ارز دیجیتال

سختی شبکه بیت کوین چیست؟

1402/03/27 0

یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم در بیت کوین و بلاک چین مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال است. بدون شک اگر حتی مدت کمی از شروع فعالیت شما در این حوزه می‌گذرد، با این مفهوم آشنا هستید؛ همچنین ممکن است هنگامی که به دنبال اخبار مربوط به این حوزه هستید، با عبارت سختی شبکه یا سختی استخراج نیز برخورد کرده باشید. اما منظور از سختی استخراج چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله از سری مقالات آموزش ارز دیجیتال قصد داریم تا شما را با این مفهوم آشنا کنیم و به بررسی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

سختی شبکه بیت کوین چیست؟

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی که از بلاک چین های اثبات کار استفاده می کنند، از طریق فرآیند استخراج حفظ می شوند. ماینرها تراکنش هایی را که روی یک بلاک چین انجام می شود تأیید می کنند و وظایف حسابرسان را برای جلوگیری از تقلب و اطمینان از مشروعیت تراکنش ها انجام می دهند. ماینینگ توسط بنیانگذار بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو طراحی شد. در این سیستم، ماینرها که نرم‌افزار ارز دیجیتال را روی رایانه‌های خود اجرا می‌کنند، برای یافتن یک بلوک جدید با هم رقابت می‌کنند و جدیدترین دسته از داده‌های تراکنش را به زنجیره اضافه می‌کنند. زمانی که تراکنش های کافی تایید شد، یک بلوک جدید به بلاک چین اضافه می شود. ممکن است ماینرها برای تلاش های خود هزینه ای دریافت کنند اما قبل از اینکه یک ماینر بتواند غرامت دریافت کند، شرایط دیگری وجود دارد. میزان قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج یک بلوک با سختی شبکه ارز دیجیتال نشان داده می شود. مدت زمانی که برای یافتن یک بلوک جدید طول می‌کشد به سطح سختی ارز دیجیتال و شانس تصادفی بستگی دارد. برای اندازه‌گیری سختی شبکه ارز دیجیتال یک بلوک جدید، درک قدرت هش مهم است که نشان‌دهنده قدرت محاسباتی ترکیبی مورد استفاده برای استخراج و پردازش تراکنش‌ های روی بلاک چین است.

اهمیت سختی شبکه بیت کوین و نحوه تنظیم آن :

همانطور که گفته شد پروتکل شبکه بیت کوین در هر 2,016 بلاک سختی استخراج را برای رسیدن به بلاک اینتروال 10 دقیقه‌ای تنظیم می‌کند. در واقع ماینر‌ها برای رسیدن به یک کد هش دارای شرایطی خاص (تعداد مشخصی صفر ابتدای آن‌ها) با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. هر نود که بتواند پاسخی قابل قبول توسط پروتکل برای یک بلاک حاوی تعدادی تراکنش پیدا کند، به عنوان برنده آن بلاک شناخته می‌شود و جایزه 6.25 واحد را دریافت می‌کند. همانطور که در بالا گفتیم، بعد از هاوینگ سال 2024 این پاداش به ازای هر بلوک به 3.125 واحد کاهش پیدا می‌کند. بدون وجود چنین سیستمی، بلاک‌های بیت کوین با ورود استخراج‌کنندگان جدید سریع‌تر ماین می‌شدند چرا که ماینر‌های قوی‌تر با قدرت هش باورنکردنی خود قادر هستند سریعتر پاسخی مناسب، یا به عبارت دقیق‌تر یک هش مناسب، پیدا کنند. در نتیجه ارزهای جدید BTC به جای هر 10 دقیقه، زودتر به عرضه در گردش اضافه می‌شدند و نرخ عرضه بیت کوین افزایش پیدا می‌کرد. لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین ابعاد بیت کوین نرخ تورم آن است که در صورت عدم وجود چنین الگوریتمی به طور منفی تحت تاثیر قرار می‌گرفت.

نتیجه گیری :
سختی شبکه بیت‌ کوین با کم یا بیشتر شدن، زمان ایجاد بلاک را در هر ده دقیقه ثابت نگه می‌دارد. در صورت کاهش یا افزایش این زمان، سختی شبکه خود را با تعداد ماینرها تطابق می‌دهد تا این نرخ به حالت استاندارد خود بازگردد. هر چند در این مقاله تنها در مورد سختی شبکه بیت کوین صحبت کردیم اما اساس کار سختی سایر ارزهای دیجیتال نیز مشابه است. توصیه ما این است قبل از شروع استخراج یک رمزارز، سختی شبکه آن را نیز بررسی کنید؛ زیرا برای رقابت در یک شبکه با سختی بالا شما نیازمند صرف هزینه بیشتری خواهید بود.

لینک های مفید
بالا