اما دقیقا نمی‌دانید تتر چیست و با ارز دیجیتالی مثل بیت کوین یا اتریوم چه فرقی دارد با ما همراه شوید.
در دنیای اقتصاد و مالی و در واقع در دنیای ارزهای دیجیتال تتر یکی از ارزهای دیجیتالی که به عنوان یک stablecoin (ارز پایدار) شناخته می‌شود. تتر توسط شرکت Tether Ltd. ایجاد شده است و هدف اصلی آن برابری مستقیم با ارزهای ملی مانند دلار آمریکا دارد. شرکت مادر و در واقع صاحب شرکت تتر  iFinex Inc در هونگ کونگ است.
حالا احتمالا می‌پرسید استیبل کوین چیست و برابری مستقیم با ارزهای ملی یعنی چه؟ استیبل کوین یا ارز پایدار دارایی است که قیمت ثابتی دارد و قرار نیست مثل بیت کوین با نوسان‌های خود به شما استرس بدهد.
برابری مستقیم با ارزهای ملی به معنای آن هست که هر واحد تتر معادل یک دلار آمریکا است. این ویژگی باعث می‌شود تا ارزش تتر در مقایسه با سایر رمزارزها به ثبات برسد و معمولاً از نوسانات شدیدی در برابر دلار در امان باشد.
تتر تنها ارز پایدار بازار نیست، اما بی‌تردید محبوب‌ترین و معتبرترین استیبل کوین موجود بازار ارزهای دیجیتال است. احتمالا حالا می‌پرسید فرق تتر و USDT  چیست؟ تتر (Tether) و USDT هر دو نام یک رمزارز هستند. USDT مخفف United States Doller Tether و نماد تتر در تابلوی ارزهای دیجیتال است.

آشنایی با تتر

تتر یا به عبارتی USDT همان دلار دیجیتالی است که بسیاری از افراد در بازار ارزهای دیجیتال، از آن استفاده می‌کنند. Tether در واقع یک استیبل کوین (StableCoin) است که ارزش آن دقیقاً برابر با دلار، بالا و پایین می‌شود.
USDT برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به دلیل کمک به سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمد. زیرا افراد، در زمان نزولی شدن بازار در گذشته مجبور به تبدیل سرمایه خود به دلار فیزیکی بودند تا از ضرر جلوگیری کنند. در این حالت، آنها پس از تبدیل سرمایه خود به دلار فیزیکی، به طور کامل از بازار خارج می‌شدند. ولی پس از اجرای طرح اولیه دلار دیجیتالی یا USDT، سرمایه‌گذاران می‌توانند در هنگام نزولی شدن بازار، سرمایه خود را به Tether تبدیل کنند.

تتر چگونه کار می‌کند؟

why-is-tether-a-good-alternative-to-the-dollar

ویژگی‌های تتر به عنوان یک استیبل کوین معتبر و شناخته شده، کاربردهای متنوعی برای آن ایجاد کرده است. به همین دلیل تتر یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال فعلی است.
در واقع تمام توکن‌های تتر (توکن‌هایی چونUSDT و EURT) بر بستر بلاک چین فعالیت می‌کنند امّا ارزش آن‌ها به طور پیوسته هم‌ارز با دارایی‌های موجود در دنیای واقعی خواهد بود. به سبب همین هم‌ارزی با فیات، این ارزها قبات قیمتی را ارائه می‌دهند و آن‌ها را استیبل کوین می‌نامیم.
به طور کلی، همین پایداری قیمت موجب شده تا بسیاری از معامله‌گران استیبل‌کوین‌ها را نسبت به ارزهای دیگر ارجح قلمداد کنند. چرا که از نوسانات کمتری برخوردار هستند و در فعالیت‌هایی چون استیکینگ، ریسک کمتری را شامل می‌شوند.

تتر یا دلار کاغذی؛ کدام بهتر است؟

why-is-tether-a-good-alternative-to-the-dollar

با دیجیتالی شدن دنیای اطراف ما، دارایی ها هم شکل جدیدی رو پیدا کردند، که ارز دیجیتال نامیده می شوند. این موضوع سرمایه گذاری رو هم وارد فاز جدیدی کرده است. تتر را میتوانیم به عنوان دلار دیجیتالی معرفی کنیم، چرا که ارزش هر واحد این رمز ارز، برابر با یک دلار هست. به همین دلیل بسیاری از افراد بین خرید ارز تتر و دلار کاغذی دودل هستند.
هر کدام از این دارایی ها مزایا و معایبی را دارند و به همین دلیل هر فرد باید با توجه به شرایط و نیازهای خود، بهترین گزینه را برای خودش انتخاب کند. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، تو این بخش به طور کامل در مورد مزیت و ایراداتی که هر کدوم از شکل های دلار دارند، گفتگو می کنیم.
مهمترین مزیت خرید دلار کاغذی این است که دارایی شما به شکل فیزیکی در دستتون خواهد بود. البته برای سرمایه گذاری بر روی دلار کاغذی باید قبل از هر چیزی به فکر امنیت آن ها باشید. در واقع بزرگترین ایراد خرید دلار احتمال سرقت هست. همچنین خرید مقدار زیادی دلار و صف های طولانی که در مقابل صرافی ها وجود دارد، سرمایه گذاری روی دلار را با محدودیت هایی مواجه کرده است. به این موارد ترافیک، محدودیت های بانکی برای انتقال وجه، کارمزد بالا در خرید و فروش، جعل و تقلب در اسکناس ها و غیره رو هم اضافه کنید.
افرادی که تتر رو برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند، به شکل لحظه ای و تنها با یک کلیک میتوانند به هر میزانی که بخواهند از صرافی های ارز دیجیتال این رمز ارز رو خریداری کنن. از سایر مزایای خرید تتر میتوانیم به امنیت بالای این دارایی، انتقال سریع، کارمزد پایین در خرید و فروش و انتقال و بستر امن این دارایی ها اشاره کنیم. 
البته تتر هم دارای مشکلاتی است که مهمترین آن ها، ماهیت متمرکز این ارز دیجیتال میباشد. عرضه و جمع آوری این رمز ارز به وسیله شرکت تتر صورت میگیره و حرف و حدیث هایی در مورد انتشار تترهای بدون پشتوانه وجود دارد. برخی از افراد به دلیل عدم شفافیتی که در مورد تتر وجود داره، سایر استیبل کوین ها را به جای این رمز ارز برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند.

شباهت دلار و تتر

شباهت دلار و تتر این است که ارزش یکسانی دارند. در حالت عادی یک دلار دقیقا به اندازه یک تتر ارزش دارد. البته که در معاملات مختلف ممکن است ارزش تتر کمی نوسان داشته باشد. در حالت کلی شما می‌توانید با هر دوی این ارزها به صورت بین‌المللی خرید و فروش انجام دهید. در کنار خرید و فروش، شما می‌توانید وجوه نقد خود را به این دو ارز تبدیل کنید و از کم شدن ارزش آن‌ها جلوگیری کنید.

تفاوت دلار و تتر

با اینکه دلار و تتر ارزش یکسانی دارند، از چند لحاظ با هم تفاوت دارند. اول از همه اینکه دلار در نهایت یک ارز فیات متمرکز است و برای استفاده از آن شما باید به یک صرافی یا بانک مراجعه کنید و آن را تبدیل کنید. این درحالی است که  شما می‌توانید تتر را به راحتی در هر نقطه‌ای از جهان نقد کنید و به مشکلی بر نخورید. نکته حائز اهمیت دیگر این است که جابه جا کردن دلار به دلیل فیزیکی بودن آن باعث می‌شود میان دلار و تتر تفاوت زیادی وجود داشته باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر درباره تفاوت دلار و تتر کارمزد معامله است. به صورت کلی می‌توان گفت کارمزد تراکنش در ارزهای دیجیتال به مراتب کمتر از تراکنش با دلار است. این تفاوت‌ها می‌تواند در انتخاب شما میان خرید تتر و دلار تاثیر زیادی بگذارد. با این حال در ادامه به بررسی مزایای اصلی تتر نسبت به دلار می‌پردازیم.
جمع بندی و نتیجه
افرادی که می حواهند سرمایه گذاری کنند ا دیدن قیمت دلار و تتر دودل می شوند و نمی توانند تصمیم درست بگیرند. به نظر من بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری تتر است چون تتر امنیت زیادی دارد و زمان انجام تراکنش خیلی خوبی دارد ولی دلار کاغذی این چنین نیست چون برای سرمایه گذار در دلار کاغذی باید به صرافی های موجود در شهر بروید و در صف های خیلی طولانی قرار بگیرید، بعد گرفتن دلار های کاغذی باید به فکر امنیت آن نیز فکر کنید، به همین دلیل تتر برای سرمایه گذاری انتخاب بهتری است.
 

لینک های مفید
بالا