ارز دیجیتال

عرضه اولیه بازی یا igo چیست؟

1401/11/09 0

عرضه اولیه بازی مفهوم جدیدی در دنیای ارزهای دیجیتال است. همزمان با رسیدن دنیای بازی به بستر بلاک چین‌، پدیده IGO به یکی از موضوعات اصلی در فضای رمزارز‌ها تبدیل شده است. در این فرآیند سرمایه گذاران قبل از آغاز یک پروژه بازی، روی آن سرمایه گذاری می کنند و از ارز درون بازی به عنوان پاداش بهره مند می شوند. سوالی که اینجا پیش می آید این است که چرا باید روی IGO سرمایه گذاری کنید؟ در این مطلب سعی داریم تا مفهوم عرضه اولیه بازی (IGO) را مورد بررسی قرار دهیم و با آن بیشتر آشنا شویم.

عرضه اولیه بازی (IGO)

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم عرضه اولیه بازی یا IGO رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که عرضه اولیه بازی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که IGO مخفف عبارت Initial Game Offering به معنی عرضه اولیه توکن بازی هست. عرضه اولیه بازی رویداد تامین سرمایه برای استارت آپ های گیمینگ و پروژه های بازی های بلاک چینی هست. شرکت کننده ها در این رویداد می تونن توکن های پروژه رو به همراه مزایای دیگه مثل بهره مندی از تخفیف های درون بازی دریافت کنند.

جالب اینجاست که بدونین عرضه اولیه بازی یا IGO یه رویداد جذب سرمایه هست که معمولا از طریق فروش جمعی برای پروژه های صنعت بازی و استارت آپ ها انجام میشه.IGO ها رو میشه به عنوان یه راه جایگزین برای ایجاد سرمایه برای پروژه های بازی و استارت آپ ها در نظر گرفت. اصطلاح پیش فروش در گذشته به عنوان هم معنی با IGO استفاده شده، ولی کاملا منطبق با مفهوم اون نیست، چون پیش فروش ممکنه به سایر فعالیت های فروش خصوصی یا تامین مالی جمعی هم اشاره داشته باشه. IGO ها بعضی وقت ها فروش توکن ها شناخته میشن. اون ها معمولا شامل سرمایه گذارانی میشن که توکن هایی رو می خرن که دسترسی به یه سرویس یا پلتفرم رو فراهم می کنه.

روند انجام عرضه اولیه بازی (IGO) چگونه است؟

عرضه اولیه بازی (Initial Game Offering) یکی از روش‌های جذب سرمایه برای بازی‌های بلاک چینی است. تقریبا می‌توان آن را شبیه به عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering) دانست، اما در IGO می‌توان علاوه بر توکن بازی، به دارایی‌های دیگر درونی بازی نیز دسترسی پیدا کرد. این دارایی‌های درون بازی معمولا شامل جعبه‌های جایزه، کاراکترها، لباس، ابزار، سلاح و دیگر آیتم‌ها می‌شود. در بیشتر موارد، برای شرکت داشتن در یک بازی بلاک چینی به NFTهای خاصی نیاز خواهد بود.

در حال حار چندین لانچپد برای IGO در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها Binance NFT ،BSCPad ،TrustSwap و EnjinStarter هستند. لانچ‌پدهای مختلف مراحل متفاوتی برای IGO دارند، اما کاربران برای شرکت کردن در عرضه اولیه بازی معمولا ملزم به خرید توکن بومی پلتفرم هستند. به عنوان مثال در IGOهای پلتفرم Binance NFT سرمایه گذاران باید ابتدا اقدام به خرید بایننس کوین و بعد نگهداری آن در کیف پول متصل به این صرافی کنند تا مجاز به شرکت در عرضه اولیه بازی باشند.

پس از خرید مقدار لازم توکن، شرکت‌کنندگان باید آن‌ها را برای بازه زمانی مشخصی در یک استخر نقدینگی قفل کنند. سپس بر اساس مقدار سرمایه قفل‌شده خود و الگوریتم توزیع پروژه، مقدار مشخصی توکن مثلی یا غیر مثلی قابل استفاده در بازی یا خرید و فروش در بازارهای مالی مستقل دریافت خواهند کرد.

لانچپد بایننس ان اف تی برای انتخاب برندگان جایزه از یک مکانیزم ثبت نامی استفاده می‌کند تا تمام شرکت‌کنندگان در IGO سهمی مساوی در برنده شدن جایزه توکن NFT بازی داشته باشند. برخی مواقع شرکت کنندگان در IGO باید توکن‌های مثلی یا غیر مثلی برنده شده در لانچ‌پد را برای مدتی مشخص استیک یا هولد کنند تا در آینده مجاز به معامله آن در بازارهای مالی شوند.

هدف اصلی IGO چیست؟

از آن‌جایی که روند بازی برای کسب درآمد، با افزایش تعداد پروژه‌های بازی در پلتفرم‌های بلاک چین داغ می‌شود، تقاضا برای سرمایه مشخص است. در نتیجه، اصطلاح IGO شکل می‌گیرد که نشان دهنده گام جدیدی برای روش جمع‌آوری سرمایه در سال 2021 است. هدف اصلی IGO، ارائه ورود اولیه به منابع بازی است که مصرف‌کنندگان بتوانند در آن سرمایه‌گذاری کنند و بازده بالقوه را پیش‌بینی کنند. IGO همچنین یک شانس فوق‌العاده برای بازگشت سرمایه است.

ويژگی‌های IGO چیست؟

برای این که بدانیم ویژگی‌های IGO چیست؟ در ابتدا باید بگوییم که عرضه اولیه بازی (IGO)، نوعی از سرمایه گذاری جمعی است، این فرآیند به‌طور معمول به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بودجه بیش‌تری برای پروژه‌های خود دریافت کنند و در عین حال به گیمرها دسترسی زودهنگام می‌دهد. محبوب ترین بازی‌ها در دسته IGO در Kickstarter هستند، جایی که هزاران پروژه توسط میلیون‌ها حامی در سراسر جهان تامین مالی شده‌اند.

IGO‌ها چه زمانی اتفاق می‌افتند؟

IGOها زمانی اتفاق می‌افتند، که پروژه مورد نظر به بودجه نیاز دارد تا بتواند راه‌اندازی شود و به طور کامل عملیاتی شود. به عنوان مثال، اگر کسی ایده‌ای برای یک شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاکچین داشته باشد، اما نرم‌افزار لازم برای توسعه آسان یا ارزان نباشد یک IGO می‌تواند سرمایه مورد نیاز را افزایش دهد.

igo چیست؟

وجه تمایز IGO چیست؟

IGO یا همان عرضه اولیه بازی، جدیدترین روند در صنعت ارزهای دیجیتال است. این تئوری درست مانند ICO (عرضه اولیه سکه) است. وجه تمایز این است که در Initial Game Offerings، این پلتفرم، میزبان پروژه‌های مختلف بازی است که به توکن‌ها یا NFT ها به عنوان پاداش و ارز درون بازی وابسته است.

IGO برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

معمولا سرمایه‌گذارانی که گیمر هستند، پروژه‌های بازی را به پروژه‌های DeFi روی بلاک چین ترجیح می‌دهند، زیرا آن‌ها زمان خود را صرف بازی و تجربه بازی‌های ویدیویی مختلف کرده‌اند. بنابراین، پلتفرم IGO مکان مناسبی برای گیمرها برای کسب سود با شرکت در IGOهای پروژه‌های بازی است. IGO، هم‌چنین می‌تواند برای توسعه دهندگانی که می‌خواهند تضمین کنند، هیچ جنبه‌ای از بازاریابی یا توسعه را از دست نمی‌دهند، مفید باشد.

خطرهای احتمالی موجود در عرضه اولیه بازی

باید بدانیم که خطرهایی نیز در رابطه با IGO وجود دارند. یکی از ریسک‌های محتمل این است که یک بازی به صورت موفقیت‌آمیزی ساخته نشود. همواره توسعه‌دهندگان رویاهای بزرگی را در سر می‌پرورانند اما ممکن است بازی ساخته شده به درستی کار نکند و یا مردم مایل به بازی کردن آن نباشند.

این احتمال نیز وجود دارد که پروژه هدف شما جعلی و کلاهبرداری باشد. به این صورت که افراد فعال در پروژه به اصطلاح بازی، پول زیادی را با منتشر کردن داستان‌های جذاب در مورد بازی جذب کرده و در یک چشم به هم زدن غیب می‌شوند. در گذشته به تعداد دفعات زیادی شاهد اتفاق افتادن این موضوع در زمینه ICO بوده‌ایم. با وجود اینکه هیچوقت نمی‌توانید از بازده مالی داشتن یک IGO اطمینان حاصل کنید اما می‌توانید تا حد ممکن از خود در برابر خطرهای احتمالی حفاظت کنید. برای انجام این کار می‌توانید پروژه مورد نظر را با دقت مورد بررسی قرار دهید و شیوه سازمان‌دهی عرضه اولیه بازی را زیر نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید متاورس چیست؟

کلام پایانی

عرضه اولیه بازی یکی از بهترین بسترها برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های جدید دنیای ارز دیجیتال است. روزبه‌روز به تعداد فعالان حوزه گیمینگ اضافه می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش تعداد متقاضیان و حجم سرمایه در رویدادهای IGO باشیم. فراموش نکنید که بسیاری از توکن‌های معروف روزی از طریق همین رویدادها به فروش رسیده‌اند. پس اگر اهل سرمایه‌گذاری‌های پرریسک هستید، حتماً سری به لانچ‌پدهای عرضه اولیه توکن بازی بزنید؛ شاید فرصتی در انتظار شما است.

لینک های مفید
بالا