اگر در تلاش برای ارتقاء سطح بازی سئوی خود هستید، وقت آن رسیده است که یک استراتژی بدون سر در نظر بگیرید. هدلس سئو مجموعه ای از تاکتیک های بهینه سازی موتور جستجو است که برای وب سایت هایی که بر روی یک CMS بدون هد ایجاد شده اند استفاده می شود. برای درک بهتر این ایده، ابتدا مفهوم CMS بدون هد را توضیح می دهیم. یک CMS بدون هد یک سیستم مدیریت محتوا است که در آن لایه نمایش ظاهری و ذخیرهسازی محتوا جدا میشوند و محتوا از طریق APIها در هر کانال دیجیتالی که انتخاب میکنید، اعم از اپلیکیشن موبایل، وبسایت، ساعت هوشمند یا کانال دیگر، مستقر میشود. با توجه به این جدایی، بازاریابان این آزادی را دارند که محتوا را به طور مستقل مدیریت کنند، در حالی که توسعهدهندگان سئو سایت، میتوانند از بهترین پشته فناوری برای ایجاد سریعتر، خودکارسازی تغییرات و مدیریت داراییهای دیجیتال در مقیاس استفاده کنند.
هدلس سئو یک مدل محتوا طرحی است برای مرتب کردن محتوا به گونهای که بتوان از آن در قالبهای مختلف در پلتفرمهای مختلف استفاده و ارائه کرد. یک مدل محتوای خوب سازماندهی شده یک جریان داده منسجم را فراهم می کند و رابطه بین عناصر مختلف محتوا را برقرار می کند. CMS های Headless کنترل کاملی بر تنظیمات فنی می دهند و کارشناسان سئو را قادر می سازند تا CMS های خود را بر اساس نیازهای خاص تنظیم کنند، به عنوان مثال، سفارشی کردن فایل های «robots.txt» یا نقشه سایت، تولید قالب های طرحواره خاص برای انواع مختلف محتوا، و موارد دیگر. CMS های هدلس هر بهینه سازی را ممکن می سازند. اما تنها مشکل این است که متخصصان سئو باید طیف گستردهتری از وظایف را انجام دهند، مانند افزودن قوانین اعتبارسنجی برای جلوگیری از اشتباه، اعمال منطق سفارشیشده برای متعارفها، طراحی ناوبری وجهی، تعیین تنظیمات صفحهبندی، و موارد دیگر، که برای یک CMS سنتی معمول نیست. محیط. همچنین همکاری زیادی با توسعه دهندگان برای اطمینان از اجرای صحیح همه چیز وجود دارد. یک CMS بدون هد کاملاً منطق همتای سنتی خود را از نظر ارائه محتوا به چالش می کشد. هنگامی که کل صفحه HTML برای هر URL تحویل داده می شود، CMS های سنتی به رندر سمت سرور متکی هستند. موتورهای جستجو در خزیدن و نمایه سازی چنین صفحاتی مشکلی ندارند. در همین حال، در CMS های بدون هد، صفحات به صورت پویا در سمت کلاینت رندر می شوند (معمولاً از طریق چارچوب های جاوا اسکریپت)، و محتوای جدید از طریق API ها واکشی می شود. رباتهای موتور جستجو ممکن است پس از درخواست اولیه، در خزیدن و فهرستبندی دقیق چنین محتوایی دچار مشکل شوند. برای رفع این مشکل، توسعهدهندگان اغلب هدلس سئو، رندر سمت سرور را برای بارگذاری اولیه پیادهسازی میکنند و اطمینان حاصل میکنند که محتوا در یک CMS بدون هد قابل دسترسی و فهرستبندی بلافاصله توسط موتورهای جستجو است. در مورد سئو سنتی، در معماری یکپارچه وجود دارد و با CMS های معمولی و قدیمی مرتبط است. این سیستمها دارای یک راهاندازی جفت شدهاند، که در آن قسمت پشتی (سپرده محتوا) و جلویی (لایه ارائه) به هم گره خوردهاند. در اصل، این یک راه حل از پیش بسته بندی شده با تعداد کافی قالب استاندارد، یک رابط کاربری کاربرپسند مدیریت، و ویرایش کشیدن و رها کردن است. علاوه بر این، با ابزارهای داخلی برای انجام وظایف اساسی SEO، مانند اطمینان از خوانایی محتوا، مدیریت ساختارهای URL، و ارائه توضیحات متا، و غیره همراه است. برای مدیریت و استقرار سئو سنتی نیازی به داشتن یک متخصص فنی نیست. با این حال، در این مورد، سهولت استفاده ممکن است به قیمت محدودیتهای خاص، از جمله قابلیتهای طراحی سفارشی محدود، عملکرد ضعیف سایت، کنترل ناکافی بر سئو و وابستگی بیش از حد به افزونههای SEO، تمام شود.
راه حل های هدلس سئو CMS نقاط ضعف سیستم های مدیریت محتوای سنتی را برطرف می کنند و مزایای چشمگیری ارائه می دهند. بیایید آنها را با جزئیات تجزیه و تحلیل کنیم.
با تغییر مداوم رفتار کاربر، افراد محتوا را در چندین دستگاه و کانال (وب، موبایل، ایمیل، برنامه و غیره) جستجو و مصرف می کنند. سیستمهای مدیریت محتوا بدون سر به کسبوکارها اجازه میدهند محتوا را به گونهای ساختار دهند که بتوان از آن استفاده مجدد کرد و در پلتفرمهای مختلف تغییر کاربری داد و یک تجربه برند ثابت را ارائه کرد.
یکی دیگر از مزایای عالی استفاده از CMS بدون هد، توانایی آن در مدیریت محتوا از یک مکان و به روز رسانی آن در زمان واقعی است. این امر خطر ناهماهنگیهایی را که ممکن است هنگام انتشار محتوا بهطور جداگانه برای چندین کانال مانند برنامههای تلفن همراه، وبسایتها و غیره رخ دهد، از بین میبرد.
معماری جداشده از CMS های بدون سر به تیم ها اجازه می دهد تا بهترین شیوه های ذذ را برای پلتفرم های مختلف بدون محدود شدن توسط قابلیت های frontend CMS تنظیم کنند. به عنوان مثال، با راهحلهای بدون هد CMS، عناصری مانند دادههای ساختاریافته، متا تگها و URLهای متعارف را میتوان بهینهسازی کرد و کنترل گستردهای بر نحوه خزیدن، فهرستبندی و نمایش محتوا توسط موتورهای جستجو امکانپذیر میسازد.
در یک محیط CMS بدون هد، جدا کردن backend (محل ذخیره محتوا) از قسمت جلو (نحوه نمایش محتوا) به هر جزء اجازه می دهد تا به طور مستقل مقیاس شود. علاوه بر این، CMS های بدون هد به دلیل ماهیت مبتنی بر API می توانند به راحتی با ابزارها و فناوری های پیشرفته ادغام شوند و رشد و تطبیق با روندهای جدید را تسهیل کنند.
با CMS بدون هد، توسعه دهندگان به استفاده از ابزارها و زبان های برنامه نویسی خاص محدود نمی شوند. آنها این آزادی را دارند که با جدیدترین فناوریها، مانند چارچوبهای جاوا اسکریپت (React.js، Angular.js، Vue.js و غیره) کار کنند تا قسمت جلویی را بسازند. این منجر به زمان بارگذاری سریعتر میشود که یک عامل مهم رتبهبندی هدلس سئو است.
امنیت سایبری صرف نظر از اینکه کسب و کار شما در چه صنعتی فعالیت می کند یک موضوع داغ باقی می ماند. در اینجا دلیل آن است:در یک CMS سنتی، قسمت جلویی و انتهایی یک پایگاه کد مشترک دارند. در صورت وجود هر گونه آسیب پذیری در افزونه ها، تم ها یا کد CMS، کل سیستم ممکن است مختل شود. هدلس CMS، برعکس، تهدیدات امنیتی را با جدا کردن دو جزء از بین میبرد.
CMS های هدلس سئو از روش های احراز هویت مدرن مانند JSON Web Tokens (JWT) و OAuth برای محافظت از API های خود استفاده می کنند. این لایههای امنیتی اضافی از هرگونه دسترسی غیرمجاز یا نقض داده جلوگیری میکند و فقط به برنامهها یا کاربران مجاز اجازه دسترسی به محتوا را میدهد.
ارائه دهندگان Headless اطمینان حاصل می کنند که به روز رسانی نرم افزار در برابر اشکالات یا آسیب پذیری های امنیتی به طور خودکار انجام می شود.
نتیجه
سئو سنتی بخشی ضروری از بازاریابی دیجیتال باقی می ماند، جایگزین بدون سرنشین آن، امکانات منحصر به فردی را برای ارائه محتوا و کارایی گردش کار باز می کند. بهبود سرعت، عملکرد، و UX برجسته ترین نکات به نفع هدلس بودن هستند. اتخاذ یک رویکرد بدون هد را به شما امکان می دهد تا با آخرین روندها همراه باشید، فناوری های پیشرفته را ترکیب کنید و محتوا را در هر کانال ممکن ارائه دهید. یک استراتژی هدلس سئو که از طریق یک CMS بدون هد اجرا می شود، کنترل و انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد، اما در عین حال، به تخصص فنی بیشتری نیاز دارد. هنگام تصمیم گیری در مورد بهترین مسیر - سئو سنتی یا بدون سر - تمام جوانب مثبت و منفی را بسنجید. انتخاب بیشتر به نیازهای پروژه خاص، قابلیت های فنی تیم شما و اهداف بلند مدت سئو بستگی دارد