ارز دیجیتال

مفهوم DYOR چیست؟

1402/02/14 0

بازار ارزهای دیجیتال پر از اصلاحات مختلف است که ممکن است برخی کاربران تازه کار  را گیج کند. یکی از این اصلاحات DYOR است؛ شاید دیده باشید که یک تحلیلگر دیدگاه و تحلیل خود را نسبت به یک رمزارز اعلام و در آخر از عبارت DYOR استفاده کرده است. اما در چه مواقعی از این عبارت استفاده می‌شود و معنی DYOR در ارز دیجیتال چیست؟ در ادامه این مقاله با والکس همراه باشید تا با مفهوم این عبارت آشنا شده و به روش‌های خود تحقیقی در بازار کریپتو بپردازیم.

مفهوم DYOR چیست؟

مسلماً اولین گام برای توضیح اینکه DYOR چیست این است که بگوییم این سرواژه مخفف چه چیزی است. DYOR مخفف Do Your Own Research است. این جمله انگلیسی به‌صورت تحت‌الفظی به این معناست: «تحقیق خودت را انجام بده». به‌بیان ساده‌تر: «خودت تحقیق کن». اصطلاح DYOR محدود به بازارهای مالی نیست؛ اما کاربرد زیادی در این فضا دارد. مفهوم اصلی پشت این اصطلاح این است که پیش از آن که سرمایه خود را در معرض ریسک قرار دهید، به‌اندازه کافی تحقیق کنید. هدف DYOR این است که تعداد قربانیان و سرمایه‌گذاران ناآگاه را کاهش دهد؛ بنابراین اهمیت مفهوم DYOR در بازار ارز دیجیتال باتوجه‌به جدیدتربودن این بازار بیشتر هم می‌شود. بازار کریپتو مملو از پروژه‌های جدید، نوسانات قیمت شوکه‌کننده، وعده‌های نجومی و روش‌های نوین کلاهبرداری است. همچنین به‌دلیل نوپابودن این بازار، اطلاعات عموم مردم درباره آن کم است و سودجویان هم دقیقاً روی همین مسئله حساب باز می‌کنند. DYORاعضای جامعه کریپتو را ترغیب می‌کند تا پیش از سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌ای، به‌قدری درباره آن تحقیق کنند که بتوانند از آن دفاع کنند. اگر کمی بیشتر به این مسئله فکر کنیم، بهتر به اهمیت آن پی می‌بریم. چه تعدادی از ما پیش از سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال، به‌قدری درباره آن تحقیق می‌کنیم که هرچیز مرتبط با آن را بدانیم و بتوانیم از آن دفاع کنیم؟ چقدر زمان صرف مطالعه درباره اهداف پروژه، ویژگی‌های فنی آن، توسعه‌دهندگان آن یا اقتصاد توکنی آن می‌کنیم؟ به‌عبارت بهتر، چقدر پروژه را از نظر فاندامنتال بررسی می‌کنیم؟ البته باید اشاره کنیم که پروژه‌های زیادی وجود دارند که از نظر فاندامتال حرفی برای گفتن ندارند، اما به‌دلایل دیگر موفقیت‌های چشمگیری را تجربه می‌کنند، و بالعکس. بااین‌حال، انجام تحقیق کافی باعث می‌شود که خودتان مسئولیت انتخاب‌های خود را به‌عهده بگیرید و در صورت تجربه شکست، خود را به‌دلیل اعتماد به نصیحت دیگران سرزنش نکنید.

تاریخچه DYOR :

اصطلاح Dyor برای نخستین بار در بین سال های 2016 و 2018 میلادی در طی موجی از پروژه های ICO به دنیای ارزهای دیجیتالی وارد شده و در بین سرمایه گذاران محبوب گردید. در آن سال ها با ترغیب سرمایه گذاران با طرح های بالقوه ی سریع سرمایه گذاری، آن ها را فریب داده و زیان های بسیاری را بر آن ها وارد نمودند. به همین جهت با استفاده از این اصطلاح Do Your Own Research یعنی Dyor از سرمایه گذاران خواسته شد قبل از هرگونه سرمایه گذاری در هر پروژه، آن را به طور کامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار بدهند. اصطلاح Dyor به ویژه در میان سرمایه گذاران تازه کار و آماتور از جایگاه ویژه ای برخوردار است زیرا که فرد به جهت ناآگاه بودن به راحتی می تواند توسط دیگران تحت تاثیر قرار گرفته و در تصمیم گیری دچار خطا و اشتباه گردد. پس می بینیم که چقدر داشتن دانش سرمایه گذاری در حوزه ی رمزارزها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هرچند که وجود مشاوران در این زمینه کمک بسیار خوبی برای فرد می باشد لکن باید یادآوری کنیم که در نهایت تصمیم گیرنده ی نهایی شما یعنی فرد سرمایه گذار است که تمام عواقب تصمیم های نادرست خود را برعهده دارد لذا نباید تحت تاثیر افراد دیگر نسبت به سرمایه گذاری در یک پروژه اقدام نمایید. لکن افراد و مشاورانی نیز وجود دارند که از این اصطلاح برای عدم پاسخگویی و شفاف سازی در ارتباط با سوالات منتقدان و دیگر علاقه مندان استفاده کرده و به زبان خودمانی، خود را راحت می نمایند. این مسئله نیز نوعی سوء استفاده و عدم پاسخگویی صحیح و به جا تلقی می شود.

نتیجه گیری :
بازار کریپتو می‌تواند بسیار بی‌ثبات باشد، بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ تحقیقی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری موفق را تضمین کند. برای کاهش ریسک، سرمایه گذاران می توانند خود را با دانش پروژه‌ای که به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند مجهز کنند. در بازار ارزهای دیجیتال چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. هر چه سرمایه گذاران دانش خود را بیشتر کنند، می توانند تصمیم‌های عاقلانه تری بگیرند. بنابراین DYOR دقیقا به این معناست که مسئولیت سرمایه گذاری خود را به عهده بگیرید و قبل از اقدام به سرمایه گذاری، حتما تحقیقات لازم را درباره پروژه مورد نظر انجام دهید.


 

لینک های مفید
بالا