ارز دیجیتال

عرضه و تقاضا چیست؟

1402/02/13 0

عرضه و تقاضا شاید یکی از اساسی‌ترین مفاهیم اقتصاد و رکن مهم اقتصاد بازارهای مالی و ارز دیجیتال محسوب می‌شود. تقاضا به مقدار محصول یا خدمتی اطلاق می‌شود که برای خریداران مطلوب باشد. مقدار تقاضا، مقداری از محصول یا خدمت است که مردم مایل به خریدن آن با قیمتی مشخص هستند؛ رابطه‌ی میان قیمت و مقدار تقاضا به رابطه‌ی تقاضا معروف است. عرضه نشان‌دهنده‌ی مقدار آورده‌ی بازار است. مقدار عرضه به مقدار محصول یا خدمتی گفته می‌شود که تولیدکننده مایل به تأمین آن با قیمت مشخص است. ارتباط میان قیمت و مقدار محصول یا خدمت عرضه‌شده به بازار را رابطه‌ی عرضه می‌گویند؛ بنابراین، قیمت بازتابی از عرضه و تقاضاست.

عرضه چیست؟

عرضه (Supply) یک مفهوم اقتصادی کلی است که بیان می‌کند اگر قیمت یک محصول افزایش پیدا کند، میزان عرضه آن نیز افزایش می‌یابد و با کاهش قیمت محصول میزان عرضه آن نیز کاهش می‌یابد. در واقع می‌توان گفت که قیمت یک محصول و میزان عرضه آن با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند. عرضه به میزان تقاضا و تغییرات قیمت بستگی دارد و به سرعت با این تغییرات سازگار می‌شود. تغییرات تقاضا و قیمت ممکن است به صورت فصلی، موقت یا دائمی باشد از این رو فروشنده باید عرضه محصولات خود را متناسب با آن تنظیم کند.

تقاضا چیست؟

تقاضا برای کالای «الف» نشان‌دهنده مقادیر مختلفی است از  این کالا است که مصرف‌کنندگان حاضر می‌شوند در قیمت‌های مختلف و در دوره زمانی معین، خریداری کنند البته به شرط ثابت بودن سایر عوامل و شرایط تاثیر گذار. همان‌طور که بالاتر بیان شد، یکی از نیروهای اقتصادی در بازار، عامل تقاضا است. همچنین، از مهم‌ترین اهداف اقتصاد، برطرف‌کردن نیاز‌ها با توجه به امکانات محدود است. در حقیقت،فرد نیاز به یک کالا یا خدمات تقاضا را احساس می‌کند و تقاضا برای آن کالا تا جایی ادامه می‌یابد که مصرف‌کننده با مصرف آن احساس سیری کند. در نتیجه، از یک طرف عامل تقاضا ناشی از نیاز به مصرف کالاست و از طرفی دیگر مصرف‌کننده تا آنجا کالای موردنیازش را تقاضا می‌کند که از مصرف آن احساس رضایتمندی کند و بدون توجه به محدودیت‌ها تا نقطه سیری آن‌را تقاضا کند. از مهم‌ترین، انگیزه‌های ایجاد‌کننده تقاضا مطلوبیت یا رضایتمندی است. از نظر مصرف‌کننده یک کالا تا زمانی ارزش دارد که بتواند با آن رفع نیاز کند و تا جایی کالا را مصرف می‌کند که با آن به احساس رضایتمندی و مطلوبیت برسد. در واقع، مصرف‌کننده برای کالایی که بیشترین نیازش را برطرف کند، ارزش بالاتری قائل می‌شود.

عوامل موثر بر تعیین عرضه و تقاضا :

در بازار سرمایه عواملی مانند، گزارشات مربوط به عملکرد شرکت‌ها، میزان سودسازی و فروش آن‌ها، اخبار مربوط به افزایش سرمایه، نرخ بهره در سایر بازارها، نرخ بازده بدون ریسک، اخبار مربوط به ورود پول به بازار و تصویب قانون‌های حمایتی از بازار، همه و همه بر تقاضای افراد تاثیر می‌گذارند. برای مثال افزایش نرخ بازده بانکی (نرخ بدون ریسک) باعث می‌شود که تقاضا برای سهامداری کاهش پیدا کند. دلیل آن هم این است که بیشتر سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز هستند و یک سود مطمئن با مقدار کم را به بازدهی بالای همراه با ریسک ترجیح می‌دهند. شرایطی مانند توسعه و عمق یافتن بازار، تغییر در شرایط و سیاست‌های اقتصادی و... بر میزان عرضه در بازار موثر هستند.  در بازار سرمایه عرضه‌کنندگان اولیه، شرکت‌هایی هستند که نیاز به تامین مالی دارند. تقاضا‌کنندگان هم می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی باشند که با هدف‌های مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. در شرایط عادی و نه هیجانی، می‌بینیم که تغییرات در میزان عرضه و تقاضا به آرامی اتفاق می‌افتد. اما در روزهای هیجانی بازار، این تغییرات به‌سرعت اتفاق می‌افتد که می‌تواند باعث به‌وجود آمدن صف‌های خرید و فروش سنگین شود. بیایید میزان عرضه و تقاضای موجود برای یکی از سهم‌های بازار سرمایه را با هم بررسی کنیم. همان‌طور که می‌دانید برای مشاهده این صفحه باید به سایت Tsetmc مراجعه کرده و نماد مربوط به شرکت را جستجو کنیم. در انتهای تابلوی زیر، در سمت راست، قیمت پیشنهادی متقاضیان، برای خرید سهم را مشاهده می‌کنید. در سمت چپ تابلو هم قیمت پیشنهادی سهامداران برای فروش (قیمت عرضه) را می‌بینید. زمانی که قیمت تقاضا شده با قیمت عرضه شده برابر باشند، یک معامله انجام می‌گیرد.

نتیجه گیری :

با مطالعه این مقاله اکنون به خوبی میدانیم که عرضه و تقاضا چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد. اگر در هر یک از بازارهای مالی فارکس، ارز دیجیتال یا بورس ایران در حال انجام معامله هستید حتماً باید شناخت کامل و کافی نسبت به سطوح عرضه و تقاضا در این بازار را پیدا کرده و استفاده از این سطوح را در معاملات خود نیز اضافه کنید. در این مقاله سعی کردیم تا صحبت درباره سطوح عرضه و تقاضا و مفهوم این اصطلاح ها در بازارهای مالی را با زبان بسیار ساده آغاز کنیم و در انتها نیز تلاش کردیم تا استراتژی های معاملاتی فوق العاده جذاب را به دانسته های شما اضافه کنیم تا با استفاده از این استراتژی ها معاملات خود را در بازارهای مالی تدوین کنید.

لینک های مفید
بالا