ارز دیجیتال

توکن نقدینگی چیست؟

1402/03/17 0

توکن نقدینگی یا LP، توکن های خاصی هستند که توسط صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال ایجاد می شوند. صرافی های غیرمتمرکز یا به اختصار DEX، پلتفرم های معاملاتی هستند که از طریق آنها می توانید دارایی های خود را نگهداری یا مدیریت کنید و به خدمات واسطه گری نیاز ندارید. وقتی یک استخر نقدینگی را تامین مالی می کنید، قرارداد هوشمند با توجه به میزان توکن هایی که سپرده گذاری می کنید به شما پاداش می دهد. اینجاست که نقش توکن‌های نقدینگی مشخص می‌شود زیرا این توکن‌ها پاداش شما هستند. به همین دلیل، توکن های LP به عضوی بسیار مفید در بازار تبدیل شده اند. این دقیقاً روشی است که زیربنای عملکرد بازارسازان خودکار (AMM)، مانند Uniswap، سوشی سواپ (Sushi Swap)، پنکیک سواپ و Compound است.  هنگامی که توکن ها در یک استخر نقدینگی سپرده می شوند، پلتفرم به طور خودکار یک توکن جدید تولید می کند که نشان دهنده سهم سپرده گذار از آن استخر است. این توکن ها Liquidity Provision Tokens یا به اختصار LP نامیده می شوند و برای بسیاری از سرویس ها در پلتفرم اصلی و حتی دیگر پلتفرم های DeFi قابل استفاده هستند.

توکن نقدینگی چیست؟

توکن‌های ال پی به ‌منظور ردیابی مشارکت افراد در استخر نقدینگی کل به کار برده می‌شوند؛ چون این توکن‌ها با سهم هر فرد از استخر نقدینگی کل تناسب و همبستگی دارند. به زبان بسیار ساده، توکن نقدینگی بر اساس فرمول زیر عمل می‌کند: ارزش کل استخر نقدینگی تقسیم بر عرضه در گردش توکن‌های LP = ارزش یک توکن ال پی از نظر خصوصیات فنی، LP token ها چندان با دیگر توکن‌های موجود در شبکه تفاوت ندارند. برای مثال، توکن‌های ال پی صادرشده در یونی سواپ و سوشی سواپ که هر دو روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند، در واقع توکن‌های ERC-20 محسوب می‌گردند. همانند دیگر توکن‌های ERC-20 این توکن‌ها نیز قابل انتقال، مبادله و استیک کردن روی دیگر پروتکل‌ها خواهند بود. اغلب استخرهای نقدینگی به کاربران این امکان را می‌دهند که هر وقت خواستند توکن‌های نقدینگی خود را بدون هیچ‌ گونه مداخله‌ای بازخرید نمایند. با وجود این، بسیاری از آنها در موارد بازخرید زودتر از موعد، از شما مبلغی را به‌ عنوان جریمه دریافت می‌کنند. رابطه میان توکن LP و سهم نسبی از یک استخر نقدینگی در اکثر اوقات دست‌کم در دو مورد کاربرد دارد:
۱. به‌ منظور تعیین سهم تأمین‌کننده نقدینگی از کارمزد تراکنش‌های انباشته‌شده در طی ‌زمان تأمین نقدینگی.
۲. به ‌منظور تعیین میزان نقدینگی که هنگام بازخرید توکن‌های ال پی از محل استخرهای نقدینگی به تأمین‌کنندگان بازگردانده می‌شود.
موارد استفاده دیگری نیز در پلتفرم‌های امروزی DeFi برای توکن نقدینگی در حال پدید آمدن است. این موارد عبارتند از:
۱. استیک کردن توکن‌های LP به ‌منظور دریافت پاداش‌های بیشتر که به ‌عنوان راهی برای ترغیب LP ها به قفل ‌کردن نقدینگی خود در استخرها شناخته می‌شود. گاهی اوقات به این فرآیند، فارمینگ اطلاق می‌گردد.
2.    استفاده از ارزش توکن ال پی به ‌عنوان فاکتور واجد شرایط بودن برای دسترسی به عرضه اولیه صرافی متمرکز (IDO). به‌ عبارت‌ دیگر، برای مشارکت در IDO های به‌خصوص، یک فرد باید مقدار مشخصی از توکن LP را در اختیار داشته باشد.

نتیجه گیری :
انواع توکن تأمین نقدینگی می‌تواند برای پذیرش محصولات جدید، به ویژه محصولات مرتبط با دیفای بسیار مفید باشد. با این حال، باتوجه به سودمندی و امکانات بسیار زیاد، توکن‌های نقدینگی در پلتفرم‌های متنوعی مانند بازی‌های بلاک چین یا متاورس‌ استفاده می‌شوند. همگی هم با هدفی واضح این کار را انجام می دهند؛ جذب افراد به این فضاها و افزایش پذیرش آن‌ها.در هر صورت موفقیت توکن نقدینگی به محصول ارائه شده، مفید بودن آن و علاقه‌ای که در جامعه برمی‌انگیزد، بستگی دارد. اگر یک توکن نقدینگی به همه این‌ موارد دست پیدا کند،‌ احتمالا با یک موفقیت حتمی طرف هستیم.

لینک های مفید
بالا