ارز دیجیتال

استراتژی DCA یا خرید پله ای در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/10 0

اگر تصور می‌کنید که برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال لازم است تا ابتدا پاسخی قطعی برای سوال “بهترین زمان برای خرید بیت کوین چه زمانیست؟” پیدا کنید، می‌بایست این را بدانید که جوابی قطعی برای این سوال وجود ندارد! بهتر بگوییم؛ استراتژی DCA می‌تواند به نوعی پاسخی منطقی به این سوال باشد. بسیاری از افراد استراتژی DCA را با عنوان “خرید پله‌ای” یا “میانگین کم کردن” می‌شناسند و آن را به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری در بیت کوین معرفی می‌کنند. در ادامه این مطلب به توضیح کامل استراتژی DCA و نحوه استفاده از آن در بازار ارزهای دیجیتال به همراه مثال‌های واقعی روی نمودار بیت کوین می‌پردازیم.

استراتژی DCA یا خرید پله ای در ارز دیجیتال چیست؟

فعالیت در بازار‌ ۹۰۰ میلیارد دلاری ارز‌های دیجیتال شباهت زیادی به رقابت در مسابقات رزمی سرسختانه داشته و تنش‌های زیادی را به همراه دارد. از طرف دیگر‌، استراتژی و برنامه‌های مشابه جالبی وجود دارند که سرمایه‌گذاران صبور و منظم می‌توانند از آنها برای مشارکت در این بازار بهره‌مند شوند. یکی از این استراتژی‌ها با نام میانگین هزینه دلار (DCA) شناخته می‌شود. شاید بتوان این استراتژی را هنر مبادلات بدون معامله نام‌گذاری کرد. استراتژی DCA یکی از روش‌های معاملاتی است و در میان کاربران حوزه رمزارز‌ به‌ویژه هولدر‌های بیت کوین (BTC)، معنا و مفهوم به‌نسبت متفاوتی در مقایسه با معنای آن در بازار‌های مالی معمول دارد. به صورت کلی‌، مفهوم میانگین هزینه دلار به معنای خرید یا فروش‌ میزان ارزش دلاری یکسانی از یک دارایی در بازه‌های زمانی منظم است. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در طول این بازه زمانی‌، هیچ توجهی به نوسانات کوتاه‌مدت قیمت نداریم. اگر توجه کنید، متوجه تضاد این استراتژی با فرایند خرید و فروش کل دارایی سرمایه‌گذاری‌شده می‌شوید که به صورت معمول در طول مدت زمانی انجام می‌شود. در حالت عادی زمانی خرید و فروش انجام می‌شود که فکر می‌کنید بازار به کف قیمت یا به اوج خود رسیده است. همانطور که از نام این استراتژی پیداست‌، به صورت تئوری و در صورت صحیح بودن بازه‌های زمانی خرید و فروشی که تعیین کرده‌اید‌، به صورت میانگین و در بلندمدت میزان دلار مورد نیاز شما برای سرمایه‌گذاری در بازار کمتر خواهد شد.

کاربرد DCA در بازار رمز ارزها :

برای درک و فهم بهتر، کاربرد DCA را با مثال توضیح خواهیم داد: تصور کنید برای یک سرمایه گذاری 12 هزار دلاری در پادشاه رمز ارزها یا همان BTC در طی مدت یک سال، می‌بایست هر ماه هزار دلار در این رمز ارز سرمایه گذاری کنید. باید بدانیم و واقف باشیم که مقدار و اندازه سرمایه گذاری هر ماه، بی اهمیت به روند حرکت قیمت بیت کوین در طول سال خواهد بود و این امر تغییر نخواهد کرد. اما باید دانست که میزان ارز یا سهام متعلق به پایان این چرخه، تنها وابسته به عملکرد قیمت اندوخته یا دارایی خواهد بود. اگر قیمت‌ها از نقطه قیمت اولیه دچار افت شوند، ارزهای بیشتری انباشته خواهند شد. این در صورتی است که در بالا رفتن روند و یا افزایش قیمت، ارز کمتری خریداری خواهد شد. اگر از لحاظ تئوری، قصد بر ارزیابی و بررسی داشته باشیم، میانگین هزینه دلار به سرمایه گذاران این مجوز را خواهد داد تا با پرداخت میانگین هزینه کلی برای هر ارز، بازده را به حد و میزان تعادل برساند. بنابراین سرمایه گذاران متحمل فشارهای حاصله برای معین کردن زمان ورود به بازار نخواهند داشت.

استراتژی DCA چگونه کار می کند؟

استراتژی خرید پله ای روشی ساده است که سرمایه‌گذار می‌تواند از آن برای افزایش سرمایه خود در طولانی‌مدت استفاده کند. همچنین باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار نوسانات کوتاه‌مدت در بازار را نادیده بگیرد. زمانی که معامله‌گران از این روش استفاده می‌کنند در واقع در دو سطح بالا و پایین در بازار کریپتو خرید خود را انجام می‌دهند. ایده کلی استراتژی DCA این است که در نهایت قیمت‌ها افزایش خواهند یافت. استفاده از این استراتژی بر روی ارزهای دیجیتال که اطلاعات درستی از پروژه آنها نداریم بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است قیمت ارز کاهش پیدا کند و ما بیشتر ترغیب به خرید ارز شویم. در نهایت متوجه می‌شویم که این پروژه ارزش خود را از دست داده‌است و به این زودی‌ها رشد نمی‌کند. استراتژی DCA با خرید منظم دارایی به‌صورت دوره‌ای، ریسک‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که وقتی قیمت‌ها بالاست، مقدار ارز کمتری را می‌خریم و وقتی قیمت‌ها پایین است، اقدام به خرید ارز بیشتری می‌کنیم. برای مثال، قصد داریم ۱۲۰۰ دلار در ارز اتریوم سرمایه‌گذاری کنیم. ما دو انتخاب داریم، می‌توانیم تمام پول خود را به یکباره در این ارز سرمایه‌گذاری کنیم و یا هر ماه به‌اندازه ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کنیم. اگر خریدهای خود را در ۱۲ ماه در بخش‌های ماهیانه ۱۰۰ دلاری تقسیم کنیم، ممکن است مقدار ارز اتریوم بیشتری نسبت به زمانی که همه سرمایه خود را یکجا به خرید ارز اختصاص می‌دهیم به دست آوریم.

نتیجه گیری :
اگر چه روش میانگین هزینه دلاری، روشی نسبتا مطمئن برای سرمایه گذاری می باشد اما هنوز هم تضمینی برای بازده مثبت وجود ندارد. بنابراین سرمایه گذاران باید در همیشه در نظر داشته باشند که ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند، پس فقط باید با پولی که به آن نیاز ندارند، سرمایه گذاری کنند.


 

لینک های مفید
بالا