ارز دیجیتال

بهترین استیبل کوین های بازار کدامند؟

1401/10/03 0

در بازاری که با نوسانات عجین شده، گاهی اوقات ثبات یکی از مورد نیازترین گزینه‌ها است. استیبل کوین‌ها همان گزینه‌ای هستند که ثبات ارز فیات را با انعطاف‌پذیری ارز دیجیتال ترکیب می‌کنند. در واقع استیبل کوین‌ها با پیوند دادن ارزش ارزهای دیجیتال به دارایی‌های پایدارتر مانند ارزهای فیات، با نوسانات قیمت مقابله می‌کنند.

ارز دیجیتال تتر محبوب‌ترین و ارزشمندترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی است.

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین‌ها (Stablecoin) گونه‌ای از رمزارزها هستند که برای حفظ ثبات، ارزش خود را با نسبت ۱:۱ به یک دارایی خارجی مانند دلار، یورو یا طلا وابسته می‌کنند. محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال باثبات، آن‌هایی هستند که ارزش‌شان به دلار آمریکا وابسته است.

استیبل کوین‌ها به عنوان دارایی‌هایی با ثبات و مناسب برای سرمایه‌گذارانی هستند که قص دارند پول‌های خود را در بازاری پرنوسان ذخیره کرده به شهرت برسند. پیش از ایجاد و معرفی این گونه رمزارزها، معامله‌گران مجبور بودند تا پس از معامله، فرآیندی طولانی و پرهزینه را برای تبدیل ارزهای دیجیتال خود به ارزهای فیات انجام دهند.

با توجه به اینکه ارزش هر کدام از ارزهای پایدار یا استیبل کوین توسط ارزهای فیات متناظر با آنها، ارزهای دیجیتالی معتبر و الگوریتم ها تعیین می گردد طبیعی است که ارزش هر یک مشابه نباشد و فرق کند. بنابراین با وجود اینکه نوسانات قیمت استیبل کوین ها بسیار کمتر است اما باید روی مواردی سرمایه گذاری کنید که شناخته شده تر هستند و سیستم کاری و مکانیسم عملکرد آنها توسط ارزهای فیات و عوامل گفته شده مشخص باشد. در ادامه به چند نمونه بهترین استیبل کوین برای ایرانیان اشاره خواهیم کرد.

بهترین استیبل کوین‌ها برای خرید و فروش

بهترین استیبل کویین

  • تتر (USDT)

رمزارز تتر که با عنوان Tether هم شناخته می‌شود، محبوب‌ترین و ارزشمندترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی است. با توجه به انجام معاملات در پایه بازار تتر، این رمزارز دارای بیشترین حجم معاملاتی است و بیشترین جابه‌جایی را در بین تریدرها دارد.

البته موضوع ارز دیجیتال تتر بسیار گسترده است؛ اگر تمایل دارید که در مورد انواع مختلف تتر مطلع شوید، مقاله تفاوت تتر erc20 و trc20 را مطالعه کنید.

قیمت هر واحد تتر برابر با یک دلار است و همواره به عنوان یک استیبل کوین غیر متمرکز با پشتوانه دلار آمریکا محسوب می‌شود. اگر همین حالا به لیست ارزهای دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی نگاهی بیندازید، رمزارز Tether را خواهید دید که در مرتبه سوم (پس از بیت کوین و اتریوم) ایستاده است.

  • دلار GUSD

ارز دیجیتال GUSD هم دقیقاً شرایط قیمتی مشابهی با تتر دارد و همیشه یا قیمت یک دلار به فروش می‌رسد. رمزارز GUSD یا Gemini توسط یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ ارز دیجیتال بیت کوین ارائه شده است؛ برادران وینکلووس که از پایه‌گذاران اصلی GUSD هستند، یکی از بهترین استیبل کوین ها را به بازار ارائه داده‌اند تا بتوان با استفاده از ثبات قیمتی آن به راحتی در سرمایه‌گذاری‌ها یا خرید ارزهای دیجیتال دیگر با قدرت کامل ظاهر شد.

  • ترو یو اس دی (TrueUSD)

این استیبل کوین غیر متمرکز را هم باید در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال یک دلاری قرار داد. همان‌طور که تتر و GUSD همواره ارزشی برابر با یک دلار دارند، رمزارز TrueUSD هم همیشه با قیمت یک دلار به فروش می‌رسد. یکی از مهم‌ترین مزایای این رمزارز این است که شرکت‌های ثالث همواره از ارزش ترو یو اس دی پشتیبانی می‌کنند و همین مسئله باعث شده است که مسائل مهمی همچون شفافیت و امنیت در مورد آن صدق کنند.

  • دای (DAI)

همان‌طور که در طول موضوعات این مقاله بارها به رمزارز دای (DAI) به عنوان یکی از بهترین Stablecoin ها یاد شده است، لازم است که آن را در لیست امروزمان جا بدهیم. رمزارز دای همواره با پشتوانه دلار آمریکا به فروش می‌رسد و مانند سایر استیبل کوین‌هایی که ذکر کردیم، یک دلار ارزش دارد. این ارز دیجیتال روی شبکه بلاک چین غیر متمرکز و قدرتمند اتریوم قرار دارد و پلتفرمی که آن را عرضه می‌کند؛ میکردائو (MakerDAO) نامیده می‌شود.

  • یو اس دی کوین (USDC)

یو اس دی کوین که با عنوان USDC شناخته می‌شود، پشتوانه‌ای قدرتمند دارد که بسیاری از کاربران دنیای کریپتوکارنسی آن را به خوبی می‌شناسند. پشتوانه Stablecoin یو اس دی کوین، صرافی معتبر و مشهور کوین‌بیس (Coinbase) است و برخلاف تمامی استیبل کوین‌هایی که تا اینجا معرفی کردیم، ارزشی کمتر از یک دلار دارد. ارزش همیشگی رمزارز  USDC برابر با ۰.۹ دلار است همواره پس از رمزارز تتر (Tether) از محبوبیت بالایی در بین کاربران و تریدرها برخوردار است. یو اس دی کوین هم از حجم معاملاتی قابل توجهی در بین کاربران و تریدرها برخوردار است و می‌توان بر سرمایه‌گذاری روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

  • دلار بایننس (BUSD)

 بایننس USD یکی دیگر از محبوب ترین Stablecoin ها در بازار کریپتو است. این کوین توسط بایننس عرضه شده است. اساساً این رمزارز بایننس است که به پول نقد فیات، به طور خاص تر، دلار آمریکا متصل شده است.

  • ارز ترا (UST)

 نیز یکی از گزینه‌های جذاب برای شما TerraUSD است.این کوین نیز مانند سایرین به دلار آمریکا متصل است و به برنامه های DeFi این امکان را می‌دهد تا بدون هیچ محدودیتی به پتانسیل خود دست یابند.

توکن طلایی (DGX)

این کوین مخصوص طرفداران طلاست! توکن طلای دیجیتال یک استیبل کوین است که توسط طلا پشتیبانی می‌شود. این رمزارز بر روی بلاک چین اتریوم توسعه یافته است.

  • دلار PAX

Pax Dollar یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل است. این کوین نیز بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود.

  • Neutrino

Neutrino USD یک استیبل کوین مبتنی بر الگوریتم رمزنگاری شده است و توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود. USDN شامل برنامه‌هایی مانند سهام، وثیقه و پرداخت پاداش است. این برنامه‌ها کاملا شفاف هستند و حاکمیت آنها با قراردادهای هوشمند تضمین می‌شود.

می‌توانید با نگهداری استیبل کوین‌ها در مدت زمان طولانی، سود کنید، اما بر طبق گفته وب‌سایت The Motley Fool، «خرید استیبل کوین‌ها به عنوان یک استراتژی برای سرمایه‌گذاری، شکلی پرمخاطره‌تر از قرار دادن پول در حساب پس انداز بانک است.» در مجموع، اگر قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارید بهتر است تا همه تخم‌ مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید و بر روی یک سبد متنوع سرمایه‌گذاری کنید.

در نهایت

استیبل کوین‌ها معمولا به دلیل ثبات قیمت به عنوان «ایمن‌ترین» شکل دارایی در دنیای رمزارزها شناخته می‌شوند. با این وجود، باید بدانید که برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، که ساختاری غیرمتمرکز دارند، استیبل کوین ها معمولا بسیار متمرکز هستند. استیبل کوین‌های Tether، USDC و Binance USD همگی متعلق به شرکت‌هایی متمرکز هستند و توسط آن‌ها اداره می‌شوند.

سازمان‌ها و نهادهای مالی‌ای که استیبل‌کوین‌ها را منتشر می‌کنند، قدرت و ثروت را به روشی مشابه بانک‌ها جمع‌آوری می‌کنند؛ اما این کار را بدون هیچ یک از مجوزهای معمول یا الزامات حسابرسی انجام می‌دهند. طی چند سال اخیر، ارزش کل بازار استیبل کوین‌ها به نزدیک به ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است. این امر باعث درخواست‌هایی برای تنظیم مقررات مربوط به استیبل کوین ها مانند بانک‌ها شده است، زیرا این رمزارزهای باثبات دیگر وارد سیستم مالی شده‌اند و می‌توانند باعث شوند تا شوک های اقتصادی از هر طرف به طرف دیگر برسند.

لینک های مفید
بالا