ارز دیجیتال

آیا تتر برای سرمایه گذاری مفید هست یا خیر

1403/01/16 0

اول از هرچیزی یک توضیح کلی میدهیم و در ادامه توضیحات کامل را ارائه میدهیم. بازار همیشه در حال گسترش ارزهای رمزنگاری شده، جایی که پتانسیلی برای سود های متحول کننده  و زیان هایبزرگ وجود دارد، یک دارایی دیجیتال خاص نوید ثبات را میدهد مانند تتر. از آنجایی که علاقه استرالیا به ارزهای دیجیتال در حال افزایش هست، درک انواع ارزهای رمزنگاری شده و کاربرد آنها به طور فزاینده ای حیاتی میشود. اما این دارایی دیجیتالی که ادعا میکند بهشتی از ثبات در بازار های بی ثبات کریپتو میدهد چیست؟ چه یک معامله گر باشید و چه یک فروشنده ارزدیجیتال، درک اینکه تتر چیست و چگونه میتوانید از ان استفاده کنید میتواند یک مزیت بزرگ در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال باشد.

تتر چگونه کار می کند؟

تتر، استیبل‌کوین پیشرو، بر اساس یک فرض ساده و در عین حال پیچیده عمل می‌کند: حفظ پیوند یک به یک با دلار آمریکا. این ثبات از طریق آرزوی صرف به دست نمی آید، بلکه توسط یک سیستم قوی از ذخایر پشتیبانی می شود. شرکت پشتیبان Tether، Tether Limited، ادعا می کند که هر توکن Tether USDT در گردش، دارای ارزشی معادل یا بیشتر در ذخایر خود است. این ذخایر فقط انبوهی از پول نقد نیستند که بیکار نشسته اند. آنها ترکیبی از دارایی های نقدی، از جمله پول نقد، اوراق قرضه کوتاه مدت و سپرده های مدت دار هستند. تتر گزارش‌های روزانه‌ای را منتشر می‌کند که تعداد کل توکن‌های USDT در گردش را در مقایسه با ذخایری که دارد برای اطمینان از شفافیت و ایجاد اعتماد با کاربران، منتشر می‌کند. این عمل بسیار مهم است، به ویژه با توجه به بررسی دقیق و جنجال هایی که شرکت با آن مواجه شده است. تحقیقات برجسته توسط نهادهای نظارتی مانند کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) و دادستان کل نیویورک به کفایت و صحت ادعاهای ذخیره تتر پرداخته و اهمیت شفافیت در بازار استیبل کوین را برجسته کرده است. خرید Tether برای اکثر سرمایه گذاران از طریق صرافی های ارزهای دیجیتال ساده و قابل دسترسی است. وقتی یک سرمایه‌گذار روزمره تتر را از یک صرافی خریداری می‌کند، مقدار USDT تغییر نمی‌کند. با این حال، اگر یک مؤسسه بزرگ بخواهد مقدار زیادی پول را مستقیماً به Tether تبدیل کند، مستقیماً به شرکت مراجعه می کند و در ازای USDT تازه صادر شده پول را ارائه می دهد. به عنوان مثال، اگر موسسه ای بخواهد 100 میلیون دلار آمریکا را به USDT تبدیل کند، دلار را مستقیماً در اختیار Tether قرار می دهد و در ازای آن 100 میلیون USDT دریافت می کند. دلار در ذخایر تتر نگهداری می‌شود تا از USDT تازه منتشر شده پشتیبانی کند و پیوند استیبل کوین را حفظ کند. برعکس، زمانی که یک موسسه تصمیم می‌گیرد توکن‌های USDT را برای ارز فیات بازخرید کند، USDT از بین می‌رود یا «سوخته» می‌شود و عملاً آنها را از گردش خارج می‌کند. این مکانیسم تضمین می‌کند که عرضه Tether مستقیماً میزان دارایی‌های ذخیره را منعکس می‌کند، میخکوب و ثبات توکن را حفظ می‌کند. برخلاف برخی از ارزهای دیجیتال، تتر روی بلاک چین خود عمل نمی کند. درعوض، از زیرساخت سایر بلاک چین های تاسیس شده برای میزبانی توکن های خود استفاده می کند. این رویکرد به Tether اجازه می دهد تا از امنیت، سرعت و ویژگی های این پلتفرم های شخص ثالث بهره مند شود. در حال حاضر، توکن‌های USDT در بسیاری از بلاک چین‌ها از جمله اتریوم، سولانا و Polygon در دسترس هستند. هر بلاک چین سرعت تراکنش، هزینه ها و مزایای اکوسیستم منحصر به فردی را ارائه می دهد و به کاربران گزینه های مختلفی برای مدیریت و انجام معاملات USDT خود می دهد.

نگاهی به تاریخچه تتر

تتر در ابتدا در سال 2014 راه اندازی شد اما تنها در ژانویه 2015 با اضافه شدن آن به صرافی BitFinex جذابیت قابل توجهی به دست آورد. در این مرحله، پتانسیل خود را به عنوان یک دارایی پایدار در میان نوسانات ارزهای رمزپایه به نمایش گذاشت. با این حال، پایداری Tether چندین بار در طول تاریخ آن آزمایش شده است. در سال 2022، USDT برای مدت کوتاهی دو بار ارزش 1 دلاری خود را از دست داد و هر بار 2 تا 3 درصد از پشتوانه خود افت کرد. اولین بار به دلیل سقوط TerraUSD (UST)، یکی دیگر از استیبل کوین های ثابت با دلار بود. برخلاف تتر که ادعا می‌کند توسط ذخایر پول نقد و معادل آن پشتیبانی می‌شود، TerraUSD به یک سیستم الگوریتمی مرتبط با توکن خواهر، "LUNA" و ذخایر بیت‌کوین متکی بود. زمانی که این سیستم دچار تزلزل شد و وحشت گسترده‌ای را برانگیخت و برای مدت کوتاهی بر ثبات تتر تأثیر گذاشت، TerraUSD به زیر قیمت 1 دلار خود سقوط کرد. دومین بار به دلیل ورشکستگی صرافی FTX بود که کل صنعت کریپتو را شوکه کرد. این رویداد به دلیل مدیریت ضعیف وجوه کاربران در صرافی رخ داد، که پس از کشف، منجر به اجرای بانکی شد که به سرعت باعث ورشکستگی شرکت شد.
در هر دو مورد، فشار شدید فروش مقصر این بود. با این حال، USDT پس از این فجایع، به سرعت به یک دلار آمریکا بازگشت.
سقوط TerraUSD بر خطرات استیبل کوین های الگوریتمی و بازار گسترده تر ارزهای دیجیتال تاکید کرد. این اهمیت حفظ ذخایر قوی و شفاف برای حفظ ارزش یک استیبل کوین را برجسته کرد. برای تتر و کل بخش استیبل کوین، این رویداد یادآور نیاز به انعطاف‌پذیری و اعتماد به مکانیسم‌هایی بود که زیربنای این دارایی‌های دیجیتال است.

ایا تتر برای سرمایه گذاری خوب هست یا خیر؟

درک اینکه آیا USDT تتر برای یک سرمایه گذاری خوب است یا خیر، نیاز به تغییر دیدگاه از دارایی های ارز دیجیتال سنتی دارد. برخلاف ارزهای دیجیتال سفته ‌بازی که می‌توانند ارزششان افزایش پیدا کند، تتر یک استیبل کوین است که برای حفظ پیوند ثابت 1 به 1 با دلار آمریکا طراحی شده است. برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌ای هستند که پتانسیل کسب ارزش را دارد، Tether انتخاب خوبی نیست. با این حال، در حالی که پتانسیل رشد مشابهی با سایر ارزهای دیجیتال را ندارد، اهداف متفاوتی دارد. ذخیره ارزش: تتر در درجه اول یک ذخیره ارزش است تا یک وسیله سرمایه گذاری. ثبات آن مهم ترین ویژگی آن است که آن را به گزینه ای جذاب برای کسانی تبدیل می کند که به دنبال حفظ سرمایه در فضای کریپتو بدون قرار گرفتن در معرض نوسانات شدید هستند.
دیدگاه کلی
با این حال، آگاهی از خطرات ضروری است. ثبات تتر به توانایی شرکت در حفظ پیوند خود با دلار بستگی دارد که به کفایت و شفافیت ذخایر آن بستگی دارد. هر گونه شک یا مشکلی در مورد پشتیبانی Tether می تواند بر ارزش و ثبات آن تأثیر بگذارد. علاوه بر این، چشم‌انداز نظارتی برای ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها در حال تغییر است و مقررات آتی می‌تواند بر عملیات و قابلیت اعتماد تتر تأثیر بگذارد. سرمایه گذاری در Tether باید بیشتر به عنوان یک حرکت استراتژیک در زمینه گسترده تر یک سبد ارزهای دیجیتال به جای یک سرمایه گذاری سنتی با هدف رشد تلقی شود. کاربران بالقوه باید اهداف و تحمل ریسک خود را در نظر بگیرند، و در جریان تحولات نظارتی باشند و از بحث‌های جاری در مورد شفافیت و قابلیت اطمینان ذخایر تتر آگاه باشند. مانند هر تصمیم مالی، تحقیقات کامل و درک واضح از خطرات و مزایای بالقوه بسیار مهم است. اگر مطمئن نیستید که این سرمایه گذاری برای شما مناسب است، همیشه صحبت با یک مشاور مالی توصیه می شود.
 

لینک های مفید
بالا