ارز دیجیتال

ارز شیبا چیست

1401/11/23 0

در واقع این ارز با نام اصلی شیبا اینو ((SHIBA INU))، به عنوان یکی از ارز های دیجیتال غیر متمرکز می باشد که در سال اوایل سال 2020 توسط فردی به نام ((ری اوشی)) به وجود آمد. این ارز را می توان یکی از مهم ترین کوین های بازار ارز دیجیتال تلقی کرد.

بایستی بدانیم بازار این رمز ارز ها خیلی متنوع می باشد؛ از بیت کوین با ارزش بسیار بالا گرفته تا ارز های دیگر در بازار ارزهای دیجیتال قیمت گذاری می شوند. سعی ما در این مطلب به بررسی و تحلیل شیبا، میم کوین مطرح  در بازار ارز دیجیتال بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

یکی از موضاعات جالب در بررسی شیبا این است که این ارز یکی از کم ارزش ترین دارایی های بازار ارز دیجیتال تلقی می شود. بطور کلی اگر بخواهیم شیبا را از نظر رتبه بندی بررسی کنیم، این ارز در جایگاه چهاردهم قرار دارد. حجم معاملات روزانه شیبا 1.73 میلیارد دلار می باشد. به سبب وجود قیمت پایینی که دارد، برای خرید کردن گزینه بسیار مطلوبی بوده و می توان در آن سرمایه گذاری کرد.

شیبا رمز ارزی می باشد که از دوج کوین الهام و ساخته شده است. گاهی اوقات افراد آن را با دوج کوین اشتباه قلمداد می کنند. ولی قسمت جالب آن شناخته شدن این رمز ارز به عنوان قاتل دوج کوین می باشد. زیرا روند صعودی بسیار مطلوبی را در سال 2021 تجربه کرد و قادر شد از دوج کوین هم پیشی بگیرد. به همین سبب به قاتل دوج کوین ملقب شد.

مفهوم ارز شیبا

شیبا به عنوان ارز دیجیتالی تلقی شده که با نام SHIB هم شناخته می شود. در مطلب قبلی بیان نمودیم که شیبا به عنوان قاتل دوج کوین معروف شده است. به این سبب که ارز مدنظر در زمینه توسعه خود، یک تفاوت کلیدی با سایر رمز ارزهای موجود دارد که آن جایگزینی برای دوج کوین می باشد.

 یکی از تفاوت های اصلی دوج کوین و شیبا این است که برروی بلاک چین اتریوم بنا شده است. در حالی که دوج کوین بر روی بلاک چین بیت کوین بنا نهاده شده است. شیبا این توانایی را دارد که بصورت غیر متمرکز فعلیت داشته باشد، در حالی که دوج کوین قادر به انجام دادن این کار نمی باشد.

میم کوین چیست؟

به ارزهایی اطلاق می شوند که در ابتدای تارگت هدف خاصی نداشته و به عنوان سرگرمی تشکیل می شوند. برای طرفداران به ارزهای دیجیتال، قسمتی از جذابیت میم کوین می باشد که پلتفرم های مرسوم را رد می کنند ولی میم کوین ها برای سرمایه گذاری، خطر ریسک بالاتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال دارند.

کاربرد ارز شیبا اینو

شیبا به عنوان یک پروژه بلاک چینی و بر پایه جامعه محوری بنا شده است که هدف آن به دست آوردن یک ارز دیجیتال غیر متمرکز می باشد. این ارز دیجیتال را می توان به عنوان یک توکن اصلی بنام شیب((SHIB)) تلقی کرد که می توان آنرا به عنوان ابزار پرداخت در شبکه شیبا اینو محسوب کرد.

به هر حال سیستم شیبا اینو محدود به توکن نبود و کاربر آن بسیار گسترده می باشد. این ارز مورد نظر دارای یک صرافی غیر متمرکز به عنوان شیب سواپ می باشد که شما قادر خواهید بود بدون نیاز به کد احراز هویت و به تنهایی با اتصال به کیف پول خود، توکن های خودتان را مبادله کنید. مخاطبان هم چنین قادر خواهند بود صرافی را از نظر نقدینگی تامین کرده و در برابر آن پاداش دریافت کنند.

یکی از نکات مهم درباره سیستم شیبا اینو، مواردی است که در این شبکه بلاک چینی مورد استفاده قرار می گیرند. این ارز مدنظر بیشتر مفاهیم خود را در ارزهای دیجیتال را شخصی سازی کرده و آنها را به نوعی تغییر دهد. به عنوان نمونه در دنیای ارز دیجیتال، مفهوم وایت پیپر از اصطلاح ووف پیپر بکار برده می شود.

تاریخچه ایجاد شیبا اینو

در این مطلب قبل از اینکه مزایا و معایب ارز شیبا را برایتان بررسی کنیم. بهتر است که با گذشته شیبا اینو بهتر آشنا شویم . نام بنیان گذار شیبا اینو، همانند بیت کوین ناشناس می باشد که در اوایل سال 2020 توسط فردی بنام ریوشی به بازار ارز دیجیتال عرضه شد. این رمز ارز در ابتدای شکل گیری یک کوادریلیون بود که ریوشی تقریبا نصف این واحد ها را در صرافی یونی سواپ قفلی بر روی آنها ایجاد کرد. ولی نصف دیگر را در دسترس ویتالیک بوترین صاحب شرکت اتریوم قرار گرفت.

صاحب این ارز دیجیتال، 10 درصد شیبا را به یک بنیاد خیریه مستقر در کشور هند فروخت و باقی مانده این رمز ارز را به یک آدرسی که تاریخ انقضاء آن گذشته بود ارسال کرد تا با کاهش تعداد شیبا در بازار ارز دیجیتال، ارزش آن افزایش پیدا کند. شیبا اینو شباهت زیادی با دوج کوین دارد. بسیاری از توسعه دهندگان بازار ارز دیجیتال شیبا را به عنوان قاتل دوج کوین می دانند که می توان آنرا به عنوان رقیب اصلی تلقی کرد.

علت محبوبیت ارز شیبا

 هنگام همه گیری ویروس ملموس کرونا برروی اقتصاد کشورها تاثیر بسیار زیادی گذاشت که این اثرات منفی بازار ارز دیجیتال را نیز در بر گرفت. همان دوره بیشتر رمز ارز ها دچار رکورد قابل توجهی شدند. در نتیجه شیبا اینو با افزایش قیمت مواجه شد. دلایل بسیار متعددی سبب محبوبیت رمز ارز شیبا شده است. تقریبا یک سال پس از به وجود آمدن شیبا ارزش آن به یکباره ده برابر شد و از نظر رتبه بندی به عنوان 10 رمز ارز در بازار ارزهای دیجیتال جای گرفت.

این نوع رمز ارز در اواسط سال2021 در صرافی کوین به عنوان یکی از بزرگترین صرافی های جهان لیست گردید و در عرض دو روز قیمت آن به 40 درصد اقزایش پیدا کرد. به عبارت دیگر ایلان ماسک در صفحه توییتر خود درباره سود آوری رمز ارز شیبا حرف می زند.

مزایا و معایب بکارگیری شیبا

در هر کدام از رمز ارز های دیجیتال، به دلیل ویژگی ها و کاربردهایی که دارند، مزیت هایی نیز نسبت به هم دارند در قسمت می خواهیم مزیت بکارگیری شیبا را بررسی نماییم.

تجارت به روش رابین هود

در دنیا سرمایه گذاران شیبا اینو، برنامه تجاری محبوب را تحت فشارهای متعددی قرار داده است تا رمز ارز مدنظر در فهرست ارزهای دیجیتال مورد مبادله قرار دهند. سرمایه گذاران روش خاصی را شروع کرده اند و از رابین هود درخواست کرده اند تا از شیبا حمایت کند ولی رابین هود هنوز درباره این نوع رمز ارز اظهار نظر نکرده است؛ اما در نهایت پس از افزودن دوج کوین به لیست، درآمد مطلوب30 میلیون دلاری را بیان کرده است.

مقرون به صرفه بودن شیبا

بایستی در نظر داشته باشیم که مبادلات شیبا مقرون به صرفه می باشد و تعداد مخاطبان ارز های دیجیتال را به خود جذب کرده است. ارزش قیمت دارایی ارز های دیجیتال بسیار مهم می باشد ، زیرا رویکرد بسیار مهمی در یاری رساندن برای پیگیری سود تعلق یافته به سکه های خریداری شده دارد. توسعه دهندگان بر این باور می باشند که قادر خواهند بود در آینده بسیار نزدیک ناظر سود 100 درصدی شیبا باشند.

ایلان ماسک به عنوان طرفدار شیبا

بایستی به این موضوع توجه داشته باشیم که شکی درباره تاثیر افراد مشهور در زمینه ارزهای دیجیتال وجود ندارد، بخصوص میم کوین ها مدنظر را می توان در این موضوع دخیل دانست. شیبا بعد از آنکه ایلان ماسک عکسهایی از سگش در توییتر منتشر کرد. شاهد افزایش قیمت شیبا شد و آنرا به حداکثر قیمت خود رساند.

در این مطلب قبلی به مزایای ارز شیبا اشاره هایی کردیم ولی اینک قصدمان بررسی دقیق معایب این ارز می باشد.

داشتن حداکثر ریسک

عرضه و تقاضا یک ارز دیجیتال وابستگی شدید به محبوبیت آن دارد. مشکل اساسی شیبا، رویکرد رکورد شکن آن می باشد که باعث وسوسه شدید افرادی شده که به سود های گسترده دست می یابند. این در صورتی است اگر سکه های بسیاری برای فروختن گذاشته شود، افزایش عرضه سبب نزولی شدن شیبا می شود.

نبود بلاک چین مستقل

همانگونه در مطالب قبلی اشاره کردیم، رمز ارز شیبا مبنی بر بلاک چین اتریوم می باشد. ولی معایبی دارد که شیبا به دلیل نداشتن نوآوری، تلاشی برای تغییر زیر ساخت خود انجام نداده است. پس ممکن است این رمز ارز برای مدت ها به عنوان توکن ERC-20 ماندگار باشد.

نواسانات شدید شیبا

باید به این مطلب توجه داشته باشیم با افزایش شدید، ارز شیبا دچار نواسانات قابل توجه ای شد. مخاطبانی که قصد سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال را دارند، بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که ریسک نزولی بودن ارز شیبا بسیار بالا می باشد.

جمع بندی

شیبا محبوب ترین میم کوین الهام گرفته شده از دوج کوین می باشد که با فاصله زمانی کم در بازار ارز دیجیتال، قادر شد رشد بی سابقه ای را تجربه کند. ولی به هر حال مخاطبان این توکن تصمیمی مبتنی بر ارائه خدمات کاربردی، مفهوم میم کوین را از ارزهای دیجیتال خود پاک کنند و آنرا به عنوان رمز ارزهای کاربردی قرار می دهند. در نهایت شیبا موفق به کسب جایگاه دوج کوین به عنوان میم کوین شد. مخاطبان یک جامعه اگر مایل به حضور پرشور و پویایی داشته باشند، قادر خواهند بود با نحوه خرید کردن این توکن ها بصورت سیستماتیک، در رویای بسیار گسترده آن شرکت کنند.

 

 

 

 

لینک های مفید
بالا