ارز دیجیتال

شبکه لایتنینگ چیست؟

1401/11/19 0

لایتنینگ، تراکنش های بدون کارمزد و سریع در بیت کوین می باشد. در سال های اخیر بحث بر سر موضوع توسعه شبکه لایتنینگ خیلی داغ است. در صورتی که شما مخاطب شبکه بیت کوین می باشید و از آن در پرداخت ها و معاملات استفاده می کنید در انجام تراکنش ها با مشکلاتی از قبیل: تاخیر در زمان و کارمزد بسیار بالا سر و کار دارید. در این مطلب قصد داریم شما را درباره شبکه لایتنینگ و کاربرد آن آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

شاید به این فکر کرده باشید که مورد استفاده قرار دادن شبکه لایتنینگ، تنها مختص طرفداران بیت کوین می باشد که ارز دیجیتال مدنظر را به عنوان پول مورد پذیرش قرار داده و در پرداخت های روزانه آنرا مورد استفاده قرار می دهند. ولی در صورتی که وقایع اخیر دنیای مجازی را بررسی می کنیم مورد استفاده قراردادن بیت کوین به عنوان پول رایج، چندان هم دور از تصورات نیست.

 در این حال خیلی از صرافی ارز های دیجیتال ، بیان نمودند که قصد پیاده سازی شبکه های لایتنینگ در پلتفرم ها خود دارند تا امکان برداشت بیت کوین را برای مشتریان خود ایجاد کنند. سوای این رخدادها، شبکه بیت کوین در آستانه آپدیت ((تپ روت)) که امکاناتی نظیر قرارداد های هوشمند مالی را بر روی این شبکه مدنظر راه اندازی خواهد کرد.

بایستی این موضوع را مد نظر قرار دهیم که روش پرداخت در بیت کوین به عنوان قابلیتی برای اعطای پاداش به توییت های مخاطبان در عنوان پلتفرم خود اضافه کرده است. برای مثال ایلان ماسک صاحب شرکت تسلا، پس از بیانات قابل توجهی، وعده داد در صورت برطرف شدن آلودگی زیستی ماینینگ، بار دیگر امکانات خرید تسلا با بیت کوین را پیاده سازی خواهد کرد.

مفهوم شبکه لایتنینگ

 مفهوم شبکه لاتنینگ که لازم نیست تمامی تراکنش های انجام شده را در بلاک چین مورد ذخیره قرار گیرند. به عنوان نمونه فرض کنید با رفیق خود بطور دائم تراکنش می کنید و شما نیز بعضی از اوقات به او بیت کوین ارسال می کنید. مورد استفاده قرار دادن این روش ملزم به ثبت تمامی تراکنش ها در شبکه بلاک چین نمی باشد، ولی در عوض می توانید آنرا جای دیگری ثبت کنید.

با استفاده از این روش قادر خواهید بود در چندین کانال ایجاد شده پرداخت انجام دهید و به این طریق نیازتان به شبکه های بلاک چین کمتر خواهد شد، پس پایه شبکه لایتنینگ به این صورت می باشد. از آنجایی که ثبت تراکنش در شبکه بلاک چین  توصیه نمی شود، نحوه پرداخت تراکنش ها بصورت آنی صورت می گیرد. پس بایستی در نظر داشته باشید که شبکه لایتنینگ بر پایه کانال های پرداخت بنا شده است.

کاربرد شبکه لایتنینگ

کاربرد شبکه لایتنینگ به این گونه می باشد که به جای انتقال بیت کوین، مالکیت آنرا از یک مخاطب به کاربران دیگر منتقل می کند. به همین سبب باعث ایجاد تغییرات شگرفی در این موضوع می شود. مورد استفاده قرار دادن این شبکه باعث خواهد شد که دیگر نیازی به ثبت تمامی تراکنش های صورت گرفته در شبکه بلاک چین را نداشته باشید که در نهایت تراکنش ها بصورت آنی انجام شده و از ترافیک های مدنظر در شبکه بیت کوین کمتر شود.

مزایا و معایب استفاده از شبکه لایتنینگ

 در این قسمت می خواهیم مزایا و معایب به کارگیری شبکه لایتنینگ را به شما توضیح دهیم بر این اساس می توانیم آنرا به شکل زیر بیان کنیم:

حالت بروزرسانی در شبکه لایتنینگ

از مزیت های استفاده از شبکه لایتنینگ، حالت به روزرسانی می باشد که برای شناسایی کردن مشکلات احتمالی و حل سریع آن، می توان از این حالت استفاده کرد. به عنوان نمونه انجام معاملات توسط هکرها نواقص معین درباره این موضوع است. در این مزیت اگر هکر بخواهد تراکنش های صورت گرفته شده را دستکاری کند، از طریق این شبکه جریمه می شود.

خدمات بیشتر مرتبط با رمز ارز ها

مزیت دومی که درباره شبکه لایتنینگ مطرح می باشد ایجاد خدمات مطلوب در حوزه رمز ارز ها می باشد که بکارگیری این روش توانسته است، پاسخگویی متناسبی با نحوه برطرف کردن نیازهای مخاطبان باشد.

در واقعیت می توان بیان کرد، نحوه مدیریت کردن جریان های پرداخت برای مخاطبانی که در شبکه های مدنظر از استخر استخراج استفاده می کنند. این شبکه کارایی اتصال بلاک چین های مختلف از طریق کانال های پرداخت خود را فراهم می کند.

کاهش هزینه تراکنش

تراکنش هایی که توسط این شبکه صورت می گیرند. در حد چند سنت، واحد پولی آمریکا می باشند. این در حالی است که میانگین تراکنش های صورت گرفته شده بطورتقریبی 17.5 دلار می باشد. براساس اینکه انجام همه تراکنش ها از طریق بلاک چین بیت کوین لازم نمی باشد، پس برای تایید و انجام این تراکنش ها به رقابت بسیار کمی نیاز دارد که در نتیجه سبب کاهش کارمزد می شود.

 در ادامه مطلب می خواهیم معایب استفاده از این شبکه را بیان کنیم پس از نظر کلی می توان آنرا بصورت زیر تقسیم بندی کرد:

  • یکی از عیب های استفاده از این شبکه نحوه باز و بسته کردن کانال های پرداختی ایجاد شده است که نیازمند زمان و کارمزد بسیار زیادی می باشد.
  •  در اینگونه شبکه ها استفاده از مبلغ بسیار زیاد جائز نمی باشد و باید به این موضوع تاکید شود که این شبکه مدنظر از کانال های پرداختی بین مخاطبان ایجاد شده است. پس امکان منتقل کردن توسط واسطه ها در صورتی که حداقل پول را نداشته باشند، امکان پذیر نیست.
  • مخاطبان شبکه باید بطور مداوم شبکه بلاک چین را زیر نظر داشته تا از به سرقت رفتن کوین های موجود در این کانالهای پرداختی جلوگیری نمایند. برخی از سرور های موجود قادر هستند این روش را بصورت اتوماتیک به انجام برسانند.

 کلام آخر

 در ارائه این مطلب مفهوم شبکه های لاتنینگ را مورد بررسی قرار داده و علل بکارگیری آنرا نیز مطرح کردیم. بایستی در نظر داشته باشیم با افزایش تعداد مخاطبان بیت کوین و بلاک چین با مشکلات فراوانی مواجه شد. شبکه لایتنینگ ادعا می کند که قادر است قاعده بازی در بیت کوین را به نفع مخاطبان بسیار قدرتمند تغییر دهد و دوباره باعث حضور ارگان های مالی در شبکه و نظام پرداخت بصورت غیر متمرکز شود.

 

لینک های مفید
بالا