ارز دیجیتال

اسپوفینگ یا سفارش جعلی چیست؟

1402/03/08 0

بازار ارزهای دیجیتال هم مثل سایر بازارهای مالی، از حملات اسپوفینگ (Spoofing) در امان نیست! چیزی در موردش شنیدین؟ اصلا می دونین حمله اسپوفینگ چیست؟ می دونین اسپوفینگ چه تاثیری در بازار ارزهای دیجیتال می ذاره؟ ثبت سفارشات جعلی با چه هدفی انجام میشه؟ ایا اسپوفینگ همیشه جواب میده؟ آیا جعل کردن سفارشات در بازار ارزهای دیجیتال غیر قانونی هست؟ چجوری از اسپوفینگ در امان بمونیم؟ نکات مهم درباره اسپوفینگ چیست؟ دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این حمله به دست بیارین؟ اگه جواب شما بله هست، تا انتهای این مقاله همراه ما باشین. بازار ارزهای دیجیتال با گذشت زمان، تونسته به بازار پرسود تبدیل بشه و کاربران زیادی رو برای خرید ارز دیجیتال به سمت خودش جذب کنه. هرچند ورود آگاهانه به این بازار با کمک تحلیل ارز دیجیتال و برخی دیگه از ابزارها، جلوی خیلی از ضررهای احتمالی رو می گیره، ولی با این حال در این بازار شکارچیان خطرناکی هستن که هر روز روش های کلاهبرداری خودشون رو تقویت می کنند. یکی از این روش ها اسپوفینگ هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اسپوفینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد اسپوفینگ یا Spoofing به شما ارائه کنیم و به بررسی اهداف حمله اسپوفینگ بپردازیم و نکات مهم درباره اسپوفینگ رو مورد بررسی قرار بدیم.

اسپوفینگ یا سفارش جعلی چیست؟

اسپوفینگ، روشی است که به واسطه آن، افرادی (اسپوفرها) اقدام به دستکاری در بازارهای مالی و ارز دیجیتال می‌نمایند. این‌گونه حملات جعلی، نه تنها در بازار خرید و فروش ارز دیجیتال، بلکه در بسیاری از بازارهای مالی مانند بازار کالا و سهام، برای دستکاری قیمت‌ها رخ می‌دهد. متاسفانه، تشخیص اینکه تغییر قیمت ارزهای دیجیتال، طبیعی بوده یا به خاطر دستکاری اتفاق افتاده، بسیار دشوار است. برای همین آشنایی با این شیوه کلاهبرداری، برای هر کسی که در این حوزه فعالیت می‌کند، بسیار ضروری است.

اسپوفینگ، چگونه کاربران را فریب می‌دهد؟

اکنون که متوجه شدیم Spoofing  چیست، بهتر است به سراغ نحوه عملکرد آن برویم. شاید بتوان گفت، کار اصلی که حملات اسپوفینگ می‌کنند، تأثیرگذاری روی احساسات شما است. برای این کار، اسپوفر (کسی که اقدام به اسپوفینگ می‌کند)، سعی می‌کند تا ذهن شما را با کمک انبوهی از سفارشات خریدوفروش، فریب بدهد. برای درک بهتر این کلاهبرداری، تصور کنید یک اسپوفر، قصد دارد تا مقداری اتریوم (Ethereum) خرید کند. او اگر بخواهد از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کند، شاید بتواند سیگنال‌های خرید را به‌درستی تشخیص دهد؛ اما معمولاً اسپوفرها قصد دارند رمزارز خود را در مقدار بسیار پایین‌تر و به‌اندازه‌ای که خودشان می‌خواهند بخرند. برای این کار، آن‌ها تعداد زیادی سفارش خرید را در کمی بالاتر از سطح مقاومت ثبت می‌کنند. با این اقدام، بسیاری از کاربران از شکسته‌شدن حد مقاومت ناامید می‌شوند و فکر می‌کنند این حد مقاومت دیگر شکسته نخواهد شد؛ بنابراین موج ثبت سفارشات فروش آغاز شده و روند قیمتی نزولی می‌شود. در این هنگام، ربات‌هایی که سفارشات جعلی را ثبت کرده‌اند، صبر می‌کنند تا رمزارز موردنظر تا قیمت هدف کاهش پیدا کند. به‌محض نزدیک‌شدن به قیمت موردنظر، تمام سفارشات جعلی خرید لغو می‌شوند. اکنون اسپوفر می‌تواند رمزارز خود را در پایین‌ترین قیمت بخرد.

اسپوفینگ چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور‌که احتمالاً می‌دانید، عامل تعیین قیمت‌ها در بازار عرضه‌ و تقاضاست؛ بنابراین، دست‌کاری این عامل می‌تواند به کسب سود منجر شود. هدف از اسپوفینگ نیز دقیقاً تلاش برای ایجاد تصوری کاذب از فشار خرید یا فروش در بازار است. وقتی تعداد زیادی سفارش خرید یا فروش در بازار وارد می‌شود، این توهم را در دیگران ایجاد می‌کند که تقاضا برای آن دارایی خاص افزایش یا کاهش یافته است؛ بنابراین، آنان هم دست به کار می‌شوند و شروع به خرید یا فروش می‌کنند. این کار باعث افزایش یا کاهش قیمت آن دارایی می‌شود. وقتی قیمت بازار به سطح مطلوب رسید، معامله‌گر سودجو سفارش‌های جعلی‌اش را لغو می‌کند. بعد از لغو سفارش‌ها، قیمت تا مدتی همچنان به روندی که در پیش گرفته است، ادامه می‌دهد. در این زمان، کلاه‌بردار فرصت دارد معاملاتش را در طرف مقابل بازار انجام دهد؛ یعنی اگر قیمت افزایش یافته است، ارزهای خود را بفروشد و اگر کاهش یافته باشد، ارز مدنظر خود را بخرد. ازآن‌جاکه روش مناسبی برای تشخیص واقعی یا جعلی‌ بودن سفارش‌ها وجود ندارد، بازار معمولاً واکنش شدیدی دربرابر آن‌ها نشان می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل، اسپوفینگ می‌تواند روشی کارآمد برای سودجویی باشد؛ مخصوصاً اگر سفارش‌ها در نقاط حمایت یا مقاومت قرار داده شوند. اسپوفینگ اغلب از‌طریق معاملات با فرکانس بالا (HFT) انجام می‌شود؛ چراکه برای دست‌کاری حرکات قیمت در بازار، به تعداد زیادی سفارش جعلی نیاز است. ازآن‌جاکه تنظیم یا لغو این حجم از سفارش‌ها به‌صورت دستی دشوار است، سودجویان از الگوریتم‌ها یا ربات‌هایی برای ثبت و لغو خودکار سفارش‌ها استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری :
اسپوفی (Spoofy) نامی است که به یک تریدر ناشناس داده شده است که در سال ۲۰۱۷ مظنون به دستکاری قیمت‌ها در پلتفرم معاملاتی Bitfinex بود. نام «اسپوفی» بر اساس یکی از استراتژی‌های او به این تاجر ناشناس اختصاص داده شده است: جعل. اسپوفینگ نوعی از دستکاری بازار است که در آن یک تریدر یک یا چند سفارش بسیار قابل توجه را ارسال می‌کند؛ اما قصد حفظ آنها را ندارد.


 

لینک های مفید
بالا