ارز دیجیتال

نحوه تولید ارزهای دیجیتال

1401/10/29 0

به تولید و ثبت یک معامله ارز دیجیتالی توسط ماینرها اصطلاحا فرایند استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ گفته می شود . انجام این کار عمدتا از سه روش استفاده از پردازنده مرکزی ، استفاده از پردازنده گرافیکی و استفاده از تراشه های اِی سیک صورت می گیرد . ماینر بعد از انتخاب روش استخراج اقدام به انتخاب و تایید  معاملات موجود در استخر های دیجیتال و ثبت آنها در شبکه بلاک چین می کند .

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

رایانه‌های موجود در شبکه در ازای مشارکت و نسبت قدرت پردازش خود، با رمزارزهای استخراج شده پاداش می‌گیرند. به طور کلی فرآیند استخراج باید پرسود باشد تا به عنوان مشوقی برای ادامه فعالیت ماینرها برای تامین امنیت شبکه عمل کند.

البته نکته مهم استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینینگ این است که بلاک چین مورد نظر باید از سازوکار اجماع اثبات کار PoW استفاده کند تا مفهوم استخراج معنی پیدا کند.

استخراج ارز دیجیتال دو هدف دارد: تولید رمزارزهای جدید و دیگری تایید صحت تراکنش‌ها برای حفظ امنیت شبکه.

به روشی که توسط آن ارز دیجیتال بیت­ کوین و سایر رمز ارزهای دیگر تولید و تراکنش‌های شبکه تایید می‌شوند، استخراج می‌گویند. این فعالیت مستلزم شبکه‌های عظیم و غیرمتمرکزی از رایانه‌ها در سرتاسر جهان است که اعتبار بلاک‌های هر بلاک چین را تایید و در نهایت در آن ثبت کنند.

چرا ارزهای دیجیتال باید استخراج شوند؟

همانطور که گفته شد ماینینگ یا استخراج برای ایجاد رمزارزها جدید و همچنین اعتبارسنجی تراکنش­های موجود استفاده می‌شود. ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین می‌تواند به کلاهبرداران اجازه دهد تا در صورت عدم تایید اعتبار تراکنش­ها، بیش از یک بار از رمزارزهای خود استفاده کنند یا دارایی نداشته خود را در شبکه انتقال دهند. پس وجود این فرایند به صحت تمامی تراکنش‌ها کمک می‌کند.

ایا استخراج ارز دیجیتال سودآور است ؟

بحث سودده بودن استخراج ارز دیجیتال نسبی است. این فرایند برای برخی از افراد سودآوری زیادی دارد و بعضی نیز به واسطه ماینینگ ضرر می‌کنند. به طور کلی کسب سود در استخراج ارز دیجیتال به چندین عاکل مهم بستگی دارد. تجهیزات مناسب، برق ارزان، استخر ماینینگ مطمئن و طبیعتا رمزارزی که استخراج می‌کنید.

ماینینگ چیست؟

عینک متاورس وسیله‌ای جادویی برای واقعی کردن دنیای مجازی است و ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال، کسب سود در دنیای واقعی را به ارمغان می‌آورد. در واقع تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در بسته‌های داده جمع آوری می‌شوند که به آن بلاک می‌گویند. پردازش این بلاک‌ها در زمان درست، اهمیت زیادی برای صحت انجام فرایند تراکنش‌ها دارد و به دلیل اینکه هیچ یک از نهادهای مرکزی نمی‌توانند فرایند انجام تراکنش‌ها را به درستی انجام دهند، این مسئولیت بر عهده کامپیوترها گذاشته می‌شود که به این کار در اصطلاح استخراج می‌گویند. استخراج کنندگان یا ماینرها کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه‌ها قرار می‌دهند تا پردازش شبکه انجام شود و هنگامی که بلاک داده به درستی ماین می‌شود، ماینرها پاداش و کارمزد تراکنش بلاک را دریافت می‌کنند. در حقیقت به تولید و ثبت معامله ارزهای دیجیتال توسط استخراج کنندگان و یا به اصطلاح ماینرها، فرایند استخراج ارز دیجیتال و یا ماینینگ اتفاق می‌افتد. به بیانی دیگر هنگامی که یک معامله ارز دیجیتال توسط دو شخص صورت می‌گیرد، این تراکنش به عنوان یک معامله ثبت نشده تلقی می‌شود. ماینرها از میان معاملات موجود باید تعدادی را انتخاب کرده و عملیات کشف رمز را آغاز کنند. به ازای هر تراکنشی که ماینرها بتوانند در بلاک‌های بلاک چین به ثبت برسانند، مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. پس از کشف رمز و تایید آن‌ها توسط سایر استخراج کنندگان در شبکه تراکنش، بلاک موجود در بلاک چین به ثبت می‌رسد که انجام این فرایند را در اصطلاح ماینینگ (mining) می‌نامند.

استخر استخراج چیست؟

استخر ماینینگ یا استخر استخراج ارز دیجیتال به گروهی مشترک از ماینرها اطلاق می‌شود که منابع محاسباتی خود را روی با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا با توان بیشتر هش مورد نظر را بیابند و پاداش شبکه را از آن خود کنند.

نکته مهمی‌ که باید به آن توجه کرد این است که تمام سخت‌افزارهای حاضر در یک استخر در یک مکان حضور ندارند و می‌توانند در سراسر جهان پراکنده شده باشند. فقط کافی است تمام ماینرها توان پردازشی خود را با یکدیگر ترکیب کنند.

اگر استخر در نهایت برای حل معادله هش و ایجاد بلاک جدید موفق شود پاداش شبکه را دریافت می‌کند. این پاداش بین افرادی حاضر در نسبت به قدرت پردازشی الحاضقی به استخر و قوانینی که در ابتدا تعیین شده است، تقسیم می‌شود.

ماینینگ

روش های مختلف استخراج ارز دیجیتال

1.    استخراج ابری ارز دیجیتال (Cloud Mining)

تو این روش شما هزینه ای رو برای اجاره ی دستگاه های استخراج و قدرت پردازشی این دستگاه ها پرداخت میکنین. به این ترتیب رمز ارزهای استخراج شده توسط مقدار قدرت پردازشی که خریداری کردین، به کیف پول ارز دیجیتال شما واریز خواهد شد. البته بعضی از پلتفرم ها هزینه برق مصرفی، تعمیر و نگهداری از دستگاه ها و ریگ های استخراج رو از شما دریافت میکنن.

افراد یا شرکت هایی که خدماتی رو در زمینه استخراج ابری به کاربر های خودشون ارائه میدن، از مزارع استخراج و تجهیزات پیشرفته ای برخوردار هستن و در مورد استخراج ارزهای دیجیتال از اطلاعات فنی و تجربی کافی برخوردار هستن. البته برخی از افراد کلاهبردار هم وجود دارن که هیچ مزرعه رو ندارن ولی به دروغ قدرت پردازشی رو به کاربرها میفروشن و با استفاده از طرح های پانزی، سرمایه ی مردم رو به سرقت میبرن.

2.    استخراج با پردازنده مرکزی (CPU)

سرعت و قدرت پردازشی پردازنده های مرکزی بسیار پایینه و به همین خاطر در شرایط فعلی استفاده از این دستگاه ها هیچ گونه توجیه اقتصادی رو برای ماینر ها نداره. با این حال همچنان افرادی وجود دارن که به دنبال روش هایی برای استخراج ارز دیجیتال با CPU ها هستن. دلیل این موضوع هم اینه که تعدادی از ارزها تو مراحل اولیه ی خودشون به قدرت پردازشی بالایی نیاز نداره. همچنین شبکه ارزهایی که کمتر مورد توجه ماینر ها قرار میگیرن، به قدرت پردازشی کمتری نیاز دارن.

3.    استخراج با پردازنده گرافیکی (GPU)

کارت های گرافیک یا پردازنده های گرافیکی که به اختصار به اون ها GPU گفته میشه، یکی از روش های محبوب استخراج رمز ارزها در داخل ایران هستن. کارت های گرافیکی در اصل قطعاتی هستن که بر روی مادربرد های کامپیوتری نصب میشن. وظیفه ی این دستگاه ها اینه که رندر ویدیو ها و نمایش تصاویر بر روی مانیتور ها بهتر و سریعتر انجام بشه. این دستگاه ها به شکل یک برد چاپی همراه با حافظه و پردازنده هستن.

معمولا برای استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک، تعدادی از این پردازنده های گرافیکی رو بر روی یک شاسی به یک مادربرد مخصوص متصل میکنن تا قدرت پردازش اون ها چندین برابر بشه. به این دستگاه ها ریگ استخراج گفته میشه که در ایران هم محبوبیت بالایی رو دارن. جالبه بدونین که استفاده از کارت های گرافیک به میزان زیادی در مصرف انرژی برق هم صرفه جویی میکنه. ما در دوره آموزش ماینینگ صفر تا صد استخراج ارزهای دیجیتال رو به شما یاد خواهیم داد.

4.    استخراج با تراشه های ای سیک (ASIC)

قدرتمند ترین دستگاه هایی که برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود داره، ای سیک ها هستن. این دستگاه ها به شکل مدار های مجتمع خاصی می باشند که از مدار های یکپارچه ای که شامل تراشه های رم و ریز پردازنده های کامپیوتر های شخصی و یا دستگاه های موبایل هستن، تشکیل شدن. دستگاه های ای سیک به شکل اختصاصی برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شدن.

کلام آخر

برای افراد مشتاق به حوزه ماینینگ، کنجکاوی و میل شدید به یادگیری درباره استخراج رمز ارزها یک الزام محسوب می‌شود. فضای ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال به‌خاطر تازگی و نو بودن دائما در حال تغییر است. ماینرهای حرفه‌ای که سودآوری بالایی دارند، همیشه در حال مطالعه و تحقیق درباره حوزه استخراج ارز دیجیتال بوده و دستگاه‌های ماینینگ خود را برای داشتن بهترین خروجی بهینه می‌کنند. در طرف مقابل، تغییرات اقلیمی و استفاده فزاینده از سوخت‌های فسیلی که برای فعالیت‌های ماینینگ در الگوریتم اثبات کار به‌کار گرفته می‌شود، به یکی از نگرانی‌های ماینرهای حوزه رمز ارز تبدیل شده و افراد را به بلاک چین‌های مبتنی بر الگوی اثبات سهام هدیت کرده است.

لینک های مفید
بالا