ارز دیجیتال

تفاوت پرایس اکشن مدرن و کلاسیک

1401/10/25 0

بازارهای مالی به یک مسیر طلایی برای رسیدن به سودهای بزرگ تبدیل شده اند، چرا که با استفاده از این شغل می توانید بدون در نظر گرفتن مکان فعلی خودتان، به کسب درآمد دلاری بپردازید اما برای رسیدن به همچین جایگاهی نیاز به تجربه و همچنین استفاده از تحلیل های تکنیکال دارید. در این بازار، سبک های مختلفی وجود دارد که در این پست می خواهیم به بررسی و مقایسه کوتاهی از تحلیل تکنیکال پرایس اکشن و کلاسیک بپردازیم، این مقایسه می تواند به شما تریدر فعال بازارهای مالی اعم از بورس و کریپتوکارنسی (cryptocurrency) کمک های شایانی بکند، لذا تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید تحلیل تکنیکال چیست؟

تفاوت تحلیل تکنیکال کلاسیک و پرایس اکشن

   تحلیل تکنیکال یا همان تحلیل فنی، روشی است برای تحلیل بازار به منظور کسب سود است. در این روش بدون در نظر گرفتن تاثیر اخبار و یا روانشناسی بازار، برای پیش بینی قیمت فقط به نمودار و داده ها آن توجه کرده و قیمت ها و حجم معاملات را در زمان حال با داده های گذشته بازار مقایسه می کنیم. در این میان از ابزارهای خاصی نیز بهره می گیریم که شامل اندیکاتورها، اوسیلاتورها، الگوهای متنوع نمودار و غیره … می شود. این ابزارها به ما کمک می کند تا نمودار را دقیق تر و سریع تر رصد و تحلیل کنیم. در واقع با این ابزارها، نمودار را به طور فنی و تکنیکالی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهیم تا بفهمیم چه اتفاقی در بازار افتاده بود و با توجه به قبل، بعد را پیش بینی کنیم.

تجزیه و تحلیل معامله گر قیمت ممکن است با تحلیل تکنیکال کلاسیک شروع شود، به عنوان مثال الگوهای ادواردز و مگی شامل خطوط روند ، شکست ها ، و عقب نشینی ها، که بیشتر شکسته می شوند و با تجزیه و تحلیل نوار به نوار اضافی، گاهی اوقات شامل حجم، تکمیل می شوند. این عمل قیمت مشاهده شده سرنخ هایی در مورد رفتار فعلی و احتمالی آینده سایر فعالان بازار به معامله گر می دهد. معامله‌گر می‌تواند توضیح دهد که چرا یک الگوی خاص، از نظر گاوهای نر (خریداران در بازار)، خرس‌ها (فروشندگان)، ذهنیت شلوغی سایر معامله‌گران، تغییر در حجم و عوامل دیگر، پیش‌بینی‌کننده است. دانش خوبی از آرایش بازار لازم است. تصویری که یک معامله گر ایجاد می کند نه تنها به دنبال پیش بینی جهت بازار است، بلکه سرعت حرکت، مدت زمان و شدت آن را نیز پیش بینی می کند، که همه اینها بر اساس ارزیابی معامله گر و پیش بینی کنش ها و واکنش های سایر فعالان بازار است.

الگوهای عمل قیمت در هر نوار اتفاق می‌افتد و معامله‌گر مراقب است که الگوهای متعدد منطبق یا در یک ترتیب خاص اتفاق بیفتند، و تنظیمی را ایجاد می‌کند که منجر به سیگنال خرید یا فروش می‌شود. معامله‌گران منفرد می‌توانند ترجیحات متفاوتی برای نوع تنظیمی که در معاملات خود روی آن تمرکز می‌کنند، داشته باشند.

یک معامله گر قیمت منتشر شده قادر است نام و توضیح منطقی برای حرکت بازار مشاهده شده برای هر میله منفرد در نمودار میله ای ارائه دهد، و به طور مرتب چنین نمودارهایی را با توضیحات و توضیحاتی در 50 یا 100 میله منتشر کند. این معامله‌گر آزادانه اعتراف می‌کند که ممکن است توضیحات او اشتباه باشد، با این حال توضیحات در خدمت هدفی هستند و به معامله‌گر اجازه می‌دهند تا یک سناریوی ذهنی حول «اقدام قیمت» فعلی در حین آشکار شدن آن بسازند.

روش تحلیلی پرایس اکشن 

روش تحلیلی پرایس اکشن، در واقع زیر شاخه ای از تحلیل تکنیکال به حساب می آید و نمی توان آن را به طور کل روش معامله گری و تحلیلی مجزایی در نظر گرفت. در واقع افرادی که با این روش کار می کنند، به اندیکاتورها و ابزارهای تکنیکالی کاری ندارند و برایشان مهم نیست قبلاً در بازار چه اتفاقی افتاده بود. فقط به این دقت دارند که در حال حاضر چه اتفاقی در بازار در حال وقوع است.

آنها عقیده دارند همه چیز در نمودار و قیمت نهفته است و هیچ آشفتگی ای در بازار نیست. در واقع پرایس اکشن تریدرها، الگوهای قیمت را تحلیل می کنند و به نمودار ساده نگاه می کنند. اندیکاتورها معمولاً کمی عقب تر از بازار عمل می کنند و به همین دلیل طرفداران پرایس اکشن از آنها صرف نظر می کنند و فقط تغییرات قیمت نمودار را مد نظر قرار می دهند. آنها با سویینگ ها (همان قله ها و دره های نمودار)، خطوط مقاومت و حمایت، نمودار میله ای و شمعی کار دارند و الگوهای شمعی را بسیار حائز اهمیت دانسته و مد نظر قرار می دهند.

   تریدرهای پرایس اکشن، با تکیه بر این واقعیت که اندیکاتورهای تکنیکالی همچون مکدی، میانگین متحرک و غیره … با تاخیر قیمت را بررسی می کنند و وجود همین شاخص ها مانع از این است که فرد به طور کامل به تغییرات قیمت توجه کند، آنها را دست و پا گیر دانسته و همه چیز را ساده می بینند.

 این روش مزایای زیادی دارد و به دلیل همین مزایا طرفداران زیادی را نیز به خود جلب کرده است.

مزایای پرایس اکشن

مزایای پرایس اکشن نسبت به تحلیل تکنیکال کلاسیک

پرایس اکشن مزایای بیشماری دارد. البته نمی توان آن را یک روش بی عیب و نقص وکامل به حساب آورد. بسیاری افراد همچنان طرفدار تحلیل تکنیکال کلاسیک هستند و این بخش مدرن تر تحلیل تکنیکال، یعنی پرایس اکشن، را اصلا قبول نداشته و قابل اعتماد نمی دانند. اما مزایای پرایس اکشن شامل:

  • ساده بودن:

در روش پرایس اکشن خبری از اندیکاتورها، اوسیلاتورها و محاسبات پیچیده ریاضی نیست و تریدر در این روش فقط به نمودارِ ساده نگاه می کند تا نظم حاکم بر آن را متوجه شود;

  • رایگان بودن:

این متد کلاً رایگان، قابل اجرا در هر برنامه و هر بازار مالی است و لازم نیست بابت برنامه های آن پولی پرداخت شود;

  • جامع بودن:

در پرایس اکشن بر خلاف تحلیل تکنیکال کلاسیک که با استفاده از اندیکاتورها تنها یک بخش بازار (مثلاً حجم در مکدی) را مورد بررسی قرار می دهد، جوانب مختلف بازار را همزمان و به طور جامع بررسی می کند که این امر هم سرعت کار را بالا می برد و هم نتیجه بهتری را عاید تریدر می کند;

  • سرعت:

در این روش، همانند داده های اندیکاتورها تاخیری وجود ندارد و همه چیز همزمان با تغییرات بازار بررسی می شود و به همین دلیل بسیار سریع تر از تحلیل تکنیکال کلاسیک است.

  به طور کلی پرایس اکشن از اعتبار بالایی برخوردار است، شاید چون اندیکاتورهای تاخیری در آن بی تاثیرند.

بیشتر بخوانید پرایس اکشن چیست؟

و در نهایت

در تحلیل تکنیکال کلاسیک بیشتر تمرکز بر روی اشکال هندسی و الگو ها و پترن های تکنیکال میباشد که بنیاد روانشناسی بسیار محکمی پشت آن ها وجود دارد و این موضوع موجب میشود خطای کمتری داشته باشد.در واقع میتوان گفت تحلیل به این روش ساده تر میباشد .

همچنین این روش تحلیل را میتوان مناسب برای بازار بورس ایران ،ارزهای دیجیتال و بازار فارکس دانست.

اما تحلیل تکنیکال مدرن با استفاده از آمار و ارقام و یا فرمول های ریاضی که به این فرمول ها اندیکاتور میگویند آینده بازار را پیش بینی میکند. در تحلیل تکنیکال مدرن ما نیاز به یک بازار استاندارد و ازاد داریم تا نمودار به آزادی مسیر خود را طی کند که عملا در بازار بورس ایران به دلیل دامنه نوسان که موجب کنترل قیمت میشود و همچنین ساعات تعطیلی زیاد این روش تحلیلی مناسب نمیباشد. ولی برای بازار های ارز دیجیتال بسیار لازم و ضروری میباشد.

لینک های مفید
بالا