ارز دیجیتال

استیکینگ NFT چیست؟

1402/02/16 0

همه ما درباره استیکینگ ارزهای دیجیتال این موضوع را می‌دانیم که به موجب آن می‌توانیم از سرمایه‌گذاری خود بازده بیشتری کسب کنیم. امروزه، می‌توانید با قفل کردن توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خود در پلتفرم‌های دیفای (DeFi) درآمد کسب کنید. استیکینگ توکن NFT می‌تواند در مقایسه با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، بازده بسیار بیشتری به ارمغان بیاورد. با ظهور فناوری استیک NFT، این توکن‌ها نسبت به گذشته‌ خود جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند. برای رسیدن به پاسخ این سؤال که استیکینگ NFT چیست، با کلینیک سرمایه همراه باشید.

استیکینگ NFT چیست؟

همانطور که از نام این فرآیند پیداست استیکینگ NFT به قفل کردن توکن‌ها در سکوها یا پروتکل‌های خاص، برای دریافت پاداش سپرده‌گذاری و سایر امتیازات اشاره دارد. این ویژگی به دارندگان توکن‌های غیرقابل مبادله امکان دریافت درآمد منفعلانه در زمان مالکیت خود بر این توکن‌ها اعطا می‌کند. اگر چه استیکینگ NFT در مقایسه با سایر مفاهیم کشت سود غیرمتمرکز هم‌چنان در مراحل نوزادی خود به سر می‌برد اما این فرآیند عملکرد مشابهی دارد. با قفل کردن توکن‌های غیرقابل مبادله در سکوها می‌توان با توجه به درصد بازده سالانه، مدت زمان سپرده‌گذاری و تعداد توکن‌های سپرده‌گذاری شده پاداش‌هایی دریافت کرد. سپرده‌گذاری توکن‌های غیرقابل مبادله فرصت جدیدی برای کسب درآمد از دارایی فراهم می‌کند که به طور بالقوه ممکن است افراد بیشتری را به مشارکت در این بازار جذب کند و به افزایش تقاضای توکن‌های غیرقابل مبادله و قابل سپرده‌گذاری منجر شود. استیکینگ NFT درست همانند سپرده‌گذاری بیت کوین یا اتریوم عمل می‌کند. برای انجام این کار تنها به کیف رمزارزی که از این توکن‌ها پشتیبانی کند نیاز است. با این‌حال، هر توکن غیرقابل مبادله‌ای را نمی‌توان برای کسب پاداش سپرده‌گذاری کرد. ملزومات سپرده‌گذاری این توکن‌ها از پروژه‌ای به پروژه‌ی دیگر متغیر هستند و بهتر است پیش از خرید توکن‌های NFT شرایط پروژه‌ را بررسی کرد.

نحوه کار استیکینگ NFT چگونه است؟

نحوه کار استیکینگ NFT مشابه استیک کردن رمزارزها است زیرا NFT ها دارایی‌های توکنیزه شده هستند. همچنین مشابه رمزارزها، هر توکن NFT را نمی‌توان استیک کرد. از آنجایی که NFT ها دارایی‌های توکنیزه شده هستند، می‌توانید آنها را در پلتفرم‌های استیکینگ NFT قفل کنید و آنها را امن نگه دارید. این از طریق یک قرارداد هوشمند در یک پروتکل بلاکچین مناسب امکان پذیر است. NFT Staking یک مفهوم نسبتاً جدید است و بسیاری از دارندگان توکن‌های NFT از این پیشرفت بسیار هیجان‌زده هستند. دلیل آن هم این است که توکن NFT منحصر به فرد است و دارندگان آن‌ها تمایلی به فروش آن‌ها ندارند. این تفاوت بزرگ NFT با رمزارزها است که می‌توانید به راحتی آنها را خرید و فروش کنید. برای استیک کردن NFTها، به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید که باید با NFT مورد نظر شما سازگار باشد. ابتدا بررسی کنید که آیا کیف پول مورد نظر شما با بلاکچینی که NFT در آن قرار دارد مطابقت دارد یا خیر. سپس باید کیف پول را به پلتفرم استیکینگ متصل کنید تا بتوانید NFT های خود را به پلتفرم ارسال کنید. این را می‌توان با استیک کردن کوین‌ها (Coin) مقایسه کرد. هر دو را می‌توان با رفتن به بخش staking پلتفرم مورد نظر استیک کرد.

دلیل نیاز به استیکینگ NFT چیست؟ 

تا زمانی که NFT ها وجود دارند، با مشکل اصلی ذاتی عدم نقدینگی مواجه بوده اند. این را می توان به عوامل بسیاری نسبت داد، یکی از آنها شامل این واقعیت است که اکثر NFT ها ارزش ذاتی ندارند و این امر باعث می شود که ارزش بازار مشخصی به آنها نسبت داده شود. در نتیجه، پس از به دست آوردن NFT، اکثر سرمایه‌گذاران با گزینه‌های کمی باقی می‌مانند و جذاب‌ترین آنها اغلب فروش فوری در حالی است که تقاضا هنوز بالاست، مبادا تقاضا برای آن تمام شود و ارزش آن کاهش چشمگیری پیدا کند. ماهیت این بازار منجر به این می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری در پروژه‌های NFT را که بسیار منحصربه‌فرد نیستند، دشوار بدانند.  بنابراین راه‌حل‌های سهامداری NFT برای مقابله با این موضوع معرفی شدند و شکاف بین مالکیت NFT و جلوگیری از نقدینگی را پر کردند. از طریق چنین پروتکل‌های سهامداری NFT، سرمایه‌گذاران می‌توانند NFTهای خود را به اشتراک بگذارند و درآمد غیرفعالی کسب کنند و در عین حال مالکیت دارایی‌های سهام خود را حفظ کنند. در حالی که این رویکرد خاص هنوز نسبتاً جدید است، همه پروتکل‌های سهامداری NFT هنوز راه‌حل عالی را پیدا نکرده‌اند. مانع اصلی در دشواری تعیین ارزش NFT باقی می‌ماند، زیرا مالکیت اغلب به یک شخص منتسب می‌شود، که به خودی خود تا حدی به دلیل ماهیت غیر نقدی آن مقصر است. راه دیگر برای پرداختن به نقدینگی NFT، ارائه مالکیت کسری بر اقلام NFT بوده است، به این معنا که گروهی از افراد را گرد هم می‌آورند تا یک NFT واحد بخرند، مشابه خرید شریکی سهام  .به این ترتیب، NFT ها سازگارتر هستند، زیرا ارزش آنها توسط بیش از یک نفر تعیین می شود. بنابراین، تفاوت استیکینگ و اجاره NFT در چیست؟

نتیجه گیری :
در این مقاله در مورد استیکینگ NFT و کسب درآمد منفعل در ازای سپرده گذاری این توکن‌ها صحبت کردیم. همان‌طور گفتیم، استیک کردن ان اف تی شبیه روش‌های کشت سود در امور مالی غیر متمرکز (دیفای) کار می‌کند. ایده استیکینگ توکن های غیر قابل تعویض هنوز تازه و نوپاست و به پیشرفت‌های زیادی نیاز دارد، اما فرصت‌های مختلفی برای کاربران ایجاد می‌کند تا بتوانند جریان درآمد جدیدی ایجاد داشته باشند.

لینک های مفید
بالا