ارز دیجیتال

باورهای اشتباه درباره بیت کوین

1401/10/15 0

با داغ‌شدن بازار ارزهای دیجیتال شایعات زیادی درباره رمزارزها و بلاک چین‌ها در میان مردم رواج پیدا کرده است که بدون داشتن دانش کافی درباره آن‌ها، می‌توانند گمراه‌کننده باشند.

پذیرش ارزهای دیجیتال در شرکت‌های مختلف به‌عنوان روشی برای پرداخت نیز نقطه عطفی برای این صنعت شمرده می‌شود و به‌نظر نمی‌رسد که راه برگشتی از آن وجود داشته باشد. با افزایش چشمگیر محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، شایعات و باورهای نادرستی درباره این فضا و رمزارزهای مختلف شکل گرفته‌ است. در این میان افراد زیادی هم به هدف سودجویی به این شایعات دامن می‌زنند و اگر شخصی اطلاعات کافی درباره این صنعت نداشته باشد، ممکن است آن‌ها را باور کند.

بسیاری از مواردی که در ادامه به‌عنوان «باور نادرست» به آن‌ها اشاره می‌شود، ممکن است در تمامی شرایط کاملاً نادرست نباشند و رگه‌هایی از حقیقت در آن‌ها نهفته باشد.

سعی می کنیم به بررسی برخی باورهای اشتباه درباره بیت کوین بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

بیشتر بخوانید مزرعه بیت کوین چیست؟

باورهای اشتباه درباره بیت کوین

  •  نمی توان از بیت کوین برای خرید خدمات استفاده کرد!

یکی از باورهای اشتباه درباره بیت کوین این هست که نمیشه از بیت کوین برای خرید و دریافت خدمات استفاده کرد. این ادعا رو میشه به راحتی رد کرد! چون الان در کل دنیا فروشگاه هایی در حال فعالیت هستن که از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال استقبال می کنند و میشه از اون ها محصولات و خدمات مورد نیاز رو خرید. گستره این فروشگاه ها و خدمات هم هر روز در حال اضافی شدن هست. شما می تونین با استفاده از بیت کوین قهوه بخرین، خونه جدید خودتون رو معامله کنین و سایر محصولات مورد نیاز خودتون رو تهیه کنین.

  • بیت کوین ناشناس است!

یکی دیگر از باورهای غلط درباره بیت کوین و ارزهای دیجیتال این است که بیت کوین اغلب «ناشناس» توصیف می‌شود؛ زیرا جابجایی وجوه بدون ارائه اطلاعات شخصی امکان‌پذیر است. اما این کاملا درست نیست؛ هر معامله در زنجیره بلوک تحت آدرس کیف پول ثبت می‌شود. علاوه بر این، ابزارهای پیچیده‌ای وجود دارد که توسط نهادهای دولتی و مالی برای ردیابی هویت استفاده می‌شود. به عنوان مثال مونرو (Monero) و زی کش (Zcash) به عنوان بهترین رمز ارزهای حفظ حریم خصوصی برای ارائه «ناشناس بودن» دارندگان آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند. در مورد مونرو باید گفت، معاملات به مقادیر تصادفی تقسیم شده و بین آدرس‌های مخفی پخش می‌شوند و ردیابی مبدا واقعی غیرممکن است.

  •  قیمت بیت کوین دچار نوسانات شدید است!

بله، هست! در حال حاضر، نوسان‌پذیری یکی از ویژگی‌های پذیرفته‌شده در شبکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. سرمایه‌گذاری در شبکه بیت کوین به درد افراد ترسو نمی‌خورد و اگر شما نیز نگران از دست دادن پولی هستید که سرمایه‌گذاری می‌کنید، بهتر است وارد این گود نشوید!

به‌احتمال زیاد، با گذشت زمان و خصوصاً با بلوغ بیشتر بیت کوین، نوسان‌پذیری این ارز دیجیتال نیز کمتر خواهد شد. اگرچه زمان بهتر می‌تواند این مسئله را روشن کند، اما نوسان‌پذیری را فعلاً یک ویژگی ثابت برای ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید. کاربران ارزهای دیجیتال باید بپذیرند که سرمایه‌گذاری در این حوزه، مانند سفری پرهیجان است که افت‌و‌خیزهای خاص خود را خواهد داشت.

هک بیت کوین

  •  بیت کوین قابل هک شدن است!

تقریباً با قاطعیت تمام می‌توان گفت که هک شبکه بیت کوین غیرممکن است. هک بیت کوین نیازمند طراحی و اجرای یک حمله 51 درصد است که احتمال رخ دادن آن تقریبا صفر است.

اجرای حمله 51 درصد علاوه بر تجهیزات رایانه‌ای عظیم و پیشرفته، مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیار زیادی است و به همین دلیل تقریباً کسی به دنبال هک شبکه بیت کوین نخواهد بود. البته ذکر این موضوع لازم و حتی حیاتی است که امنیت شبکه بیت کوین ارتباطی به امنیت صرافی‌‌های آنلاین مانند صرافی بایننس و همچنین کیف‌ پول‌های رمزارزی (wallet) ندارد. به عبارت ساده‌تر اگر اخباری در مورد هک بیت کوین شنیدید، مطمئن باشید که این خبر یا مربوط به هک یک صرافی آنلاین است و یا مربوط به هک کیف پول بیت کوین است که فردی در نگهداری کلید خصوصی والت خود اهمال کرده و هکر‌ها به سرمایه وی دسترسی پیدا کرده‌اند.

  • امکان ارتقای بیت کوین وجود ندارد!

یکی دیگه از باورهای اشتباه درباره بیت کوین این هست که امکان ارتقای بیت کوین وجود نداره. این باور هم از عقیده های نادرست هست. چون بیت کوین هم مثل هر پروژه دیگه ای به دنبال ارتقا و افزایش رضایت کاربران خودش هست. ولی شروع این بروزرسانی ها نیازمند احراز شرایط خاصی هست. برای مثال برای ایجاد تغییرات در شبکه بیت کوین باید طرحی به عنوان بهبود شبکه بیت کوین ارائه بشه.

  •  اهدای رایگان بیت کوین ها!

برخی فکر می کنند که بیت کوین ها به صورت رایگان اهدا می شوند . در واقع، بیت کوین ها طی یک فرآیند فشرده محاسباتی استخراج می شوند .

تراکنش های بیت کوین توسط بلاک چین تایید می شوند . ماینرها (استخراج کنندگان) کامپیوترهای قدرتمندی را به شبکه وصل می کنند که تراکنش های بیت کوین را پردازش و تأیید می کنند . در ازای این کار به عنوان پاداش به آن ها بیت کوین داده می شود .به عبارت دیگر آن ها بیت کوین ها را با فعالیت کامپیوترهای خود به دست می آورند . سختی استخراج به دلیل افزایش تراکنش ها و کمتر شدن کوین هایی که می توان استخراج کرد، روز به روز بیشتر می شود . بیت کوین فقط تا ۲۱ میلیون واحد قابل استخراج است که احتمال می رود تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد . برای رفع این نوع تصورات اشتباه باید به آموزش بیت کوین به اقشار مختلف جامعه توجه بیشتری شود .امکان ادغام و ارتقای شبکه بیت کوین وجود دارد. این مسئله، که اغلب دست‌کم گرفته می‌شود، درواقع راه را برای نوآوری و خلاقیت بیشتر در شبکه بیت کوین گشوده است. تغییرات آتی ابتدا باید به طرح بهبود بیت کوین (BIP) ارائه شود. طرح بهبود بیت کوین، اسناد طراحی شبکه بیت کوین جهت مشخص ‌کردن جزئیات فنی آن است. پذیرش طرح‌های بهبود بیت کوین از طریق فرایند استانداردی که در نمودار زیر نشان داده شده است اتفاق می‌افتد.

اجرای طرح‌های بهبود بیت کوین در نهایت به اجماع جامعه بیت کوین وابسته است. این فرایند باعث ثبات و امنیت طولانی‌مدت شبکه می‌شود؛ زیرا پذیرش طرح‌های بهبود بیت کوین به بررسی دقیق مشارکت‌کنندگان (توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان) نیاز دارد.

بیشتر بخوانید ماینر چیست؟

سخن آخر

شکی نیست که بیت کوین مانند همه پدیده‌های نوظهور، موافقین و مخالفین خاص خود را دارد . مشکل اصلی درباره رمزارز‌ها نداشتن اطلاعات و یا اطلاعات بسیار اندک کاربران  است . این عدم آگاهی بیشتر بر اثر نبود مطالعه لازم از منابع معتبر به وجود می‌آید .

عدم آگاهی از ۲ جهت می‌تواند برای کاربران خطرآفرین باشد . اولین خطر به شکل کلاهبرداری‌های نوین گریبان‌گیر کاربران می‌شود و سرمایه آنها را به خطر می‌اندازد . خطر دوم، دریافت اطلاعات غلط از افراد کم‌سواد در این زمینه است که به مرور به رسوخ هزاران باور اشتباه در میان مردم منجر می‌شود و آنها را از ورود به بازار رمز ارزها و مخصوصا بیت کوین باز می دارد.

لینک های مفید
بالا