ارز دیجیتال

تاریخچه طراحی سایت

1402/01/22 0

طراحی سایت چیست؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، دنیای مجازی روز به روز دارای پیشرفت چشم گیری است . اگر در گوگل هم مشاهده کرده باشید هر روزه چندین سایت جدید طراحی می شود . امروزه با انبوهی از سایت های فروشگاهی ، پژوهشی ، تاریخی و . . . مواجهه می شوید اما تا به حال فکر کرده اید تاریخچه طراحی سایت از کجا است و از چه زمانی اغاز شده تا به امروز به این نقطه رسیده است . از سال 1989 که اینترنت اختراع شد حتی تام برنزلی مخترع ان هم فکرش را نمی کرد دنیای اینترنت انقدر تغییر کند و شکوفا شود به طوری که کل کارهای مردم وابسته به ان باشد و دنیای بدون اینترنت حتی تصورش هم برای ما سخت باشد . در واقع تاریخچه طراحی سایت به همان زمان اختراع اینترنت بر می گردد . طراحی سایت در چند سال اخیر تغییرات زیادی از نطر تغییر ظاهری داشته است . طراحی هر وب سایت لازم بخش های مختلفی است اما ان را به دو بخش اصلی تقسیم می کنند .
1.    تمامی صفحات و اتفاقاتی که درون یک وب سایت رخ می دهد و طبق کد نویسی هسته انجام می شود .
2.    یکی دیگر از قسمت ها طراحی ظاهر سایت است که این بخش با هسته ارتباط تنگاتنگی دارد .
 
سایت ها ویژگی های مختلفی دارند و این بسته به نوع زبان برنامه نوییسی که برای ان استفاده می شود . زبان های برنامه نویسی هر روزه تغییرات و پیشرفت های زیادی دارد و این ویژگی ها در چند سال اینده بالاتر از حد تصور می شود . همان موقع که تام برنزلی اینترنت را اختراع کرد به عصر تاریک وب سایت معروف است چرا که تمامی صفحه های نمایش روی کامپوتر ها به طور کامل سیاه بود و فقط از چند مونو پیکسل ساخته شده بود . عصر تاریک زیاد طول نکشید که وب سایت ها به دنیای جدول ها تبدیل شدند .

طراحی سایت چیست؟

اگر بخواهیم به صورت ساده طراحی سایت را توضیح دهیم باید بگیم طراحی سایت معنای خلق و ایجاد انواع مختلف وب سایت ها یا بهیه سازی و بازطراحی وب سایت های قدیمی است. همانطورکه یک خانه از صفر شروع به ساخته شدن می شود ، یک وبسایت نیز به همین شکل طراحی و کد نویسی می شود که بهش طراحی و کد نویسی سایت میگویند. همچنین همانطور که یک خانه باز سازی می شود امکان بازسازی یا در اصطلاح امکان بازطراحی یک وب سایت هم وجود دارد.

تاریخچه طراحی سایت :

همه‌چیز از سال ۱۹۸۹ شروع شده است. این یعنی از عمر World Wide Web و وبسایت‌ها فقط و فقط ۳۳ سال می‌گذرد! و البته درآغاز چیزی به‌نام طراحی سایت وجود نداشت. چون اصلا چیزی برای طراحی‌کردن وجود نداشت. هنوز امکانات و زبان‌هایی که به سایت رنگ و عکس و طرح اضافه می‌کند به‌وجود نیامده بود. اولین وبسایت‌ها اصلا شبیه چیزی نبود که ما امروز به آن سایت می‌گوییم و مثلا می‌توانیم از آن خرید کنیم و اطلاعات کارت بانکی خود را واردش کنیم.  نمی‌شود از تاریخ وب دیزاین حرف زد ولی از متولد‌شدن اولین مرورگرها و  CSS و  زبان Javascript  حرفی نزد. همان‌طور که در مقدمه هم اشاره شد، تاریخ طراحی وب با تحولاتی که در دنیای تکنولوژی‌ و زبان‌های برنامه‌نویسی اتفاق افتاده پیوند خورده است. نکته‌ی بسیار مهم دیگری که در‌این‌باره باید به آن توجه کرد و متاسفانه خیلی کم به آن توجه شده است، این است که بدانیم و درک‌ کنیم انگیزه‌ی اصلی ساختن اولین سایت و پیشرفت‌ها در این حوزه چه بوده است.  اولین سایت در سال ۱۹۹۱ در یک موسسه‌ی تحقیقاتی و با این هدف ساخته شد که بستری باشد برای به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات و نتایج یافته‌های علمی با محققان دیگر. پس دریک‌کلام، شبکه‌ی جهانی وب و وبسایت‌ها دردرجه‌ی اول برای تسهیل‌‌کردن جریان آزاد اطلاعات در جهان به‌وجود آمدند و رشد کردند. 

نتیجه گیری :
از آغاز تا به امروز تاریخچه وب و طراحی سایت را بررسی کردیم، البته در آغاز رابط های کاربری وب به خوبی امروز نبودند و به طبع یک تکنولوژی همگانی محسوب نمی‌شدند. اگر احساس می‌کنید درک عمیقی از طراحی سایت در سال‌های اولیه ابداع آن ندارید، می‌توانید هر کدام از پروژه‌ها و مرورگر‌ها و تاریخچه آنها را تک به تک مطالعه کنید. در این مطلب تا حد ممکن تمام مفاهیم ساده شد تا مطالعه آن کسالت بار نباشد.  می توان گفت، این مقاله شبیه سال شمار وب است. اگر فکر می کنید اتفاق‌های مهم دیگری از تاریخچه وب وجود دارد که در اینجا به آن اشاره نشده، لطفا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

لینک های مفید
بالا