ارز دیجیتال

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

1401/10/29 0

پامپ معمولا زمانی رخ می‌دهد که افرادی با دارایی‌های کلان شروع به خرید می‌کنند؛ خرید ارزدیجیتال یا یک کالای هدف دیگر که در کف قیمتی خود قرار گرفته است. این افراد می‌توانند در برگیرنده افراد قدرتمند، بانک‌ها و شرکت‌ها باشند؛ افرادی که با عنوان نهنگ‌های بازار شناخته می‌شوند.

این گروه‌ها پس از آن که حجم بسیار بالایی از سرمایه خود را وارد معامله کردند، شروع به تبلیغات گسترده و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر روی همان سهام می‌کنند. مثلا یک گروه قدرتمند، اقدام به خرید حجم بالایی از کوین آلفا می‌کند؛ سپس با استفاده از فضای مجازی و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، مردم را به خرید کوین آلفا ترغیب و تشویق می‌کند. این تبلیغات معمولا فریبکارانه و دروغین می‌باشند و هیچ منبع علمی موثقی ندارند.

منظور از پامپ یا دامپ چیست؟

در بیانی ساده اگر فرد یا گروهی از افراد با خرید مقادیر بالایی از یک ارز دیجیتال، قیمت آن ارز را در بازار بالا ببرند، به اصطلاح پامپ رخ داده است. بر عکس آن نیز صادق است. درصورتی که حجم فروش بالایی روی یک ارز در بازار رخ بدهد، آن ارز دیجیتال به اصطلاح دامپ شده است.

بیشترین هدف این افراد، ایجاد تغییرات وسیع در بازه‌ای کوتاه در بازار است تا سرمایه‌گذاران معمولی با اقدامات هیجانی دارایی‌های خود را خرید و فروش کنند. این اقدامات در نهایت به نفع افرادی است که در دامپ یا پامپ ارزها دخیل بوده‌اند.

در بسیاری از موارد، این افراد، ارزهای جدید و نامطلوب را هدف قرار می‌دهند که البته دستکاری آنها به پول زیادی نیاز ندارد. به‌عنوان مثال، کلاهبرداران به ندرت به پامپ و دامپ بیت کوین فکر می‌کنند چرا که پامپ یا دامپ بیت کوین به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد.

برای جذب بیشتر مخاطبان معمولی از پامپ و دامپ، کلاهبرداران عرضه‌های اولیه سکه (ICO) را هدف قرار می‌دهند زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران از نظر روانی آماده خرید هستند.

پامپ و دامپ چطور کار می‌کنند؟

احتمالا شما هم مثل ما می‌دانید که بازار رمز ارزها گستردگی بسیاری دارد. به همین دلیل برای پامپ و دامپ (Pump and Dump) در این بازار به یک تیم حرفه‌ای نیاز است. این تیم کارهای مهمی را برعهده دارد که در ادامه به طور کامل آن را شرح خواهیم داد.

به طور خلاصه مراحل انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

در ابتدا یک تیم با هدفی خاص سرمایه خود را به بازار وارد می‌کند و حجم بالایی از یک ارز خاص را می‌خرد.

بعد از این مرحله نوبت آن است که فعالان بازار را تحریک کنند که این ارز آینده‌ای رو به رشد دارد. این کار هم اگر چه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ اما با شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و… به سادگی انجام می‌شود. در این جا تقاضا برای خرید آن ارز خاص بالا می‌رود.

مرحله بعدی بالا رفتن قیمت ارز دیجیتال مورد نظر تیم است.

در نهایت هم آزاد کردن سرمایه و فروش آن ارز با قیمت چند برابر بیش تر را پیش رو داریم.

پامپ و دامپ، بیشتر توسط سرمایه‌گذار و یا گروهی از سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود از دستکاری بازار انجام می‌شود.

نحوه تشخیص پامپ

حوزه تشخیص پامپ و دامپ چگونه است؟

شاید بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال، دوست داشته باشین تا این موارد رو تشخیص بدین. به این ترتیب، شما می تونین با بررسی موارد ایجاد یه واقعه پرخبر، افزایش ناگهانی آمار خرید و فروش، تبلیغات گسترده درباره یه ارز دیجیتال ناشناخته و انتشار اخبار کذب درباره ارز دیجیتال مشخص، پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال رو تشخیص بدین.

انواع پامپ و دامپ ها کدامند؟

همونطور که گفتیم، پامپ به معنی افزایش ناگهانی قیمت یک ارز دیجیتال و دامپ نیز به معنی کاهش ناگهانی قیمت یک ارز دیجیتال هست. همچنین بهتره بدونین به صورت کلی ما دو نوع پامپ و دامپ داریم که در ادامه به بررسی انواع پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال می پردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با شناسایی این پامپ و دامپ ها معامله های خودتون رو انجام بدین.

• کوتاه مدت

یکی از انواع پامپ و دامپ های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، پامپ و دامپ کوتاه مدت هست. جالب اینجاست که بدونین پامپ و دامپ های کوتاه مدت به این شکل هست که در کسری از ثانیه ارزش اون ارز دیجیتال به بالاترین مقدار خودش میرسه. همچنین زمانی این اتفاق می افته که تعداد زیادی از معامله گران دور هم جمع میشن.

در این روش اصولا معامله گران با مشخص کردن یه زمان مشخص، شروع به معامله یا خرید و فروش می کنند و این کار نیز باعث میشه تا حجم بازار بالا بره و افراد زیادی به این سمت بیان. بنابراین، زمانی که قیمت ارز دیجیتال در کسری از ثانیه بالا یا پایین شد، بدونین که پامپ و دامپ کوتاه مدت اتفاق میافته.

• بلند مدت

یکی دیگه از انواع پامپ و دامپ ها، بلند مدت هست. بهتره بدونین در این نوع از پامپ و دامپ ها تعدادی ارز دیجیتال مختلف اعلام میشه و مقدار زمانی که شما می تونین برای انجام پمپ و دامپ در نظر داشته باشین، چیزی بین چند ساعت تا یک روز هست. در پامپ و دامپ های بلند مدت بیشتر بر روی تبلیغات خبری کار میشن و این تبلیغات در همه مکان های عمومی منتشر میشه.

معاملات در شرایط پامپ و دامپ چگونه است؟

برخی از معامله گران بعد از انجام معامله، متوجه می شوند که در شرایط پامپ و دامپ قرار گرفته اند. در این شرایط چه باید کرد؟ چنانچه ارز دیجیتالی را خریدید و بعد متوجه شدید که در شرایط دامپ قرار گرفته اید، اصلا نگران نباشید چرا که شرایط به نفع شماست. بهتر است آن اهدافی که با تحلیل تکنیکال محاسبه کرده اید را رها کنید چرا که قیمت، تحت کنترل سرمایه گذاران بی شماری است.

نکته دیگری که در این شرایط باید در نظر داشته باشید این است که سرمایه گذاری های بلندمدت را از ذهن خود بیرون کنید، چرا که هر پامپ قیمتی، یک دامپ قیمت نیز به همراه دارد. در نهایت منتظر ریزش قیمت باشید و زمانی که عرضه افزایش یافت، تمام دارایی های خود را به فروش برسانید. در نهایت با شرایط پامپ و دامپ، با افزایش قیمت، ریزشی شدید به همراه خواهد داشت.   

مقاله پیشنهادی بازار گاوی در ارز دیجیتال

جمع بندی:

اگر چه پامپ و دامپ در بازارهای سرمایه گذاری سنتی، غیر قانونی هستند اما به دلیل عدم نبود قانون مشخص درباره ارزهای دیجیتال، روشی راحت برای رسیدن به سود و زیان است و به همین خاطر مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. سودهای کلانی که از این روش ها بدست می آید کلاهبرداران را ترغیب می کند تا روش های خلاقانه تری برای پیشبرد اهداف خود و فریب معامله گران را ایجاد کند. امیدواریم که با مطالبی که در این مقاله قرار داده شد، طرح های کلاهبرداری را به خوبی شناخته و در دام این شرایط نیفتید.

لینک های مفید
بالا