ارز دیجیتال

هدف بیت کوین چیست؟

1401/10/22 0

ارز دیجیتال بیت کوین بیش از 10سال است که توسط شخص یا اشخاصی ناشناس به وجود آمده است، اما به دلیل عدم شناخت و عدم اعتماد مردم نسبت به رمز ارزها چندان مورد استقبال قرار نگرفته بود.

ارز بیت کوین به علت اهدافی که  دارد، امروزه در ردیف محبوب ترین ارزهای دیجیتال قرار گرفته و به عنوان پادشاه ارزها از آن یاد می‌شود. در این پست به بررسی تعدادی از این اهداف می‌پردازیم تا با عوامل منحصر به فرد بودن این رمز ارز محبوب، آشنا شویم.

مقاله پیشنهادی: سازنده بیت کوین کیست؟

اهداف بیت کوین چیست؟

  • اولین  هدف بیت کوین این هست که واسطه های نقل و انتقال مالی همانند بانک ها را  از بین ببرد. این ارز دیجیتال محبوب برای رسیدن به این هدف نیاز به ایجاد امنیت مالی بالایی دارد، به همین منظور فناوری بلاکچین ایجاد شد تا امنیت تراکنش مالی فراهم شود.
  • دیگر هدف بیت کوین این می‌باشد که تحت کنترل ونظارت مقامات دولتی یا نهاد خاصی نیست و آزادی خرید برای کاربرانش ایجاد کرده است. در حدی که خرید و فروش این ارز به اندازه پول های فیزیکی موجود، رایج شده است.
  • یکی دیگر از اهداف بیت کوین این است که تراکنش های مالی را بهینه کند. بیت کوین امکان انتخاب مبلغ هزینه انجام تراکنش یا همون مبلغ کمیسیون و یا عدم پرداخت هزینه بابت آن را فراهم می کند.
  • جلوگیری از کلاه برداری و جعل از دیگر اهدف مهم بیت کوین می‌باشد. همانطور که همگی می‌دانیم جعل کردن پول های واقعی یکی از مسائل امروز هست که با آن مواجه هستیم و آسیب زیادی به اقتصاد کشورها میزند. استفاده از بیت کوین می‌تواند از این اتفاقات جلوگیری کند.
  • هدف بعدی استفاده از بیت کوین این است که کاربران بیت کوین قادر هستند تراکنش های خود را کنترل کنند. هیچ کس نمی تواند بدون اطلاع و موافقت شما انتقال و برداشتی را از حساب شما داشته باشد و هیچ کس نخواهد توانست به اطلاعات مربوط به تراکنش ها و مبادلات شما دست یابد.
  • کاربران بیت کوین همچنین می توانند خرید ارز دیجیتال و یا فروش ارز دیجیتال خود را با استفاده از پشتیبان گیری و کد گذاری محافظت کنند. علاوه براین هویت و اطلاعات شخصی آنها همیشه محافظت می شود، زیرا نیاز به اعلام هیچ یک از آنها برای انجام پرداخت، نیست.
  • از دیگر مزایای بیت کوین، شفافیت و بی طرفی آن است. هر تراکنش و تمام اطلاعات مربوط به آن برای همه در دسترس است و بنابراین همه می توانند در هر لحظه آن را بررسی و مشاهده کنند. پروتکل بیت کوین رمزگذاری شده است و به همین دلیل هیچ انسان یا سازمانی نمی تواند آن را کنترل یا دستکاری کند. شبکه بیت کوین غیرمتمرکز است و بنابراین هیچ کس آن را به طور کامل کنترل نخواهد کرد. بنابراین با توجه به این دلایل بیت کوین همیشه شفاف و پیش بینی شده است.
  • عدم وابستگی بیت کوین

اصلی ترین هدف بیت کوین چه بود و هدف فعلی آن چیست؟

اصلی‌ترین هدف بیت کوین انتقال یا ذخیره پول به صورت کاملا امن می‌باشد. به طور کلی بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت دیجیتال با امنیت بسیار بالا شناخته می‌شود و توانسته به محبوبیت در میان مردم برسد. اصلی‌ترین اهداف بیت کوین، که تا کنون به خوبی بر آورده شده‌اند به شرح زیر می‌باشند:

انتقال ارز به اشخاص دیگر بدون کارمزد

از آن جایی که برای انتقال ارزهایی مانند دلار، یورو و یا حتی ریال، بانک و یا صرافی، مبلغی را به عنوان کارمزد از فرد انتقال دهنده دریافت می‌کنند، هدف بیت کوین این بود که انتقالات ارز به حساب اشخاص دیگر بدون احتساب کارمزد انجام شوند.

انتقال ارز بدون واسطه

هدف بیت کوین به عنوان یک شبکه غیر متمرکز این بود که تمامی تراکنشات بدون واسطه و نظارت فرد یا سازمان مشخصی صورت پذیرد. این هدف بیت کوین نیز به خوبی تحقق یافته و تمامی تراکنشات توسط خود کاربران انجام شده و توسط ماینرها تایید می‌شوند.

ناشناخته ماندن مشخصات افراد در حین انتقال

در بانک‌ها و موسسات مالی، برای انتقال پول، مشخصات طرف مقابل و در واقع گیرنده پول خواسته می‌شود. هدف بیت کوین این بود که ارزی را وارد بازار کند که نیاز به داشتن اطلاعات فرد نباشد و انتقال ارز تنها با داشتن کد مخصوصی از طرف مقابل ممکن شود. این هدف بیت کوین نیز برآورده شده و انتقال پول با استفاده از کد مخصوص فرد گیرنده انجام می‌پذیرد و نیازی به دانشتن نام و مشخصات طرف مقابل نیست.

 بیت کوین هر روز توجه افراد بیشتری را به خود جلب می کند. تقاضا برای خرید بیت کوین رو به افزایش است. این احتمال وجود دارد که با افزایش تقاضا برای خرید این ارز و با توجه به ظرفیت محدود این شبکه، بیت کوین تا قیمت ۴۰۰ هزار دلار نیز افزایش قیمت داشته باشد.

 در کنار رشد روز افزون بیت کوین و افزایش علاقه مردم به استفاده از این ارز، دیگر آلت کوین ها نیز ارزش بیشتری پیدا می کنند. به این ترتیب درآینده ای نه چندان دور باید شاهد سلطه رمزارزها بر جهان اقتصادی باشید. این ارز شیوه تعامل مردم با سیستم مالی را تغییر می دهد.

 اگر اخبار این ارز را دنبال کرده باشید، به خوبی می دانید که این ارز روند خوبی را در سال های گذشته طی کرده است. موسسات سرمایه گذاری، شرکت های بزرگی مانند پی پل به این بازار پیوسته اند. دولت های متوجه فرصت های موجود در این ارز شده است. بنابراین در آینده روزگار بیت کوین متفاوت خواهد بود.

هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین وجود ندارد. اما هر کشوری قوانین متفاوتی را در برخورد با بیت کوین وضع کرده است. ایران از آن دسته از کشور هایی است که اجازه خرید و فروش و استخراج این رمزارز را صادر کرده است. البته سکه های استخراجی باید به بانک مرکزی فروخته شوند. از سوی، دیگر رمزارزها نیز در صرافی های مجازی ، خرید و فروش بیت کوین را انجام می دهند.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

سخن آخر

آینده روزهای متفاوتی را برای بیت کوین و هواداران آن به همراه دارد. به زودی تمام کسانی که روزگاری با این ارز مخالف بوده اند نیز به این ارز روی می آوردند. سرعت انجام تراکنش ها پایین است. اما این مسئله از علاقه کاربران کم نکرده است. شاید در آینده اقداماتی درباره افزایش ظرفیت هر بلاک و تسریع انجام تراکنش ها نیز انجام شود.

لینک های مفید
بالا