ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه چیست؟

1402/02/05 0

اگر کسی تصور کند بدون رعایت اصول مدیریت سرمایه می‌تواند در بازارهای ارز دیجیتال و دیگر بازارهای مالی به سود پایدار برسد، سخت در اشتباه است. وارد شدن به معامله بدون مدیریت سرمایه‌گذاری، مانند رانندگی با چشمان بسته است. همان‌قدر که احتمال دارد با رانندگی با چشمان بسته به مقصد برسید، ممکن است که بدون برنامه مشخص برای مدیریت کردن سرمایه، در بازارهای مالی سود کسب کنید. وقتی از مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری صحبت می‌شود، بسیاری از معامله‌گران دقیقاً نمی‌دانند که بحث بر سر چه موضوعی است؛ به همین دلیل، تصمیم گرفتیم این مقاله را آماده کنیم. در ادامه، به این پرسش پاسخ خواهیم داد که مدیریت سرمایه چیست و از چه اصولی برای پیاده‌سازی آن باید استفاده کنید. تا پایان ما را همراهی کنید.

مدیریت سرمایه چیست؟

در پاسخ به سؤال مدیریت سرمایه چیست می‌توان گفت: مدیریت سرمایه یعنی تلاش برای بقای سرمایه و حتی کسب سود و افزایش سرمایه. با این حساب هر فردی که به دنبال حفظ و رشد دارایی خود است باید با مفهوم مدیریت سرمایه گذاری یا دارایی آشنا باشد. این مفهوم آنقدر مهم است که حتی می‌توان از آن به عنوان رکن اصلی یک سرمایه گذاری موفق یاد کرد. فردی را تصور کنید که وارد بازار بورس شده و همان ماه اول با ضرر شدیدی روبرو می‌شود. حال به نظر شما چه چیزی عامل شکست این فرد بوده است؟ بازار بورس؟ عوامل بیرونی؟ این موارد می‌توانند درست باشند و حتی عوامل بیشتری ممکن است باعث متضرر شدن این شخص باشد، اما قبل از بررسی این عوامل باید بررسی کرد که مدیریت سرمایه و سرمایه گذاری این شخص به چه صورتی بوده است. مدیریت سرمایه اصلی‌ترین عامل شکست‌ها و موفقیت‌ها در سرمایه گذاری است.

اهمیت مدیریت سرمایه (Capital Management) :

سرمایه‌گذاری نیاز به آموزش و آگاهی از ارکان اصلی معامله‌گری را دارد. مدیریت سرمایه سنگ بنای اصلی موفقیت در بازار مالی است، به دلیل آنکه تضمین‌کننده بقایای سرمایه‌گذاران و حافظ رشد و سرمایه آن ها می‌باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معامله‌گری که مدیریت سرمایه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و از آن آگاهی دارد، به هنگام معاملات از آرامش روحی نیز برخوردار است زیرا تمام ریسک‌های ممکن را در نظر گرفته و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است. چیزی که هرگز نباید از آن بگذرید، جریان نقدینگی و مدیریت سرمایه است. نداشتن مهارت مدیریت سرمایه می‌تواند صدمات جدی (و به طور بالقوه غیرقابل‌جبران) به کسب‌وکار شما وارد کنند که جبران آن دشوار است.  بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه مدیریت سرمایه می‌تواند از کسب‌وکار شما محافظت کند و به شما کمک کند تا به یکباره پیشرفت کنید.

مدیریت سرمایه در گردش چیست ؟

برای تعریف مدیریت سرمایه در گردش لازم است که ابتدا مفهوم سرمایه در گردش تعریف شود و مفهوم آن روشن شود. در ادامه مفهوم سرمایه در گردش توضیح داده خواهد شد. سرمایه در گردش یک شـرکت مـجموعه مبالغی اسـت که در دارایی‌های جاری سـرمایه‌گذاری می‌شود. اگر بدهی‌های جاری از دارایی‌های جاری کسر گردد، مقدار خالص سرمایه در گردش به دست می‌آید. مدیریت سرمایه در گردش عبارت است از تعیین حجم و ترکیب منابع و مصارف آن به نحوی که ثروت سهامدارن افزایش یابد. شرکت‌ها سرمایه در گردش را به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌ها و عملیات اصلی شرکت نگهداری می‌کنند، زیرا شرکت همیشه نیازمند مقداری نقدینگی برای خرید مواد اولیه مصرف است. سرمایه در گردش به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری توان نقدینگی شرکت به‌کار می‌رود. هر چه قدر مقدار سرمایه در گردش بالا باشد، توان نقدینگی شرکت نیز بالاتر خواهد بود. به طور خلاصه، سرمایه در گردش، سرمایه‌گذاریی است که امکان تداوم فعالیت شرکت را در کوتاه‌مدت فراهم می‌کند تا از فعالیت اصلی و سرمایه گذاری بلند‌مدت خود پشتیبانی کرده و به اهداف بلندمدت خود برسد. مدیریت سرمایه به صورت مدیریت منابع و مصارف کوتاه‌مدت شرکت تعریف می‌شود. دارایی‌های‌جاری و بدهی‌های ‌جاری معمولاً از محل فروش‌های کنونی و پیش‌بینی شده تامین می‌شوند.

نتیجه گیری :
در این مطلب بررسی کردیم که مدیریت سرمایه چیست و چگونه باید اصول آن را بازارهای مالی مختلف پیاده کرد. به‌هیچ‌وجه نمی‌توان نسخه واحدی برای همه سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی پیچید. گاهی اوقات ممکن است دو معامله‌گر با روش‌های مدیریت سرمایه گذاری کاملاً متفاوت، وارد معامله یکسانی شوند. این موضوع کاملاً طبیعی است. شما از چه روش‌هایی برای مدیریت سرمایه در بازارهای مالی استفاده می‌کنید؟ 


 

لینک های مفید
بالا