ارز دیجیتال

وردپرس چیست؟

1401/11/11 0

وردپرس (WordPress) متداول‌ترین سیستم مدیریت تولید محتوا (Content Management System | CMS) برای طراحی وب سایت بدون کدنویسی در جهان به حساب می‌آید. دلایل معتبری برای کسب چنین جایگاهی برای وردپرس وجود دارد که در این مقاله به این دلایل پرداخته شده است. وردپرس علاوه بر انعطاف‌پذیری و رایگان بودن که از مهم‌ترین مزایای آن هستند، مزیت‌های دیگری نیز نسبت به سایر پلتفرم‌های طراحی وب سایت دارد.

 وردپرس چیست ؟

 وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز یا همان متن باز (Open Source) است که ایجاد و مدیریت وب سایت‌ها را آسان می‌کند. می‌توان گفت که این ابزار محبوب‌ترین ابزار مدیریت محتوا در دنیا به حساب می‌آید. امروزه میلیون‌ها صاحب کسب‌وکار، وبلاگ نویس و ناشر از وردپرس برای حفظ حضور آنلاین خود در فضای مجازی استفاده می‌کنند. این سیستم مدیریت محتوا با استفاده از برنامه نویسی PHP توسعه داده شده است که به نظر پیچیده می‌آید ولی در واقعیت اصلاً اینطور نیست.

سیستم مدیریت محتوای متن باز وردپرس به عنوان نرم افزاری در نظر گرفته می‌شود که برای ایجاد و ویرایش وب سایت توسط مدیر سایت ساخته شده است و نیازی به کدنویسی ندارد. برای شروع کار با وردپرس می‌توان وارد «پیشخوان» (داشبورد) سایت خود شد و صفحات جدید ایجاد کرد، در مجله «نوشته» (پُست) قرار داد، ظاهر بصری وب سایت را به‌روزرسانی کرد و کارهای متعدد دیگری را انجام داد.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا یا (cms) متن باز( open source ) است که به وسیله آن می‌توانید یک وب‌سایت ایجاد کنید. از آن‌جا که سیستم وردپرس رایگان است، هر کاربری می‌تواند فایل‌های مربوطه‌ی آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهد. البته بدیهی است که وردپرس بخشی از نیازهای کاربران را برآورده می‌کند اما برای شخصی سازی و برآورده ساختن سایر نیازها، به متخصصینی نیاز است که تغییرات لازم را ایجاد کرده و یا سایر امکانات و ابزار مورد نیاز کاربران را فراهم نمایند.

وردپرس توسط فردی به نام مت مولنوگ – Matt Mullenweg نوشته و برنامه نویسی شد و اکنون به بزرگترین سیستم مدیریت محتوای جهان (طبق این آمار) تبدیل شده است.

وردپرس چیست؟

وردپرس چه کاربردی دارد؟

وردپرس یک سیستم سایت سازه که هم خیلی ساده است و هم خیلی حرفه ای و خفن…! یعنی چی؟ یعنی شما میتونید خیلی راحت در مدت زمان ۲ روز یک وبسایت حرفه ای با امکانات بالا رو بدون کدنویسی راه اندازی کنید و همچنین سایت شما ظرفیت داشتن امکاناتی در حد دیجی کالا را هم داشته باشد. جالب اینجاست که برای بدست آوردن این مهارت ها هم شما نهایتا به ۲ ماه زمان احتیاج دارید بدون اینکه نیاز به یادگیری کدنویسی داشته باشید. حالا میبینید وردپرس چیست و چه قابلیت هایی داره..!

اما یک نکته را همینجا خدمتون عرض کنم که اگر میخواید از مهارت طراحی سایت با وردپرس بعنوان شغل استفاده کنید و درآمدهای بالا ازش داشته باشید قطعا توصیه میکنم کدنویسی وردپرس را هم یادبگیرید که البته اگر درست و اصولی آموزش ببینید و طبق نقشه راه پیش برید یادگیری کدنویسی وردپرس هم اصلا کار سختی نیست.

مزیت های پلتفرم وردپرس چیست؟

  • نصب آسان و راحت

یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های وردپرس نصب آسان آن است. به گونه‌ای که در عرض چند دقیقه یک فرد نه چندان حرفه‌ای، قادر به نصب و ایجاد صفحات جدید خواهد بود. سادگی و بدون دردسر بودن راه‌اندازی این سیستم مدیریت محتوا، باعث شده است که در بین طراحان سایت از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

  • قابلیت ایجاد بخش‌های گوناگون

پس از طراحی قالب وردپرس، می‌توانید با استفاده از افزونه‌ها، هر بخشی که در سایت خود با توجه به کاربری آن نیاز داشتید را به وجود آورید. به عنوان مثال سایت مورد نظر شما یک سایت فروشگاهی است و برای سایت فروشگاهی بخش‌هایی نظیر درگاه پرداخت، سبد خرید و… نیاز است تا تعریف شود و این امکان به راحتی با استفاده از افزونه‌ها انجام پذیر است.

  • مدیریت آسان

پس از طراحی و شخصی‌سازی سایت وردپرسی خود، اقدام به انتشار محتوا خواهید کرد. اگر با سایر سیستم‌های مدیریت محتوا کار کرده باشید، متوجه خواهید شد که مدیریت سایت با استفاده از وردپرس بسیار ساده‌تر است. وردپرس فضای مدیریتی قابل درک و ساده‌ای دارد و هر فرد مبتدی می‌تواند از آن استفاده کند.

  • امنیت

پس از راه‌اندازی سایت مورد نظر یکی از اساسی‌ترین مسائلی که باید به آن توجه کنیم، مسئله امنیت در برابر هک شدن است. وردپرس با بروز رسانی‌های مستمر خود، امنیت سایت‌ها را تامین می‌کند. فراموش نکنید که در طراحی وب‌سایت امنیت را از همه لحاظ تامین کنید.

  • پشتیبانی مطلوب

یکی از موارد مهمی که در هنگام انتخاب سیستم مدیریت باید به آن توجه کنید، سطح پشتیبانی آن و اطلاعات قابل دسترس، در کشور شماست. خوشبختانه استفاده از وردپرس در کشور ما برای طراحی سایت بسیار مرسوم است و نیز از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشد، به همین دلیل مطالب و آموزش‌های لازم، فایل‌های مورد نیاز و آپدیت‌ها، به راحتی در دسترس قرار میگیرند.

  • رایگان بودن

استفاده از وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا از خیلی جوانب بسیار مقرون به صرفه تر از سایر سیستم‌ها می‌باشد. در ابتدا لازم به ذکر است که امکان طراحی سایت در وردپرس به صورت کاملا رایگان وجود دارد و نیز بسیاری از افزونه‌های آن نیز رایگان هستند. آن دسته از افزونه‌هایی که باید خریداری شوند و یا به حالت پریمیوم ارتقا داده شوند نیز، قیمت مناسبی دارند و شما می‌توانید با کمترین هزینه، سایتی حرفه ای طراحی کنید. اگر شما در بازار طراحی وب‌سایت شاغل هستید، انتخاب وردپرس برای آن دسته از مشتریانی که سایتی با قیمت مناسب می‌خواهند، بهترین انتخاب است.

  • وردپرس به عنوان هسته یک سایت فروشگاهی

هم اکنون فریموورک‌ها و افزونه‌های متعددی برای تبدیل وردپرس به یک سایت بزرگ فروشگاهی وجود دارند که توسط صدها هزار نفر در سرتاسر جهان در حال استفاده هستند و بدون کوچکترین مشکلی در روند کار وب‌سایت، به خدمات دهی به خریداران محصولات مشغول‌اند. افزونه هایی همچون WooCommerce و Easy Digital Downlods از آن جمله هستند. همچنین جدا از استفاده از افزونه‌ها، در صورتی‌که طراح قالب وردپرس  شما توانایی پیاده سازی یک فروشگاه آنلاین را بدون استفاده از افزونه‌های فروشگاهی داشته باشد، می‌تواند از امکانات پیش‌فرض خود وردپرس برای این منظور استفاده کند.

  • کاریری متنوع

یکی از مزیت‌های وردپرس طراحی انواع سایت‌ با هر هدف و امکاناتی است به عنوان مثال: وبلاگ، وب‌سایت شخصی، وب‌سایت تجاری، فروشگاه آنلاین، وب‌سایت آموزشی، وب‌سایت کاری و… .

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه وردپرس که با نام پلاگین وردپرس نیز شناخته می‌شود، نرم افزار کوچکی است که قابلیت‌های جدیدی را به سایت وردپرس شما اضافه می‌کند یا قابلیت‌های موجود را در سایت وردپرس شما توسعه می‌دهد. مهم‌ترین افزونه‌های کاربردی وردپرس که هر سایت وردپرسی باید نصب داشته باشد شامل موارد زیر است:

  1. افزونه Jetpack
  2. افزونه Word fence Security
  3. افزونه Google Analytics for WordPress
  4. افزونه Yoast
  5. افزونه Akismet
  6. افزونه Elementor
  7. افزونه WPForms
  8. افزونه UpdraftPlus
  9. افزونه Optimole
  10. افزونه WP Rocket
  11. افزونه Redirection

قالب وردپرس

قالب وردپرس چیست؟

قالب وردپرس که به آن تم وردپرس نیز می‌گویند، ابزاری برای تغییر چیدمان و طراحی سایت شماست. از طریق قالب وردپرس می‌توانید ظاهر سایت خود شامل طرح، تایپوگرافی، رنگ و سایر عناصر طراحی را سفارشی کنید. وب سایت‌های زیادی همچون تم فارست در این زمینه فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید قالب دلخواه خود را انتخاب و خریداری کنید.

کلام آخر

 وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز است که با استفاده از آن می توان اقدام به طراحی و ساخت سایت کرده و با استفاده از قالب وردپرس و افزونه وردپرس که این سیستم در اختیار ما می گذارد قادر خواهیم بود تا با استفاده از توابع وردپرس برای نمایش هر نوع محتوا و اطلاعاتی در سایت وردپرسی خود اقدام کنیم.همچنین پشتیبانی وردپرس و فراوانی آن در منابع آموزشی، فروشندگان قالب و افزونه وردپرس و سایت‌های خدمات دهنده در پشتیبانی وردپرس نیز به حد کافی وجود دارند که می توان با استفاده از آنها به رفع مشکلات و نیازهای خود بپردازید.

لینک های مفید
بالا