ارز دیجیتال

نحوه ورود تتر به بازار مالی و تاریخچه ان

1403/02/17 0

تتر یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل است. این اولین ارز دیجیتالی بود که قیمت یک ارز فیات را منعکس کرد. شرکت مستقر در هنگ کنگ پشت USDT با نام Tether Limited Inc شناخته می شود. این شرکت با حفظ ذخیره ای که از نظر ارزش دلاری برابر با تعداد توکن های USDT در گردش است، به پیوند USDT با دلار آمریکا دست می یابد. وثیقه برای حمایت USDT در انواع دارایی های فیات نگهداری می شود. عرضه Tether محدودیت سختی ندارد، یعنی حداکثر عرضه وجود ندارد. USDT در ابتدا Realcoin نام داشت زمانی که Tether Limited آن را در سال 2014 راه اندازی کرد. این روی بلاک چین بیت کوین از طریق پلتفرم Omni ساخته شد. Realcoin بعدا به US Tether و در نهایت به USDT تغییر یافت. استیبل کوین بعداً برای کار بر روی بلاک چین‌های اتریوم، ترون، الگوراند، EOS، Solana، Polygon، Avalanche، Tezos، Bitcoin Cash و Omnia ارتقا یافت. بنیانگذاران تتر براک پیرس، کریگ استلارز و ریو کالینز هستند. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که به شدت در نوسان هستند، USDT در برابر چنین نوساناتی محافظت می شود زیرا توسط دلار ایالات متحده پشتیبانی می شود که پایدار است. در نتیجه، سرمایه گذاران ممکن است دارایی های رمزنگاری خود را در زمان نوسانات بالا به USDT منتقل کنند.

تاریخچه قیمت

تتر طوری طراحی شده است که همیشه مقدار 1 دلار را حفظ کند، اما انحرافات جزئی 0.01 دلار و 0.02 دلار رایج است و معمولاً مدت کوتاهی دوام می آورد. با این وجود، در مواردی که قیمت Tether با وجود اینکه خیلی از میخ خود فاصله گرفته است، استثناهایی وجود دارد. در 2 مارس 2015، USDT به پایین ترین سطح تاریخ 0.57 دلار رسید و انحراف 0.43 دلار را ثبت کرد. از سوی دیگر، یک Tether ATH در جولای 2018 به دست آمد. قیمت 1.32 دلار را ثبت کرد و 0.32 دلار از میخ خود منحرف شد. به عنوان یک استیبل کوین، این امر مطلوب نیست، به همین دلیل است که تتر تلاش می کند ارزش خود را تا حد ممکن نزدیک به 1 دلار نگه دارد. Tether Limited برنامه های صدور را از قبل ارائه نمی دهد. در عوض، گزارش‌های شفافیت روزانه را منتشر می‌کند که میزان کل دلار ذخایر را در مقابل کل مقدار USDT در گردش به تفصیل شرح می‌دهد.

اتفاقات مهم در مسیر ارز دیجیتال تتر

ارز دیجیتال تتر برای رسیدن به جایگاه فعلی خود مسیر پر پیچ و خمی را سپری کرده است. تتر در سال ۲۰۱۴ به دنیا معرفی شد و در طی این ۹ سال چالش‌ها و موفقیت‌های زیادی را تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین موارد در مسیر تتر این بود که شرکت مالک آن در سال ۲۰۱۷ ارتباط خود را شرکت‌های حسابرسی قطع کرد و همین موضوع سبب شد که شفافیت شبکه تتر و نحوه ذخیره تترها با ابهام رو به رو شود.
تتر در نوامبر ۲۰۱۸ شرکای بانکی خود را اعلام کرد تا شایعات پیرامون ارز دیجیتال تتر وعدم شفافیت آن را کمرنگ کند. سرانجام در مارس ۲۰۱۹، تتر بیانیه‌ی افشای خود را به‌روزرسانی کرد و بیان کرد که توکن‌های تتر به‌صورت ۱۰۰ درصدی توسط دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود. این استیبل کوین از زمان پیدایش خود با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو شده است. با این حال هیچ گاه تسلیم نشد و با قدرت به مسیر خود ادامه داده است. هم اکنون تتر به‌عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا شناخته می‌شود و اغلب تریدرها و معامله‌گران از تتر استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

تتر یکی از محبوب ترین استیبل کوین های موجود در بازار است، در حالی که نقدینگی را برای تراکنش هایی به ارزش میلیون ها دلار در روز فراهم می کند. علیرغم هر گونه بحث و جدل، تتر به عنوان پناهگاهی امن برای کاربران در بازاری بسیار پرنوسان عمل می کند و همچنان توسط میلیون ها کاربر که خواهان تامین مالی غیرمتمرکز بین مناطق، کشورها و حتی قاره ها هستند، استفاده می شود. وقتی صحبت از تلاش‌های توسعه به میان می‌آید، تتر به طور مداوم در تلاش است تا استیبل کوین خود را در بلاک چین‌های بیشتری در دسترس قرار دهد. همچنین تلاش برای آوردن USDT به شبکه لایتنینگ وجود دارد. جالب اینجاست که پذیرش در دنیای واقعی نیز دنبال می شود. طبق اخبار اخیر، USDT در بیش از 24000 دستگاه خودپرداز در برزیل در دسترس خواهد بود.
 

لینک های مفید
بالا