ارز دیجیتال

زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت کدام اند

1403/02/17 0

وجود یک لیست بزرگ از زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت باعث می شود که در همان ابتدای مسیر با یک چالش مهم روبرو شوید. هر یک از این زبان ها سبک و پیچیدگی های خاص خودشان را دارند اما آشنایی با بهترین و پرتقاضا ترین زبان های برنامه نویسی برای این حوزه می تواند در مسیریابی بهتر به شما کمک کند. افرادی که می خواهند وارد این حوزه شوند معمولاً با دو بخش Frontend و Backend مواجه می شوند که تفاوت آنها در محدوده وظایفشان است. توسعه دهندگان فرانت اند مسئول طراحی رابط کاربری (UI) هستند و توسعه دهندگان بک اند در زمینه مدیریت پایگاه داده، توسعه API، امنیت و … فعالیت می کنند و چارچوب مشخصی را برای وبسایت مشخص می کنند. این دو، مکمل همدیگر هستند و وجود هر کدام به دیگری وابسته است. توسعه دهندگان با استفاده از زبان های برنامه نویسی مناسب برای Frontend و Backend می توانند یک وبسایت فوق العاده ایجاد کنند که هم UI و هم سمت سرور قدرتمندی داشته باشد. البته توسعه دهنده Frontend یا Backend می تواند با تسلط بر وظایف هر دو بخش به یک توسعه دهنده Full Stack تبدیل شود. مدیریت پایگاه داده، مدیریت API و امنیت از مهم ترین مباحثی هستند که توسعه دهنده فول استک باید علاوه بر طراحی سایت ، آنها را هم به طور کامل بلد باشد.

برای طراحی سایت مراحل خاصی را باید گذراند که این مراحل به شرح زیر می باشند:

•    آنالیز نیازهای مشتری و کاربران
•    تهیه یک طرح کلی از وب سایت و تطبیق آن با اصول علمی هدایت کاربر (UX)
•    طراحی قسمت گرافیکی سایت (UI) توسط طراح مقاله تفاوت UI و UX در طراحی سایت را بخوانید
•    تبدیل صفحات طراحی شده به HTML و CSS
•    تولید سیستم مدیریت محتوا بر اساس نیازهای مشتری
•    کد نویسی سایت یا همان طراحی سایت داینامیک 

برای طراحی سایت استاتیک تنها کافی است تا 3 مرحله اول از مراحل ذکر شده بالا را گذراند . برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک را مطالعه نمایید. قبل از شروع پروژه طراحی سایت ابتدا نیازهای خود را از وب سایت مورد نظر تحلیل نموده تا طبق آن بتوان بهترین گزینه زبان برنامه نویسی را جهت طراحی وب سایت انتخاب نمود . طراح سایت همانند یک معمار است.وظیفه طراحی سایت و ساختار اصلی آن بر عهده طراح آن است و این افراد به طور کلی به دو بخش تقسیم میشوند :
frontend developer: یعنی طراحی قسمت های ظاهری وب سایت که با استفاده ازhtml , java , css انجام می شود
backend developer: که همان طراح استخوانبندی سایت مانند بانک های اطلاعاتی , محل های نگهداری فایل ها و اطلاعات کاربران که با زبانهای Php    Asp,Ruby,Python  و.. برنامه نویسی می شوند. همچنین گروهی از افرا د وجود دارند که هر 2 قسمت یعنی چارچوب سایت و قسمت ظاهری یا همان UI آن را خودشان طراحی می کنند  که به آنها Full stack Developer گفته میشود. زبان های نشان گذاری و زبان های برنامه نویسی در طراحی سایت

1-HTML (HyperText Markup Language)

HTML در حقیقت یک زبان برنامه نویسی محسوب نمی شود و اصلاحا به آن زبان نشان گذاری یا (Markup) گفته می شود که در سال ۱۹۹۰ تولید شد و برای طراحی سایت های بسیار ساده مورد استفاده قرار گرفت تا در سال ۱۹۹۱ اولین سایت اینترنتی به وسیله Tim Berners Lee  توسط HTML نوشته شد و امکانات بیشتری به آن به مرور زمان اضافه گردید و با عرضه شدن نسخه ۵ از این زبان در سال ۲۰۱۰ با نام HTML5 تغییرات ساختاری در طراحی سایت اتفاق افتاد و آغاز طراحی سایت واکنش گرا از همین سال بوجود آمد . در پروسه بهینه سازی سایت ، یکی از عوامل مهم ، واکنشگرا بودن سایت است که در تمامی دیوایس ها بتوان از سایت طراحی شده براحتی استفاده نمود .

2-CSS (Cascading Style Sheets)

 CSS یا Cascade Style Sheets نیز مانند HTML زبان برنامه نویسی محسوب نمی شود و یک Markup است که همراه با HTML و برای طراحی بخش های گرافیکی و ظاهری سایت مورد استفاده قرار می گیرد این Markup  توسط کنسرسیوم بین المللی شبکه جهانی وب یا همان W3C برای غلبه بر مشکلاتی که با استفاده از HTML بوجود آمده است پیشنهاد داده شد. عملا CSS کننده HTML  بوده و سعی در پر کردن نقاط ضعف و خلاء های آن دارد. با Css شما قادر خواهید بود  تا سبک طراحی صفحات وب سایت را یکبار تعریف کرده و آن را به صفحات وب سایتتان اعمال نمایید. تصور کنید که سایت شما شامل 100 صفحه بوده و شما آنها را تماما آن را HTML  نوشته اید. بعد از یک هفته تصمیم گرفته اید تا فونت تمام کلمات را تغییر دهید. گفتن اینکه فونت تمام کلمات تغییر پیدا کند بسیار کار راحتی است و تنها یک جمله است.

3-JavaScript

جاوا اسکریپت نیز برخلاف تصور بسیاری از افراد زبان برنامه نویسی به معنای اصلی آن به حساب نمی آید و درحقیقت زبان اسکریپت نویسی (scripting language) محسوب می شود که در مرتبه ای پایین تر از زبان برنامه نویسی (programming language) قرار می گیرد.جاوا اسکریپت برخلاف اسم آن محصول شرکت Sun Microsystem که زبان برنامه نویسی java را تولید کرد نیست.بلکه این اسکریپت توسط شرکت معروف Netscape طراحی شد و در نام اصلی آن در ابتدا LiveScript  بود که بعدها به JavaScript تغییر یافت.از طریق این زبان اسکریپت نویسی جلوه های گرافیکی و ظاهری به وب سایت اضافه شد. 

4-  PHP: Hypertext Preprocessor

پی‌اچ‌پی (PHP) یکی از پر طرفدارترین زبان‌های اسکریپت ‌نویسی متن باز (Open Source) است، که بیشتر برای طراحی برنامه‌های سرور ساید در طراحی سایت پویا (Dynamic) مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان PHP در سال ۱۹۹۸ به بازار آمد و بنیانگذار آن آقای راسموس لردورف بود. نسخه های مختلف این زبان در طول زمان بوجود آمده  که در حال حاضر ورژن ۵ از این زبان برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد و در هر ورژن امکانات جدیدی با آن اضافه شده است. ساختار این زبان برنامه نویسی بسیار شبیه زبان سی (C) و زبان برنامه‌نویسی پرل (Perl) می‌‌باشد. شکل پذیری فوق العاده آن و نیز همگونی با اغلب بانک‌های اطلاعاتی از قبیل MySQL قدرت آن را افزایش داده است.

نتیجه گیری

برای انتخاب مناسب ترین زبان از بین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت باید به فاکتورهای زیادی توجه داشته باشید که مهم ترین آنها علاقه، میزان منابع موجود برای یادگیری و تقاضا در بازار هستند. اکثر افراد علاقمند به طراحی سایت کار خود را HTML، CSS و جاوا اسکریپت شروع می کنند و بعدها با استفاده از فریمورک ها به سمت حوزه های تخصصی کشیده می شوند. این شما هستید که باید بر اساس اولویت بندی مواردی که ذهن شما را درگیر کرده اند، یک انتخاب مناسب انجام دهید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

لینک های مفید
بالا