ارز دیجیتال

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/27 0

نهنگ های ارز‎دیجیتال و خصوصا بیت‎کوین اشخاصی هستند که مقادیر زیادی رمز‎ارز را در اختیار دارند، زیرا سرمایه های اولیه خود را از طریق سرمایه گذاری و یا استخراج  ارز دیجیتال و یا روش‎های دیگر اولیه جمع کرده اند. نهنگ‎ها با داشتن منابع قابل توجهی در نوک انگشتان خود، می توانند با خرید یا فروش مقادیر زیادی دارایی، بر بازار تأثیر بسزایی بگذارند و باعث نوسانات قیمت شوند. در دنیای رمزنگاری، نهنگ ها اغلب با نوسانات زیاد همراه هستند. معامله گران و سرمایه گذاران آنها را از نزدیک تماشا می‎کنند و فعالیتی که تماشای نهنگ را برای به دست آوردن بینش های ارزشمند و تصمیم گیری های سرمایه گذاری آگاهانه دارد.

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که از اسم نهنگ بیت کوین می‌توان حدس زد، صحبت از سرمایه زیاد و در اختیار داشتن منابع عظیم بیت کوین است. به عبارتی، به آن دسته از افرادیکه در زمینه ارز دیجیتال، از منابع و رمز ارزهای بسیار زیاد برخوردار باشند و هر گونه عملی از سمت آن‌ها بتواند بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قابل توجهی قرار دهد، به اصطلاح نهنگ بیت کوین یا نهنگ ارز دیجیتال می‌گویند. حال در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد که نهنگ بیت کوین چگونه ترید کرده و بازار رمز ارزها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در اینجا، چند گزینه وجود دارد که به‌واسطه آن، نهنگ ارز دیجیتال می‌تواند قیمت‌های این حوزه را با کاهش و یا افزایش روبرو سازد:

• کاهش قیمت: این مورد در زمانی اتفاق می‌افتد که نهنگ بیت کوین تصمیم می‌گیرد تا تمامی بیت کوین‌های خود را به فروش برساند، اما این مورد را با قیمتی کمتر انجام می‌دهد. از طرفی، نهنگ ارز دیجیتال می‌داند که بازار مربوطه نمی‌تواند تمامی‌سرمایه وی را خریداری کند. این مورد در ادامه باعث می‌گردد تا قیمت رمز ارز، کاهش پیدا کرده و ارزش آن به‌صورت موقتی با افت روبرو شود. سپس، نهنگ بیت کوین رمز ارز مد نظر خود را می‌خرد و پس از آنکه به میزان کافی آن را تهیه کرد، به‌صورت آنی تمامی‌سرمایه خود را از بازار حذف می‌کند. به این کاهش قیمت، دامپ هم می‌گویند.

• افزایش قیمت: در موارد دیگر، نهنگ ارز دیجیتال تصمیم می‌گیرد تا به افزایش قیمت بپردازد. بدین صورت که کلیه سرمایه را با قیمت بالاتری به بازار منتقل می‌کنند و در اینجا نیز، افراد و بازار قادر نخواهند بود تا پروسه خرید را انجام دهند. این موضوع باعث می‌شود تا برخی از افراد این طور تصور کنند که نرخ ارزی دیجیتال، در آینده‌ای نزدیک با افزایش روبرو خواهد شد. به همین دلیل است که به خرید بیشتر آن اقدام می‌کنند. در اینجا است که نهنگ بیت کوین به هدف خود رسیده و با شادمانی هرچه تمام تر، ارز را با قیمتی بالاتر عرضه کرده و به فروش می‌رساند. بدین ترتیب، افرادیکه عمدتاً تازه کار هم هستند، این ارز را می‌خرند.

نهنگ در ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد؟

حالا سوال بعدی اینجاست که نهنگ ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد و چرا اصلا باید درباره نهنگ ها بدانیم؟ فرض کنید که قیمت بیت کوین تحت تاثیر عوامل مختلف به ۱۵ هزار دلار رسیده است و شرایط نشان میدهد که هم ممکن است این قیمت پایین ترین قیمت برای بیت کوین باشد و هم این امکان وجود دارد که قیمت بیت کوین باز هم با افت بیشتری روبرو شده و حتی به زیر ۱۰ هزار دلار برسد. یکی از مهمترین روش های تحلیلی در بازار رمز ارزها که می‌توانید از آن برای پیش بینی و تحلیل چنین شرایطی استفاده کنید تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال است. در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال شما می‌توانید با استفاده از استراتژی های مختلف و همچنین ابزارهای مختلف در دسترس نسبت به پیش بینی آینده قیمت ها اقدام نمایید و تصمیم بگیرید که آیا آینده بیت کوین نشان از افت بیشتر آن دارد یا اینکه می توانید این نتیجه گیری را انجام دهید که بیت کوین تمام افت های خود را انجام داده و باید شاهد افزایش قیمت ها در آن باشیم. اما گاهی اوقات استفاده از تحلیل تکنیکال نمی تواند قدرت لازم برای پیش بینی قیمت را در اختیار معامله گر قرار دهد و در چنین مواقعی بررسی برخی از داده ها می تواند شرایط بهتری را برای این تشخیص به وجود آورد. به عنوان مثال یکی از مهمترین این روش ها بررسی رفتار نهنگ ارز دیجیتال بیت کوین است. اگر در قیمت ۱۵ هزار دلار مشاهده کرده که نهنگ بیت کوین در حال خرید تعداد قابل توجهی از توکن های مربوط به این ارز دیجیتال است و تقاضای خرید بسیار زیادی برای آن ایجاد شده می توانید به این نتیجه گیری بنویسید که دیگر شاهد افت بیشتر قیمت بیت کوین خواهید بود و احتمالا باید روند صعودی آن آغاز شود. به همین سادگی شما با بررسی و تحلیل رفتار نهنگ بیت کوین به این نتیجه رسید که آیا زمان مناسبی برای خرید این ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بر روی آن رسیده است یا خیر. به همین ترتیب شما برای تصمیم گیری درباره خرید ارز دیجیتال می توانید از این روش تحلیلی استفاده نمایید که در واقع به نوعی در این روش در حال بررسی و آنالیز رفتار نهنگ ها در بازار هستید که با توجه به نوع رفتار آنها برای معامله گری خود اقدام کنید.

نتیجه گیری :
اگر قصد دارید روزی در این بازار تبدیل به نهنگ شوید، فقط کافی است با تحلیل درست و میزان سرمایه‌ی کافی وارد بازی شوید. حضور نهنگ‌ها هم می‌تواند سودآور و هم آسیب‌رسان باشد به همین سبب نمی‌توان با قاطعیت از خوب یا بد بودن آن سخنی گفت. در پایان مقاله لازم به ذکر است که اگر در بازار قصد فعالیت دارید یا در حال ترید هستید، قبل از هر تصمیمی تحلیل و بررسی را فراموش نکنید و گول تغییرات آنی بازار را نخورید. به عبارت ساده‌تر مراقب باشید توسط نهنگ‌ها بلعیده نشوید.

لینک های مفید
بالا