ارز دیجیتال

حمایت ومقاومت در ارزهای دیجیتال

1401/09/27 0

مفاهیم حمایت و مقاومت از اساسی ترین موضوعات مرتبط با تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است. آنها اساساً برای هر بازاری اعمال می شوند، خواه سهام، فارکس، طلا یا ارزهای دیجیتال .

در حالی که درک آنها مفاهیم ساده ای هستند، در واقع تسلط بر آنها بسیار دشوار است. شناسایی آنها می تواند کاملاً ذهنی باشد، آنها در شرایط تغییر بازار متفاوت عمل می کنند، و شما باید انواع مختلف آنها را درک کنید. اما مهمتر از همه، شما باید نمودارهای زیادی را مطالعه کنید و این راهنما به شما در شروع کار کمک می کند.

حمایت و مقاومت چیست؟

در اساسی ترین سطح، حمایت و مقاومت مفاهیم ساده ای هستند. قیمت سطحی را پیدا می کند که قادر به عبور از آن نیست و این سطح به نوعی به عنوان یک مانع عمل می کند. در مورد حمایت، قیمت یک “کف” پیدا می کند، در حالی که در مورد مقاومت، یک “سقف” پیدا می کند. اساساً می‌توان حمایت را به عنوان منطقه تقاضا و مقاومت را به عنوان منطقه عرضه در نظر گرفت.

در حالی که به طور سنتی تر، حمایت و مقاومت به عنوان خطوط نشان داده می شوند، موارد واقعی معمولاً آنقدر دقیق نیستند. در نظر داشته باشید؛ بازارها توسط برخی از قوانین فیزیکی که آنها را از نقض یک سطح خاص باز می دارد هدایت نمی شوند. به همین دلیل است که فکر کردن به حمایت و مقاومت به عنوان مناطق ممکن است سودمندتر باشد. می توانید این مناطق را به عنوان محدوده هایی در نمودار قیمت در نظر بگیرید که احتمالاً باعث افزایش فعالیت معامله گران می شود.

سطوح حمایت و مقاومت ارز دیجیتال از مهم‌ترین اندیکاتورهای تکنیکال هستند که توسط معامله‌گران بسیاری استفاده می‌شوند. به‌بیان‌ساده، اندیکاتور مقاومت و حمایت ارز دیجیتال به نقاط قیمتی خاصی در نمودارهای معاملاتی اشاره دارد که خرید و فروش گسترده در آن‌ها اتفاق می‌افتد. حمایت، سطح قیمتی است که ارزش ارز دیجیتال از آن پایین‌تر نمی‌رود. در چنین سطوحی اغلب شاهد خرید گسترده دارایی دیجیتال هستیم؛ درنتیجه تقاضا و قیمت دارایی افزایش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، مقاومت سطحی از قیمت است که دارایی بیشتر از آن رشد نمی‌کند. در چنین خطوطی حرکت صعودی بیشتر قیمت ارز ممکن نیست. ازهمین‌رو سطوح مقاومت اغلب با عرضه و تقاضای کمتری همراه هستند که در نهایت قیمت نیز کاهش می‌یابد. هنگامی که یک روند سطوح حمایت و مقاومت ارز دیجیتال را بشکند، بازار در جهت خاصی حرکت می‌کند و سطوح جدیدی شکل می‌گیرد.

چگونه خطوط مقاومت و حمایت ارز دیجیتال را پیدا کنیم؟

حمایت ومقاومت چیست؟

با شروع حمایت، تقاضا از سمت خریداران ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند و همین امر باعث جلوگیری از افت بیشتر قیمت می‌شود. در مقابل، مقاومت همان نقطه قیمتی است که یک ارز دیجیتال به‌سختی می‌تواند از آن عبور کند. در چنین مواقعی تقاضا کاهش پیدا کرده و قیمت نیز به همان مقدار کمتر می‌شود. پیدا کردن خطوط مقاومت و حمایت کار آسانی نیست و به تمرین و تکرار بسیار نیاز داریم.

داه‌های مختلفی برای یافتن سطوح حمایت و مقاومت به شما معرفی می‌کنیم:

شناخت کف و اوج قیمت؛ رایج‌ترین روش یافتن خطوط مقاومت و حمایت

اندیکاتور میانگین متحرک؛ ابزار کمکی تشخیص نقاط حمایت و مقاومت

هنگامی که معامله گران بتوانند سطوح حمایت و مقاومت را تشخیص دهند، می‌توانند زمان ورود و خروج را در بازار بهبود ببخشند. شناخت حمایت و مقاومت در بازار‌های صعودی و نزولی و بازار بدون روند نیز مفید هستند.

سطح حمایت (Support) چیست؟

حمایت (Support) سطحی است که تقاضای خریداران باعث جذب و تحریک فروشندگان شده است. این سطح از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند. در سطح حمایتی، معامله‌گران بولیش تمایل به خرید دارند. زیرا معتقد هستند که قیمت به اندازه کافی جذاب است و ممکن است کاهش بیشتری نداشته باشد.

سطح مقاومت (Resistance) چیست؟

در بررسی سطح حمایت و مقاومت در بازار ارزهای دیجیتال، مقاومت (Resistance) را می‌توان نقطه مقابل حمایت دانست. زیرا مقاومت سطحی است که عرضه در آن بیش از تقاضا است و حرکت صعودی را متوقف می‌کند.

مقاومت وقتی شکل می‌گیرد که خریدارانی که در سطوح پایین‌تر خرید کرده‌اند شروع به سیو سود کنند. خرس‌ها پوزیشن شورت می‌گیرند زیرا معتقد هستند قیمت همچنان در حال افزایش است و آماده است تا پولبک بزند. وقتی عرضه بیش از تقاضا باشد، روند صعودی قیمت متوقف شده و روند باز می‌گردد.

نکات جالب درباره حمایت و مقاومت ارزدیجیتال

  • وقتی بازار از مقاومت می گذرد، مقاومت به طور بالقوه می تواند به حمایت تبدیل شود.
  • هرچقدر قیمت سطح مقاومت و حمایت را تست کند ولی آن را نشکند، آن سطح حمایت و مقاومت قوی تر می شود.
  • وقتی یک حمایت یا مقاومت می شکند، قدرت حرکت دنباله روی بستگی دارد که که مقاومت یا حمایت شکسته شده با چه قدرتی حفظ می شود.

ترسیم سطوح حمایت و مقاومت

در ادامه یک راهنمای چهار مرحله‌ای برای کمک به شما در درک چگونگی شناسایی و ترسیم سطوح حمایت و مقاومت توضیح داده شده است.

مرحله اول – مشخص کردن بازه زمانی در نمودار قیمت

اگر هدف شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در بازه کوتاه مدت است، حداقل بازه ۳ تا ۶ ماه را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید حمایت و مقاومت را در یک بازه طولانی مدت شناسایی کنید، نمودار قیمت را حداقل در ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته بررسی کنید. توجه داشته باشید که در بازه‌های طولانی، نمودارها کمی فشرده به نظر می‌رسند.

شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در بازه بلندمدت برای ترید نوسانی مفید است و شناسایی آن‌ها در بازه کوتاه‌مدت برای ترید روزانه مفید است.

مرحله دوم – شناسایی حداقل ۳ منطقه در نمودار قیمت

یک منطقه را می‌توان به عنوان نقاط مهم در نمودار توصیف کرد که در آن قیمت حداقل یکی از این رفتارها را نشان داده باشد:

تردید برای صعود بیشتر بعد از یک صعود کوتاه

تردید برای افت بیشتر بعد از یک نزول کوتاه

برگشت‌های شارپ در یک قیمت خاص

به زبان ساده، هر منطقه‌ای در نمودار که بازار نسبت به آن چندین مرتبه واکنش نشان داده باشد، می‌تواند به عنوان سطوح حمایت و مقاومت در نظر گرفته شود.

مرحله سوم – تشخیص مناطق همتراز

هنگامی که به یک نمودار ۱۲ ماهه نگاه می‌کنید، نقاط زیادی را پیدا خواهید کرد. اما مسئله این است که بتوانید حداقل ۳ منطقه را در یک سطح قیمتی پیدا کنید.

یک نکته مهم که باید هنگام شناسایی این مناطق به آن توجه کنید، اطمینان از فاصله زمانی مناسب این مناطق قیمتی است. به این معنی که اگر منطقه ۱ در هفته دوم در ماه مه مشخص شود، شناسایی منطقه دوم در هر نقطه بعد از هفته چهارم ماه مه (از نظر زمانی مناسب) معنی‌دار خواهد بود. هرچه فاصله بین دو منطقه قیمتی بیشتر باشد، سطوح حمایت و مقاومت از قدرت بیشتری برخوردار خواهند بود.

مرحله چهارم – ترسیم یک خط افقی

سه منطقه قیمتی را با یک خط افقی بهم متصل کنید. این خط متناسب با قیمت فعلی بازار، به حمایت یا مقاومت تبدیل می‌شود. هرچه تعداد مناطق کنش قیمتی (با فاصله زمانی کافی) بیشتر باشد، سطوح حمایت و مقاومت قویتر هستند.

لطفاً توجه داشته باشید که در شناسایی و ترسیم سطوح حمایت و مقاومت، خطای تقریب را در نظر بگیرید. چرا که همیشه جای خطا وجود دارد. سطوح حمایت و مقاومت معمولاً در یک محدوده و نه در یک نقطه قیمتی خاص به تصویر کشیده می‌شوند. در واقع یک منطقه (zone) است که به عنوان حمایت یا مقاومت عمل می‌کند. به همین دلیل معمولاً به آن‌ها نقطه یا خط حمایت و مقاومت گفته نمی‌شود، بلکه از واژه منطقه یا سطح استفاده می‌شود.

قابلیت اطمینان سطوح حمایت و مقاومت

قابلیت اطمینان

سطوح حمایت و مقاومت تنها نشان‌دهنده تغییر احتمالی قیمت هستند. به هیچ وجه نباید به آن‌ها صددرصد اطمینان کرد. مانند هر چیز دیگری در تحلیل تکنیکال، تنها می‌توان احتمال وقوع یک واقعه را سنجید و هیچ چیز قطعی نیست.

با این حال، از نظر تاریخی می‌توان دریافت که هرگاه قیمت به یک سطح حمایت یا مقاومت رسیده، به شیوه‌ای خاص به آن واکنش نشان داده است. بنابراین، با در نظر گرفتن یکی از سه قانون تحلیل تکنیکال که «تاریخ تمایل به تکرار خودش دارد»، ما با این اعتقاد که قیمت به طور منطقی به سطوح حمایت و مقاومت واکنش نشان خواهد داد، پیش خواهیم رفت.

فلسفه روانشناختی سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت اغلب به دلیل حافظه معامله گران ایجاد می گردند. معامله گران که نسبت به رفتار پیشین قیمت دارای خاطره یکسانی هستند سعی می کنند با بروز رفتارهایی مشابه از تکرار مجدد خاطرات تلخ قبلی پیشگیری نمایند و همین عکس العمل جمعی منجر به ایجاد سطوح افقی بر روی نمودار می گردد که آنها را سطوح حمایت و مقاومت می نامیم. بعنوان مثال اگر قیمت یکبار به حد مشخصی رشد نموده و سپس در اثر وقوع یک رخداد یا خبر خاص بطور ناگهانی دچار ریزش بشود درآنصورت معامله گران سعی می کنند در دفعات بعدی به محض رسیدن قیمت به همان سطح، اقدام به فروش دارایی خود نمایند. تا بدین طریق سود خود را حفظ نموده و از دچار شدن به نزول مجدد بازار خودداری نمایند. این واکنش جمعی موجب ایجاد دو قله همسطح میگردد که آن را سطح مقاومت می نامیم. بنابراین مهمترین دلیل تشکیل سطوح حمایت و مقاومت (وحتی سایر الگوهای تکنیکال) در واقع وجود حافظه جمعی در بین فعالان بازار می باشد که موجب انجام رفتارهایی مشابه و تقریبا یکسان توسط ایشان می گردد. هدف از این رفتارها این است که از تکرار مجدد خاطرات تلخ قبلی جلوگیری گشته و یا خاطرات خوش قبلی مجددا تکرار بشوند.

و در پایان پاسخ به چند سوال کوتاه:

چرا اعداد رند معمولا خاصیت مقاومتی بیشتری دارند؟

زیرا اعداد رند معمولا بهتر در حافظه انسان باقی می ماند و همانطور که گفتیم علت وجود سطوح حمایت و مقاومت در واقع به دلیل همین حافظه جمعی معامله گران می باشد.

چرا مقاومت هایی که از تعداد زیادی قله/دره تشکیل شده باشند از اعتبار بیشتری برخور دارند؟

زیرا تعداد افرادی که دارای تجربه مشابهی نسبت به آن عدد مشخص هستند بیشتر می شود و این افراد در دفعات بعدی واکنش مشابهی را بر روی همان عدد مشخص از خود نشان می دهند.

چرا سطوح حمایت و مقاومت در تایم فریم های بلندمدت معتبرتر هستند؟

زیرا تعداد افرادی که دارای خاطره یکسانی نسبت به یک سطح مشخص قیمت هستند افزایش میابد. بطور کلی هرچه مدت زمان عمر یک سطح مقاومت بیشتر بشود میزان قدرت و اعتبار آن نیز افزایش خواهد یافت.

لینک های مفید
بالا