ارز دیجیتال

اهمیت سرعت بارگذاری صفحه در سئو سایت:

1402/09/09 0

سرعت صفحه چیست؟ سرعت صفحه در سئو سایت برای تجربه ی کاربری بسیار حائز اهمیت است که معیاری است که سرعت بارگذاری صفحه را اندازه گیری می کند. عوامل متعددی بر سرعت بارگیری یک صفحه می تواند تاثیر داشته باشد مانند زمان پاسخگویی سرور، تصاویر بزرگ، شبکه تحویل محتوا (CDN)، جاوا اسکریپت و ... . البته همه چیز مربوط به سایت شما نمی شود و فاکتورهایی که به کاربر مربوط است نیز می توانند در زمان بارگذاری صفحه نقش داشته باشند؛ برای مثال اتصال ضعیف به اینترنت یا دستگاه های خاص.

اهمیت بالا بودن سرعت وب سایت و نقش آن در سئو:

وقتی کمپین های بازاریابی دیجیتال راه اندازی می شوند، یکی از مواردی که دارندگان وب سایت خیلی برای بهبود آن تلاش می کنند، ظاهر وب سایت شان است. اما در کنار آن، یک چیز دیگر هم هست که دارندگان وب سایت باید به آن توجه کنند و آن هم سرعت وب سایت است. اما بهینه سازی سرعت وب سایت واقعا چه قدر اهمیت دارد؟ بگذارید واضح تر برایتان توضیح دهم: مهم نیست که رتبه ی سایت شما چقدر بالاست یا دیزاین سایت شما چقدر جذاب است، اگر بازدید کننده ها برای لود شدن سایت شما خیلی معطل شوند، علاقه ی خود را از دست خواهند داد. سرعت لود صفحات وب سایت، سرعت لود محتوای سایت را تعیین می کند. بنابراین، اگر می خواهید پتانسیل کامل را از وب سایتتان داشته باشید باید روی سرعت وب سایتتان هم کار کنید. این کار به نفع سایت شما خواهد بود چون رتبه سایت را افزایش می دهد و افزایش رتبه هم برای شما سود آور است.

چه مواردی بر سرعت سایت موثر هستند؟

حجم صفحات:

میزان حجم منابعی که یک صفحه برای بالا آمدن نیاز به بارگذاری دارد نقش موثری بر سرعت ان خواهد داشت. فایل‌های جاوااسکریپت و CSS سنگین، تصاویر بهینه‌سازی نشده و ویدیو‌های متعدد منجر به کندی عملکرد یک صفحه ‌می‌گردند. با این وجود به علت ظهور تکنولوژی‌های جدید طراحی و پیچیده شدن وبسایت‌ها، برنامه‌نویسان ملزم به استفاده از منابع زیادی برای ایجاد یک صفحه هستند و به همین سبب حجم کلی صفحات اینترنتی در حال افزایش است.

سرعت اینترنت:

حتی یک صفحه بسیار سبک نیز در صورت استفاده از اینترنت کم سرعت به کندی بارگذاری می‌شود.سرعت و کیفیت خدمات ارائه شده از ISP‌ها اثر بسزایی در این مورد دارد، به خصوص سرعت اینترنت اپراتورهای خط بر روی تلفن‌های همراه که به صورت کلی بر اساس میزان پوشش کیفیت متغیری دارند. البته این مورد تا حدودی با به کار بستن تکنیک‌هایی از سمت برنامه‌نویسان قابل کنترل می‌باشد. تکنیک‌هایی از قبیل فشرده‌سازی کد‌ و فایل‌ها و استفاده از خدمات CDN.

موقعیت میزبانی وبسایت:

از عوامل دیگر موثر بر سرعت سایت می‌توان به میزان فاصله جغرافیایی بازدید‌کننده و محل میزبانی سایت اشاره کرد. فاصله فیزیکی زیاد بین مبدا و مقصد منجر می‌گردد محتوا مسیر طولانی تری را بپیماید و در نتیجه سرعت بارگذاری افزایش یابد.

ابزارهای سنجش سرعت سایت:

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه می‌توان فهمید سرعت سایت چقدر است و نیاز به بهبود دارد؟ در این بخش می‌خواهیم چند ابزار را برای سنجش سرعت سایت به شما معرفی کنیم که می‌توانید به صورت رایگان از آن‌ها برای تعیین سرعت وب سایت استفاده کنید.

1-Google PageSpeed insights

Google PageSpeed Insights یکی از ابزارهای رایگان ارائه شده توسط گوگل است که به شما کمک می‌کند تا سرعت سایت خود را هم برای کاربران دسکتاپ و هم موبایل بررسی کنید. همچنین مشکلات موجود را به صورت هشدار به شما نمایش داده و حتی راهکارهایی را برای حل مشکل کم بودن سرعت وب سایت به شما ارائه می‌دهد.

2-GTmetrix

یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای سنجش سرعت سایت GTmetrix نام دارد که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. با استفاده از جی تی متریکس می‌توانید خودتان را به جای کاربر گذاشته و ببینید که قسمت‌های مختلف در هر صفحه از وب سایت چگونه بارگذاری می‌شوند. برای استفاده از این ابزار سنجش سرعت سایت نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارید و می‌توانید نتایج را به صورت طبقه‌بندی‌شده برای موتورهای جستجوی گوگل و یاهو به همراه راه‌حل‌های پیشنهادی مشاهده کنید.

3-YSlow

YSlow یکی از ابزارهای رایگان سنجش سرعت سایت است که بر اساس قوانین موتور جستجوی یاهو وب سایت شما را بررسی کرده و پیشنهادهایی را برای برطرف کردن مشکل ارائه می‌دهد. به علاوه یک افزونه کروم دارد که می‌توانید به راحتی از آن برای تست سرعت وب سایت استفاده کنید.

4-Pingdom

Pingdom از نظر ساختار بسیار شبیه به جی تی متریکس است و می‌تواند عملکرد شما را برای بهبود و افزایش سرعت سایت بررسی کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید عملکرد سایت خودتان را به صورت آبشاری مورد ارزیابی قرار دهید.

5-Wakav

اگر به دنبال یک ابزار فارسی برای سنجش و بررسی تاثیر سرعت سایت بر سئو هستید، به شما Wakav را پیشنهاد می‌دهیم. این ابزار رایگان می‌تواند رتبه بندی سایت را به شما نمایش داده و نتایج بررسی را به وسیله نمودار بیان کند. همچنین با استفاده از آن می‌توانید عوامل کند شدن سرعت سایت را پیدا کرده و با استفاده از راهکارهای پیشنهادشده، به برطرف کردن آن‌ها بپردازید.

نتیجه گیری:
تلاش‌های شما برای بهینه سازی سرعت سایت و افزایش آن به معنای احترامی است که شما برای مخاطب خود قائل هستید. از سوی دیگر بهبود تجربه کاربری هم باعث می‌شود که گوگل متوجه شود که شما کاربر را در اولویت خود قرار داده و به این ترتیب تلاشتان تنها رتبه گرفتن نیست. همین موضوع می‌تواند به بهبود رتبه شما در میان نتایج جستجو کمک کرده و به این ترتیب SEO سایت را آسان‌تر کند. در این مقاله ما علاوه بر اینکه تاثیر سرعت سایت بر سئو را بررسی کردیم، روش‌هایی را برای سنجش سرعت وب سایت و افزایش آن به شما ارائه دادیم.
 

لینک های مفید
بالا