ارز دیجیتال

آشنایی با امنیت سایت

1402/09/13 0

اگر سایت فروشگاهی بزرگی را راه‌اندازی کرده‌اید و یا حتی وبلاگی شخصی دارید که برایتان با ارزش است، باید بدانید که چگونه امنیت سایت را تامین کنید. چرا که برای رسیدن به‌جایی که هم‌اکنون هستید، زمان، تلاش و هزینه زیادی را اختصاص داده‌اید. فراموش نکنید محتواهایی که در طراحی سایت خود قرار می‌دهید از اهمیت زیادی برخوردار هستند و باید از آن‌ها به‌اندازه کافی محافظت شود. در این مقاله، تهدیداتی را که ممکن است در مسیر کسب‌وکار دیجیتالی خود با آن‌ها مواجه شوید بررسی می‌کنیم و البته نکاتی را برای بالا بردن امنیت سایتتان به زبان ساده مرور خواهیم کرد.

امنیت سایت چیست؟

به کلیه اقداماتی که موجب ایجاد یک بستر مناسب برای رشد و بهبود امنیت یک سایت شود، :امنیت سایت" گفته می‌شود. این اقدامات در چند بخش مختلف قرار می گیرند و هر کدام از بخش ها به خودی خود اهمیت بسیار بالایی دارد توجه کنید که هر کدام از بخش ها اگر دچار مشکل شود، امنیت بقیه بخش ها را نیز به مخاطره خواهد انداخت ما در اینجا چند مورد از بخش هایی که باید امنیت بالایی داشته باشند تا سایت شما دچار مشکلات امنیتی نشود به ترتیب اعلام می کنیم امنیت هاست یا سرور: یکی از مواردی که بیشترین ضربات را ایجاد می کند ایمن نبود و امنیت پایین هاست یا سرور می تواند باشد و در صورت ایجاد رخنه تمام اطلاعات شما از بین خواهد رفت. توجه به این موضوع برای ادامه حیات و حفظ اعتبار سایت شما ضروری است.
امنیت دیتابیس: همه می دانیم که دیتابیس نیز سطوح امنیتی مختلفی دارد و باید با استفاده از رمز و پسورد قوی محافظت شود دقت کنید حتما دسترسی ریموت به دیتابیس را همیشه قفل کنید همچنین اجرای بعضی از دستورات که از نوع مخرب محسوب می شوند باید قطع شود.
امنیت cms، زبان یا فریمورک برنام نویسی: مرحله بعدی که باید دقیق مورد بررسی قرار بگیرد خود سایت شماست و نداشتن مطالعه در مورد نحوه حملات به آن و عدم اطلاع از رخنه های موجود در زبان بکار گرفته سایت می تواند ضررهای جبران ناپذیری ایجاد کند همیشه سعی کنید زبان، cms و یا فریمورک مورد استفاده را به روز رسانی کنید. همچنین کدهای نوشته شده خود را از لحاظ اتک مهاجمان بررسی کنید گاهی مشکلات و باگ ها از سمت خود برنامه نویس هم می تواند ایجاد شود!
آموزش نیرو: گام بعدی که گزارشات متعددی از این بخش در شرکت های مختلف به ما می رسد مشکل عدم رازداری و عدم دانش نیرو است که به راحتی اطلاعات حساس را در احتیار افراد دیگر قرار می دهند که موجب دسترسی های غیرمجاز می شود حتما به نیرو های خود در این زمینه آموزش های لازم را ارائه کنید.

امنیت سایت

عواقب عدم توجه به امنیت سایت:

از جمله اتفاقاتی که احتمال رخ دادن آن بسیار بالا است و اخیرا به دفعات اتفاق افتاده است سرقت اطلاعات سایت و یا کاربران است. اتفاق دیگری که ممکن است برای شما رخ دهد ایجاد لینک های مخرب و ریدایرکت کردن صفحات مهم است و یا دی ایندکس کردن و حذف آن ها. این اتفاق تاثیر به شدت وحستناکی بر روی روند سئو و بهینه سازی وب سایت شما خواهد داشت. پاک کردن دیتا و یا حتی دیتابیس از دیگر عواقب شایع است که پس از از دست رفتن امنیت وب سایت گزارش شده است که اتفاص می افتد.

نتیجه گیری:
همان‌طور که بیان شد، یک وب‌سایت زمانی می‌تواند اعتبار داشته باشد و به فعالیت ادامه دهد، که امنیت آن تامین شود. امروزه بسیاری از سایت‌ها به جهت پایین بودن امنیت، مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند. نفوذ و حمله به وب‌سایت، چهره آن را تغییر می‌دهد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد. حفظ امنیت سایت نیز، به فاکتورهای زیادی بستگی دارد تا بتواند امکان نفوذ به سایت را به حداقل برساند.
 

لینک های مفید
بالا